GP start niet - Foutcode P0115

Plaats reactie
NeoS
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di mei 12, 2009 7:45
Locatie: Sassenheim

GP start niet - Foutcode P0115

Bericht door NeoS »

Beste forumleden,

Ik had afgelopen dinsdag een probleem bij het starten van de auto. Bij het omhalen van de sleutel start de auto, maar valt direct weer uit, met de melding "Laat motor controleren". Ik schrok mij kapot, ik heb de auto pas sinds Mei vorig jaar, 2e hands. (wel via dealer)

Nu heb ik de ANWB laten komen en die heeft hem aan de praat gekregen. De monteur heeft de computer uitgelezen en meldde mij dat het foutcode P0115 was. Ik heb dit opgezocht, het is "P0115 Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction". Dus, naar de garage. Zij hebben de thermostaat en temp. zender vervangen.

Ik kon de dag daarna gewoon naar mijn werk en terug, zonder problemen. Nu wil ik vanochtend mijn GP starten en voila, weer niet. Weer de ANWB gebeld, weer foutcode p0115. Dus, terug naar de garage, en daar staat de GP nu.

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Zou het een kortsluitinkje kunnen zijn of zoiets?

Maar naast dat de auto 2x terug moet voor hetzelfde probleem kost dit mij ook 2 werkdagen. Ook was de rekening van de garage niet bepaald laag...

Alvast bedankt voor enige reacties.
ElSjiepo
Junior Stato
Berichten: 452
Lid geworden op: di nov 25, 2008 10:47
Locatie: Heiloo

Re: GP start niet - Foutcode P0115

Bericht door ElSjiepo »

Hmm, ik heb ook een soortgelijk probleem gehad; een niet-startende GP (hoewel ie bij mij helemaal niet startte) en een melding 'laat motor controleren' (naast een aantal andere foutmeldingen). Bij mij is de dealert er bijna 2 dagen mee bezig geweest en uiteindelijk was het probleem een massakabel vanaf de accu naar het frame geloof ik. Nieuw kabeltje (a 8 euro) ertussen gemaakt en nooit meer problemen mee gehad (al ruim een half jaar niet meer). Kostte toen idd ook 200+ euro's ivm werkplaatstarief.
NeoS
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di mei 12, 2009 7:45
Locatie: Sassenheim

Re: GP start niet - Foutcode P0115

Bericht door NeoS »

Even een update:

Ik vind het niet netjes om een garage publiekelijk neer te sabelen, maar ik wacht even een telefoontje van de garage in kwestie af ivm het volgende.

Gisteren de auto opgehaald en wat bleek: wederom een sensor vervangen, ditmaal in het spruitstuk. Blijkt dat dit de luchttemperatuur sensor betreft die OOK foutcode P0115 genereert. Nou ja, so be it. Ik wil best materiaalkosten betalen, aangezien de vorige reparatie schijnbaar niet is gelukt. Maar wat schetst mijn verbazing? Er worden wederom werkplaatskosten gerekend!

Goed, nu maar hopen dat de auto wéér niet start, ik heb mij niet zo netjes uitgelaten tegen de mensen van de garage...
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: GP start niet - Foutcode P0115

Bericht door Xander »

Als deze reparatie de problemen oplost, lijkt het me niet meer dan normaal dat je er gewoon voor betaalt?

Ik zou de kosten voor de vorige reparatie terug willen zien, aangezien die sensor blijkbaar voor niets is vervangen.
Plaats reactie