Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Alles wat met Fiat te maken heeft.
Plaats reactie
Franswa
Berichten: 5
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:32

Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door Franswa »

Aloha,

Aangezien ik op dit moment nog niet in het marktplein mag posten, gooi ik heel brutaal mijn oproep hier neer. :P Ik ben dus op zoek naar een Grande Punto, wellicht dat er hier iemand een leuke te koop weet te staan, of wellicht zijn Grande Punto wil verkopen??

Mijn eisen/wensen/richtlijnen:
-max 5.000 euro aanschafprijs.
-1.9 JTD is vereist!
-Bij voorkeur 3deurs, vind ik net wat mooier smoelen.
-Max 2 ton ervaring, maar de kilometerstand vind ik opzich niet zo heel belangrijk. Onderhoud is veel belangrijker. :wink:

Ik laat me graag verrassen, dus ben benieuwd naar de reacties.
(die 10 berichten komen er echt wel, heb hier overigens al een paar bekende namen voorbij zien komen van andere (Italiaanse auto) forums!
Laatst gewijzigd door scoop op do dec 18, 2014 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic verplaatst naar FIAT praat, zodat TS bij topic kan komen en eventueel kan reageren.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Gezocht: Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door scoop »

Welkom! :)

Op marktplaats staat een uitvoering uit 2006 (één van de eersten dus) voor net €4000,- : http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... enaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is een Emotion, geen Sport, dus een 120pk uitvoering i.p.v. een 130pk uitvoering. Hetzelfde dus als wat ik eerder gereden heb, alleen wat ouder (mijne was uit 2007). Ik zou zelf eerder voor de Emotion uitvoering gaan, omdat deze iets langere versnellingsbakverhoudingen heeft t.o.v. de Sport, dus minder toeren maakt (maximum snelheid = 3500rpm). De motor heeft evenveel koppel als de Sport uitvoering (280Nm). Je mist alleen wel de side skirts en achterspoiler. Je hebt daarmee echt een wolf in schaapskleren. ;-)

Als ik nu voor mezelf een auto moest kopen, ging ik deze meteen ophalen. :)
Franswa
Berichten: 5
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:32

Re: Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door Franswa »

Gisteren zijn we bij deze Punto wezen kijken: http://www.autowereld.nl/fiat/grande-pu ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Van binnen ziet de auto er echt netjes uit, buitenkant mag er ook zeker zijn voor een auto van 8 jaar. Het blijft natuurlijk een rode auto, en daardoor kleurt de achterbumper net wat anders dan de rest. Natuurlijk ook even een stuk mee proefgereden, maar ik ben niet overtuigd. De turbo fluit echt enorm en is echt hinderlijk aanwezig. De verkoper probeerde dat nog weg te wuiven doordat de auto gechipt was en een K+N filter heeft. Daar stond ik echt van te kijken, want mijn huidige 156 1.9 16v JTD is (ondanks 200kg zwaarder) toch echt vele malen sneller en heeft vooral heel wat meer koppel. Nu heeft de 156 wel een aangepaste downpipe en is de turbo inwendig wel iets aangepast, maar het verschil blijft wel heel erg groot.

De oude eigenaar is hier ook actief geweest, heb hem ook een PBtje gestuurd over de auto. Wellicht kan hij me wel wat meer vertellen of dit een goede aankoop kan zijn.

We kijken rustig verder, de juiste auto komt vanzelf wel. Ik heb mezelf beloofd dat er na zo'n 10 Alfa's eens een keer een andere auto moest komen, maar ik merk dat het heel moeilijk is. Heb er heel lang ook niet naar om gekeken, maar gisteren was het toch zover en ik ga toch weer naar een Alfa kijken. :roll:
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door RaydeJee »

Franswa, zeker veel in een 155 gereden vroeger (op de Ring)? Kan niet missen nu ik je naam en link met Alfa zie.
Mooie 1.9 JTD's zijn schaars in de GP. Misschien voor een 147 JTD als opvolger gaan?
Franswa
Berichten: 5
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:32

Re: Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door Franswa »

Klopt Raymond! Ik weet na ruim 200 rondes ondertussen wel een beetje de weg op de Ring inderdaad. :)

Ik ben absoluut geen dieselfan, maar we moeten hier thuis wel verplicht aan een diesel omdat de 1e auto 40k per jaar draait. Ik was dus van plan om een stapje terug te doen met de 1e auto, zodat er op termijn een leukere 2e auto naastgezet kan worden. Ik blijf namelijk maar geld in een Alfa pompen om haar maar beter te maken...

Met een 147 heb ik niet zoveel eigenlijk. We gaan zaterdag naar een GT kijken, en heel veel upgrades kunnen dan overgezet worden van mijn huidige 156. :)

Moeilijk, moeilijk...het verstand zegt een stapje terug doen, maar het gevoel...
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door RaydeJee »

Ik denk dat als je een leuke 1.9, of zelfs een gechipte 1.3 MJET kiest, dat je wel dieselfan kan worden. Koppel is gewoon zo fijn.
Wat voor 156 rij je nu dan?
Franswa
Berichten: 5
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:32

Re: Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door Franswa »

Rijd nu een 156 1.9 16v JTD SW. Motorische aanpassingen zijn een andere downpipe en een gemodificeerde turbo waardoor deze beter opspoelt, en uiteraard software die hierop aangepast is. Verder zitten er Koni FSD dempers onder, GTA stabilisatorstangen, aangepaste bovenste draagarmen en 4pots Brembo klauwen. Zal vast nog wel wat vergeten zijn. :mrgreen: Even snel 2 foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet eerlijk zeggen, de 16v JTD is een heerlijk dieselblok!! Door de kleine turbo (en de aanpassingen) heeft deze auto al een stuk minder dieseleigenschappen en trekt echt vrolijk door tot 4500rpm. Qua diesels vind ik Alfa/Fiat echt de lekkerste blokken maken. Maar het blijft een diesel, het klinkt voor geen meter, en als ik gas geef, wil ik een auto horen brullen. Heb sowieso meer met atmosferische blokken als met turboblokken. Maar denk dat ik ook wel verpest ben door de Busso's uit het verleden. :-] Veel meer emotie dan een diesel.

Maar verstandelijk gezien is er helemaal niks mis met een diesel. Flink wat koppel rijdt gewoon fijn als je woon-werk verkeer rijdt, en 1000km rijden op 1 tank is ook niet verkeerd. Ik heb 2 jaar geleden 10k (in anderhalve maand :shock: )gereden met een nieuwe Evo 1.3 diesel, en ik vond het een heerlijke diesel! Was echt onder de indruk, vooral van de soepelheid. Heeft Fiat goed voor mekaar! Maar ben bang dat de drang naar meer vermogen toch heel snel weer terugkomt dan..
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door scoop »

Het 1.9 blok in de GP is wel een 8 klepper. Ik durf niet te zeggen of dat nog veel verschil op mag leveren, maar volgens mij niet. Het lijkt er inderdaad op dat er motorisch toch iets niet goed geweest is met het exemplaar dat je gereden hebt. De meesten die ooit in mijn GP 1.9 mJTD hebben mogen rijden kregen meteen een dikke :lol: op hun gezicht zodra ze het gas intrapten.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Gezocht Grande Punto 1.9 JTD

Bericht door Odelot »

Een 1.9 met 120 of 130 pk moet toch wel behoorlijk vlot zijn. Afgaande op mijn ervaringen met een tjet.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie