Reactie andere weggebruikers op de punto

Alles wat met Fiat te maken heeft.
Plaats reactie
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Reactie andere weggebruikers op de punto

Bericht door Neon »

Als nieuwe GP rijder viel me gelijk op dat andere weggebruikers reageren op mijn autootje.

Ik heb jaren in een beginners autootje gereden. Gewoon lekker simpel.
Bij een stoplicht zag je de mensen kijken. Stond ik rechts, dan ging men links naast me staan omdat ik vast traag zou zijn.
Stond ik links dan stoorde men zich daar weer aan, want wat deed ik daar met mijn trage tuftuf.
Mijn trage toet verraste dan vaak omdat ik dus gewoon gas geef en weg ben.
Snelweg invoegen en achter een vrachtwagen uitkomen was altijd een drama om in te halen. Een aanloopje nemen, flinks gas geven en dan maar hopen op net genoeg snelheid om naar links te kunnen. Ook weer gezichten omdat men dan vaak wat moest afremmen omdat ik zo langzaam er tussen kwam.

Nu rijd ik dus een punto en het eerste wat me opviel is de totaal andere reacties van de mensen.
Waar ik voorheen frotters achter me had als ik links reed op de snelweg die zich er aan stoorde dat als mijn voorganger opzij ging, ik maar traag versnelde waardoor ze bleven frotten. Zie ik diezelfde frotters nu daarmee stoppen als ik nu terugschakel naar zijn 5 en wat gas geef.
Zo stond ik vorige week voor een stoplicht en links naast me kwam een ouder model skoda station staan. Verder was er helemaal niemand en aan de overkant zou hij moeten ritsen naar mijn baan. In plaats van dat hij zich wat afvroeg, was het nu eens andersom.
Van 1 baans voor het stoplicht, naar 1 baans aan de overkant. Waarom sta je niet gewoon achter me?
Afijn, groen, gewoon normaal gas en daag.

Ik zat mijn bevindingen gisteren aan mijn man te vertellen en die keek me aan alsof ik wat overdreef.
Later zat hij naast me op een 3 en 4 baans snelweg en jawel daar ging het weer.
Ik reed 140 ongeveer en haal een opgeleukte golf in.
Die persoon kijkt me aan, geeft ineens gas en gooit hem zo achter me door naar links en gaat vervolgens voor me rijden.
Even later haal ik weer een golf in. Ook die kijkt me aan en geeft ineens een spuit gas.
Het grappige is, ik rijd gewoon. Doe niks geks, ben nog aan het uitvinden hoe ik vlot kan rijden. Mijn auto is ook helemaal niet opgeleukd ofzo. Wat is er aan mijn karretje te zien dan, dat er op reageerd wordt? Ik snap het niet helemaal.

Maar goed, ik vroeg me af of het jullie ook was opgevallen toen jullie van oma auto over gingen op de punto?
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
lune-i-tune
Junior Stato
Berichten: 402
Lid geworden op: di dec 18, 2012 17:24
Locatie: Gorinchem

Re: Reactie andere weggebruikers op de punto

Bericht door lune-i-tune »

Bij mij is het meestal dat ze mij uitdagen,maar daar doe ik niet meer aan mee weet dat de mijne snel genoeg is.
Grande Punto T-jet carribean Orange skydome SaVaLi novitec -4. Skytune EBC brakes M/S design grill ,novitec diffuser,orginele voorbumperspoiler. Japan Racing 18"
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Reactie andere weggebruikers op de punto

Bericht door Odelot »

Ik merkte niet echt verschil eigenlijk. Heb nu een redelijk snelle seat, maar merk niet dat anderen daar anders op reageren dan toen ik de evo nog had.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Re: Reactie andere weggebruikers op de punto

Bericht door Neon »

Whaha lune-i-tune. Uitdagen heb ik nog niet mee gemaakt. Zou ook geen nut hebben, want ik heb nog helemaal niet door hoe ik vlot op trek.
In mijn vorige auto (sloom ding) was het de koppeling op laten komen tot hij wilde gaan rollen(en dat punt zat pas op 3/4e loslaten), vervolgens plank gas en de koppeling rustig los. Dan trok ik voor zo'n trage toet best vlot op. Maakte natuurlijk wel een geluid alsof ik opsteeg, maar het was dat, of vooruit kruipen.
De punto is veeeel gevoeliger aan de pedaaltjes. Het eerste ritje had ik de eerste paar minuten bij de stoplichten steeds een vrooooeeem geluid omdat ik de koppeling te langzaam los liet. Dat doseren van koppeling en gas had ik vrij snel onder de knie, maar wil ik snel optrekken, dan zullen mijn voetjes dat denk ik toch nog sneller moeten doen?
Ook ben ik nog erg zoekende naar de toeren waarbij de auto vlot vertrekt als ik in de verschillende versnellingen/snelheden zit.

Uitdagen heb ik dus nog niet meegemaakt, maar wat ik vooral de bestuurders van de duurdere auto's (denk aan bmw, audi etc) wel zie doen, is links naast me bij een stoplicht, toch net even een tandje bij zetten, zodat ze maar sneller weg zijn dan ik. Een soort van tik denk ik.
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
Bulder
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jun 24, 2018 8:31

Re: Reactie andere weggebruikers op de punto

Bericht door Bulder »

Links bij het stoplicht gaan staan is niet per se uitdagen. Ik ga ook vrijwel altijd links staan, al staat er rechts het driedubbele aan paarden te wachten. Dat is niet om uit te dagen, ik sta gewoon liever niet achter iemand, ookal heb ik 0 intenties om aan de overkant voor de andere auto in te schuiven.
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Re: Reactie andere weggebruikers op de punto

Bericht door Neon »

Wat ik onder uitdagen versta is naast je komen staan en dan met vroem vroem vroem aangeven dat je een spelletje wil spelen.
Dat nog niet mee gemaakt. Dat heeft ook niets meer met mijn auto te maken, maar met het koekoek zijn van die ander.
Het verschil waar ik het zelf over heb, zit wel bij de auto die je zelf rijdt. Waar mensen zich eerst stoorde aan mijn simpele 1.1 trage karretje, ervaar ik nu dat geduw en gefrot niet meer. Ik ervaar geen chagerijnige blikken meer als ik in mijn binnenspiegel kijk.
Gisteren moest ik een klein stukje over de snelweg, kwam in langzaamrijdend verkeer terecht. Links leek iets vlotter te gaan. Op een gegeven moment reed er een jaguar naast me die wat ruimte voor hem had, dus al rijdend in zijn 2 gaf ik gas en schiet vooruit en zo er voor. Zijn blik was meer van, goh dat ging vlot.
Gewoon een hele andere ervaring van de reacties om me heen.
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Reactie andere weggebruikers op de punto

Bericht door Odelot »

Denk dat de punto voor jou snel aanvoelt omdat je vorige auto zo sloom was.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie