Ruiten beslaan heel snel

Alles wat met Fiat te maken heeft.
noname87
Junior Stato
Berichten: 369
Lid geworden op: do jul 03, 2008 11:09

Ruiten beslaan heel snel

Bericht door noname87 »

In mijn GP beslaan mijn ruiten vrij snel. als het weer buiten nat/vochtig is, ik moet dan steeds de airco aanzetten, maar dan wordt het weer te koud, dus zet ik hem met een minuut weer uit. Heb ook wel eens gehoord dat dat niet echt goed voor je airco is. Ben ik de enige die dat heeft? Wat kan ik eraan doen?
Gebruikersavatar
Sappel
Avere Una Vita
Berichten: 3767
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 8:31
Locatie: Enschede

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door Sappel »

Nee hoor, ga maar eens met 4 man in de auto zitten als je verregend bent......
Ik zet de airco aan, maar wel op een christelijke temperatuur. De airco ontvochtigd ook ongeacht welke temperatuur.
Wees blij dat je een airco hebt, ik weet nog diverse fiats die ik heb gehad zonder airco...... Dat was dan echt geen pretje in dit soort situaties!!!
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik heb maar zelden dat mijn ramen beslaan. Heb dan wel climat control met daul zone, maar stook het gewoon wat warmer als ze dreigen te beslaan. De aitco staat bij mij dan ook altijd op FULL AUTO. Tenzij ik de blazer handmatig harder zet, maar dan druk ik ook weer snel genoeg op auto.
Afbeelding
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door swans »

misschien de knop van de recirculatie aanzetten/ of uit tis maar hoe je het bekijkt!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
noname87
Junior Stato
Berichten: 369
Lid geworden op: do jul 03, 2008 11:09

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door noname87 »

Als je verregent bent, met 4 man ja dan kan ik wel begrijpen dat hij beslaat... maar ik stap in mijn auto.. het is droog.. het begint te regenen, en mijn ramen beslaan... Airco aan, maar heb sowieso het idee dat mijn verwarming het niet zo super doet, maar dat terzijde... Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb trouwens ook Climate control.
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door walpunto »

vervang je interieurfilter eens weet niet van wanneer je auto is maar dit pollenfilter moet 1x per jaar vewrvangen worden.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
joedelta

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door joedelta »

oplossing:

Afbeelding

...en er zijn ook nog andere handige hulpstukken verkrijgbaar.....

(sorry :oops: flauwe grap)
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door buxol »

Na het uitschakelen van de airco willen mijn ramen ook wel eens een beetje beslaan. (maar niet zo erg dat je niet meer kan rijden)
Het is dan voor mij een kwestie van 2-3min volhouden en dan is het weer weg.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
noname87
Junior Stato
Berichten: 369
Lid geworden op: do jul 03, 2008 11:09

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door noname87 »

Bij mij is het zo... ik heb bijna nooit de airco/climate control aanstaan, hij staat bij mij bijna altijd op 17 graden omdat ik hoofdpijn van de airco krijg... daar kan het dus niet aan liggen. Ik moet juist de airco aanzetten om mijn ruiten weer schoon te krijgen, doe ik dit niet, beslaat het zo erg dat je er gewoon niet meer door kunt kijken, vrij irritant dus, zeker nu de winter eraan komt.
Ga van de week misschien wel even langs de dealer al heb ik daar een klein beetje mijn buik van vol.
Gebruikersavatar
Edwin
Nuovo Arrivato
Berichten: 141
Lid geworden op: za jul 26, 2008 19:06

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door Edwin »

ik begrijp je post van hierboven niet zo.
Je krijgt hoofdpijn van de airco, is dat dan van de koude lucht of van de droge geconditioneerde lucht.
De climate control conditioneert de lucht ongeacht de temperatuur waar je hem op instelt, dus dan kun je het beter maar wat behagelijker maken.

Het lijkt er namelijk op dat er het een en ander aan vocht in je systeem of auto zit.
Zodra je je airco aanzet, en dus gedroogde geconditioneerde lucht laat blazen, is het weg. Dan verdampt de condens die zich op de ruiten bevindt.
Als je climate control hebt kun je hem beter altijd op full auto zetten en dan wat warmer dan 17 graden. (Brr!)
Als je dit langgenoeg volhoudt (na een tijdje dus) moet je auto van binnen echt structureel droger worden.

Dan nog een gerelateerde vraag: zodra je de airco inschakeld, ruik je dan een muffe (natte hond) lucht?
Dit kan betekenen dat er veel vocht afzetting op je verdamper zit, en dit kan schimmelvorming in de hand werken.
Als je met handmatige airco rijdt, of altijd met de climate control op zeer koud, kun je beter de airco zo'n 10 minuten voor het einde van de rit uitschakelen, dan kan de verdamper droog waaien door de rijwind.
GP Mjet Sport 110 by Squadra - Exotica RedAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door Douwe »

Misschien helpt het om tijdens het beslaan toch even het zijraam op een kiertje open te zetten zodat de lucht wat meer ververst wordt.
Bij mij werkte dit bij al mijn auto's goed, dan kan de druk die ontstaat ook ontsnappen en heb je een betere ventilatie, dus vochtafvoer.
Met airco klinkt dit natuurlijk wat tegenstrijdig maar het is te proberen.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
noname87
Junior Stato
Berichten: 369
Lid geworden op: do jul 03, 2008 11:09

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door noname87 »

Mijn airco stinkt juist niet wanneer je hem aanzet, maar juist wanneer je hem uitzet, ruik je hem een beetje.
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Bericht door Hellfire »

Bij nat weer beslaan de ruiten inderdaad snel. Een oplossing kan zijn om de airco een minuutje aan te zetten. Dat helpt meestal om de voorruit weer snel helder te krijgen, maar zodra 'ie uit staat is het raam binnen 10 minuten weer beslagen.

Mogelijke oplossingen:
  • De climate control op een fijnere temperatuur zetten. 17 graden is echt te koud, tenzij je met een winterjas in de auto zit. Daar zou ik ook hoofdpijn van krijgen. Probeer eens tussen 22 en 24 graden, met full auto aan.
  • Als dat niet helpt, dan zou je ook kunnen proberen om zo weinig mogelijk vochtige lucht in de auto terecht te laten komen. Aanpak: met de airco de ruit ontwasemen. Daarna de ventilatie op recirculeren zetten. Je zult dan merken dat onder natte omstandigheden het langer zal duren voordat de ruit weer beslaat.
  • Ventilatie op de voorruit zetten, met een hoge temperatuur (25 tot 26) blazen en de snelheid van de ventilator tussen halverwege en driekwart zetten.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door Giovanni Tutore »

Het stond hier al, maar het heeft te maken met een verontreinigde condensator. Als die niet droog is bij stilstand kan er schimmel ontstaan. En dat ruik je. Er zijn genoeg bedrijven die dat voor je kunnen reinigen, bijkomend voordeel is dat het systeem weer beter werkt en jij dus minder last hebt van condens. Suc6.
DaDragon

Re: Ruiten beslaan heel snel

Bericht door DaDragon »

noname87 schreef:Bij mij is het zo... ik heb bijna nooit de airco/climate control aanstaan, hij staat bij mij bijna altijd op 17 graden omdat ik hoofdpijn van de airco krijg... daar kan het dus niet aan liggen. Ik moet juist de airco aanzetten om mijn ruiten weer schoon te krijgen, doe ik dit niet, beslaat het zo erg dat je er gewoon niet meer door kunt kijken, vrij irritant dus, zeker nu de winter eraan komt.
Ga van de week misschien wel even langs de dealer al heb ik daar een klein beetje mijn buik van vol.
Mensen mensen... De airco kan je ook aanzetten met verwarming aan. Dus dan ontvochtigd het de boel en heb je ook nog een fijne temperatuur.

Wat je ook kan doen als je ramen beslaan (moeten auto's zonder airco namelijk ook), is de verwarming aanzetten en de circulatie zo zetten dat er lucht van buitenaf naar binnenkomt.
En dan wachten tot het warm genoeg wordt bij de ruiten dat het beslaan wegtrekt.

Airco is gewoon een middel dat sneller werkt om de ramen ervan te ontdoen.

Beslaan je ramen dan zul je toch echt zelf even na moeten denken WAAR je je auto parkeert. In een garage (verwarmd) of buiten. Staat ie buiten heb je eigenlijk altijd last van vocht.

Wat je zou kunnen doen is van dat spul op de ramen doen waarbij geen condens meer op de ramen komt.
Werkt ook goed in de badkamer dus ook in de auto.
Plaats reactie