100W ipv 55W lampen?

Gebruikersavatar
Tzone86
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: za jul 31, 2010 22:01

100W ipv 55W lampen?

Bericht door Tzone86 »

Hallo,

Ik wil nieuwe lampen (H4) in mijn GP hebben.
Mijn keuze is gevallen op de GP Thunder 8500K.... :mrgreen:

Echter vroeg ik me af of het wellicht mogelijk is om ipv 55W ook 100W lampen in de GP te steken??
Of krijg ik hier problemen mee? (te heet worden, doorbranden etc?)

Iemand ervaring hiermee? -]

MVG

Thomas
GP 1.4 16V Tjet Sport, Wit, 18 inch LM velgen, chrome grill, chrome spiegelkappen, geblindeerde ramen, B&M, Lederen interieur. etc

Miiieeeeeepppp Mieeeeepppp Zooooeeeeffff Zoeeeefffff
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door JB2 »

Ik heb in het verleden bij een GP al eens de complete koplampen moeten laten vervangen vanwege doffe plekken op de spiegels die ontstonden door de warmte/straling van de lampen.......trek je conclusies, zou ik zeggen.

BTW: die lampen waar je het over hebt, zijn die eigenlijk wel goedgekeurd/toegestaan?
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tzone86
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: za jul 31, 2010 22:01

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Tzone86 »

JB2 schreef:Ik heb in het verleden bij een GP al eens de complete koplampen moeten laten vervangen vanwege doffe plekken op de spiegels die ontstonden door de warmte/straling van de lampen.......trek je conclusies, zou ik zeggen.

BTW: die lampen waar je het over hebt, zijn die eigenlijk wel goedgekeurd/toegestaan?

Ok dat moet ik dus niet hebben! :evil:
Dacht al dat dit zou gebeuren........las op andere forums ook al over doorbranden van bedrading en smelten van de units.

Naar mijn weten zijn ze gewoon goedgekeurd....je kan ze op verschillende sites bestellen en mijn vriendin heeft ze ook in haar GP (de 7500K versi) geeft mooi wit licht. :-]
GP 1.4 16V Tjet Sport, Wit, 18 inch LM velgen, chrome grill, chrome spiegelkappen, geblindeerde ramen, B&M, Lederen interieur. etc

Miiieeeeeepppp Mieeeeepppp Zooooeeeeffff Zoeeeefffff
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Xander »

Tzone86 schreef: Naar mijn weten zijn ze gewoon goedgekeurd....je kan ze op verschillende sites bestellen en mijn vriendin heeft ze ook in haar GP (de 7500K versi) geeft mooi wit licht. :-]
En als je het kunt bestellen is het goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg?

... niet dus. ;) Volgens mij hebben die 100W lampen ook geen E-keur. Je mag ze kopen, en in een setje verstralers op je rally-auto gebruiken ofzo, maar gebruik op de openbare weg is voor zover ik weet niet toegestaan.

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=88
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door JB2 »

Xander schreef:
Tzone86 schreef: Naar mijn weten zijn ze gewoon goedgekeurd....je kan ze op verschillende sites bestellen en mijn vriendin heeft ze ook in haar GP (de 7500K versi) geeft mooi wit licht. :-]
En als je het kunt bestellen is het goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg?

... niet dus. ;) Volgens mij hebben die 100W lampen ook geen E-keur. Je mag ze kopen, en in een setje verstralers op je rally-auto gebruiken ofzo, maar gebruik op de openbare weg is voor zover ik weet niet toegestaan.

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=88
Nee, precies, ik kwam net langs het Suzukiforum en daar waren de reacties ook duidelijk: ze gaan snel stuk, je lampen/bedrading smelten door en het is niet legaal.
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Maarten »

Ik denk dat het geen goed idee is. De dimlichten zijn gezekerd met elk 7,5A, waarbij de zekering van het linker dimlicht ook voor de koplampverstelling is. 7,5A bij 12V is 90W. Het groot licht is gezekerd met 15A, en daar zijn beide lampen op geschakeld. Dus ook weer 90W per stuk.
Dat is al minder dan 100W, en als de boordspanning hoger dan 12V is (en dat is die) dan trekken lampen alleen maar meer stroom.

In de wet is geen maximum vermogen voor lampen opgenomen, alleen maar dat je goedgekeurde lampen moet monteren. En je kunt er gif op innemen dat dit soort lampen niet goedgekeurd (geen E-keur) zijn.

Ik zou het ook zeker niet aanraden voor het dimlicht. Het dimlicht heb je altijd aan (of op zijn minst altijd als het donker is), en je bent dus doorlopend bezig je tegenliggers en je voorliggers te verblinden. Daarbij is het niet verstandig om voor lange tijd tegen de grens van je zekeringen te gaan zitten, en misschien ook tegen de grens van je bedrading.
En als je te weinig ziet, dan ligt dat toch echt aan jezelf.

Voor groot licht zou je het kunnen overwegen (met als gedachte dat je het grootlicht toch nooit aan hebt als je anderen zou hinderen of verblinden), maar met H4 zijn er volgens mij geen lampen te krijgen met 60W dimlicht en 90/100W grootlicht. Als het dus al ging met de zekeringen.
Gebruikersavatar
Tzone86
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: za jul 31, 2010 22:01

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Tzone86 »

Xander schreef:
Tzone86 schreef: Naar mijn weten zijn ze gewoon goedgekeurd....je kan ze op verschillende sites bestellen en mijn vriendin heeft ze ook in haar GP (de 7500K versi) geeft mooi wit licht. :-]
En als je het kunt bestellen is het goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg?

... niet dus. ;) Volgens mij hebben die 100W lampen ook geen E-keur. Je mag ze kopen, en in een setje verstralers op je rally-auto gebruiken ofzo, maar gebruik op de openbare weg is voor zover ik weet niet toegestaan.

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=88
Dat zeg ik niet ;) klopt heb het ff opgezocht!
GP 1.4 16V Tjet Sport, Wit, 18 inch LM velgen, chrome grill, chrome spiegelkappen, geblindeerde ramen, B&M, Lederen interieur. etc

Miiieeeeeepppp Mieeeeepppp Zooooeeeeffff Zoeeeefffff
Gebruikersavatar
Tzone86
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: za jul 31, 2010 22:01

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Tzone86 »

Maarten schreef:Ik denk dat het geen goed idee is. De dimlichten zijn gezekerd met elk 7,5A, waarbij de zekering van het linker dimlicht ook voor de koplampverstelling is. 7,5A bij 12V is 90W. Het groot licht is gezekerd met 15A, en daar zijn beide lampen op geschakeld. Dus ook weer 90W per stuk.
Dat is al minder dan 100W, en als de boordspanning hoger dan 12V is (en dat is die) dan trekken lampen alleen maar meer stroom.

In de wet is geen maximum vermogen voor lampen opgenomen, alleen maar dat je goedgekeurde lampen moet monteren. En je kunt er gif op innemen dat dit soort lampen niet goedgekeurd (geen E-keur) zijn.

Ik zou het ook zeker niet aanraden voor het dimlicht. Het dimlicht heb je altijd aan (of op zijn minst altijd als het donker is), en je bent dus doorlopend bezig je tegenliggers en je voorliggers te verblinden. Daarbij is het niet verstandig om voor lange tijd tegen de grens van je zekeringen te gaan zitten, en misschien ook tegen de grens van je bedrading.
En als je te weinig ziet, dan ligt dat toch echt aan jezelf.

Voor groot licht zou je het kunnen overwegen (met als gedachte dat je het grootlicht toch nooit aan hebt als je anderen zou hinderen of verblinden), maar met H4 zijn er volgens mij geen lampen te krijgen met 60W dimlicht en 90/100W grootlicht. Als het dus al ging met de zekeringen.
Ik ga toch maar voor de 55W -] wil uiteraard niks kapot maken in mijn mooie GP :mrgreen:

bedankt voor de reacties! :lol:
GP 1.4 16V Tjet Sport, Wit, 18 inch LM velgen, chrome grill, chrome spiegelkappen, geblindeerde ramen, B&M, Lederen interieur. etc

Miiieeeeeepppp Mieeeeepppp Zooooeeeeffff Zoeeeefffff
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door E34 »

Waarom geen setje (bi)xenon? Dan heb je pas echt licht ipv die kaarsjes die er nu inzitten.
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Giovanni Tutore »

Is dat WEL legaal dan :roll:
Gebruikersavatar
Tzone86
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: za jul 31, 2010 22:01

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Tzone86 »

E34 schreef:Waarom geen setje (bi)xenon? Dan heb je pas echt licht ipv die kaarsjes die er nu inzitten.
Ja wil ik ook wel! alleen wil ik ook koplampen met Dayline LED verlichting ;)
dus dit is ff een tijdelijke oplossing -]
GP 1.4 16V Tjet Sport, Wit, 18 inch LM velgen, chrome grill, chrome spiegelkappen, geblindeerde ramen, B&M, Lederen interieur. etc

Miiieeeeeepppp Mieeeeepppp Zooooeeeeffff Zoeeeefffff
Gebruikersavatar
Tzone86
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: za jul 31, 2010 22:01

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Tzone86 »

Giovanni Tutore schreef:Is dat WEL legaal dan :roll:
Nee hahah maar dat wisten we al :mrgreen: ~~
GP 1.4 16V Tjet Sport, Wit, 18 inch LM velgen, chrome grill, chrome spiegelkappen, geblindeerde ramen, B&M, Lederen interieur. etc

Miiieeeeeepppp Mieeeeepppp Zooooeeeeffff Zoeeeefffff
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door E34 »

Giovanni Tutore schreef:Is dat WEL legaal dan :roll:
Dat misschien ook niet, maar heb je geen last van een GP die afbrandt als je wel 100W lampen erin hebt zitten... :wink:
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door Maarten »

Als je Xenon inbouwt hoor je volgens de wet ook koplampsproeiers en niveauregeling van de koplampunit te hebben.
Alhoewel in het instructieboekje de koplampsproeiers wel genoemd worden vind ik ze in de prijslijst niet terug. Ik weet niet of er ombouwunits met ingebouwde sproeiers zijn? Want reken er maar op dat dit een APK-eis is en dat je auto er gewoon op afgekeurd wordt.
ElSjiepo
Junior Stato
Berichten: 452
Lid geworden op: di nov 25, 2008 10:47
Locatie: Heiloo

Re: 100W ipv 55W lampen?

Bericht door ElSjiepo »

Trek je op de dag voor de APK je xenon er even uit en zet je de standaard lampen terug. Na de APK weer xenon erin. Probleem opgelost.
Plaats reactie