Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Kijk hier voor nieuws over Fiat.
Plaats reactie
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door jpkramer »

Het is in Italië groot nieuws en ook hier verspreiden de verhalen zich in rap tempo: Sergio Marchionne heeft in een uitgebreid interview met de Italiaanse krant La Repubblica ferme uitspraken gedaan over de toekomst van de Fiat Group en de merken die daarbij horen. Als het gaat om Alfa Romeo hoeven we ons volgens Marchionne geen zorgen te maken, voor Lancia is het een heel ander verhaal.

Hoeveel gesprekken over ‘het nieuwe Lancia’ wij van AutoItalië de laatste jaren met liefhebbers van Italiaanse auto’s hebben gehad durven we niet te zeggen maar het waren er héél wat. Twee conclusies uit vrijwel al die gesprekken: ‘het huidige Lancia is eigenlijk geen Lancia’ én ‘maar ja, liever zo dan weg met het merk’.

Dat laatste lijkt ineens flink wat stappen dichterbij te komen na Marchionne’s harde woorden in de Italiaanse media. Marchionne lijkt Lancia niet interessant meer te vinden en zegt op dit moment alleen nog brood te zien in de Ypsilon-lijn en dan, jawel, alleen voor de lokale markt. Denk bij lokaal deze keer niet aan Europa maar aan puur en alleen Italië want daarbuiten heeft het merk volgens CEO Sergio weinig meer te zoeken. Ook Chrysler wordt in zijn verhaal amper genoemd als het gaat om Europa en daarmee lijkt het doek voor Lancia nog maar aan een zijden draadje te hangen.

Over Alfa Romeo daarentegen is het niets dan positief dat Marchionne roept als het op de toekomst aan komt. Uit de woorden van Marchionne is te halen dat hij de Italiaanse autofabrieken weer goed aan het draaien wil krijgen en dat met Fiat en Alfa Romeo wil doen. Fiat voor de productie van compacte, betaalbare auto’s en Alfa Romeo voor het wat hogere segment dat internationaal het predikaat ‘premium’ moet gaan krijgen. We moeten toegeven: een duidelijk verhaal is het wél.

De namen Fiat SpA en Chrysler zullen straks overigens geen van beide meer dienst doen als namen van het concern, volgens Marchionne is het een kwestie van tijd voor het complete Fiat-Chrysler concern een nieuwe naam krijgt.

Alles wordt dus gedaan om de fabrieken Pomigliano, Melfi, Cassino en Mirafiori weer goed rendabel te krijgen. Marchionne is zeer positief gestemd over de toekomst, mede door de overname van Chrysler. Nu de Amerikanen Ferrari en Maserati ook een beetje gaan zien als eigen merken ziet Marchionne daar grote export-kansen voor Italië. In en buiten Europa moet Alfa Romeo, samen met Maserati, kunnen gaan zorgen voor een eigen plek binnen het hogere segment en benadrukt Marchionne nog eens dat het erg leuk voor de Duitsers is dat men Alfa Romeo graag zou willen kopen maar dat dat toch écht niet gaat gebeuren.
Bron: AutoItalia.nl
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door eBoonstra »

Echt heel jammer. Dat de opvolger van mijn GP geen Fiat meer word stond al vast, omdat er geen geschikte opvolger meer is voor mijn 1.9 Punto. Ik had mijn zinnen al gezet op een Lancia Delta, maar dit is dus ook al zo'n toekomstloos model.. Een Alfa is ook fantastisch, maar zeg nou zelf, stiekem ook wel weer een beetje mainstream en een Lancia heeft nét dat ene beetje karakter meer.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door Odelot »

Nou, benieuwd wat er allemaal van terecht gaat komen. Fiat verdwijnt als naam dus ook, net als chrysler.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door jpkramer »

Op de AutoVisie website staat nu:
“Het is onjuist dat Fiat stopt met Lancia op exportmarkten”, aldus de woordvoerder in gesprek met Autovisie. Het hoofdkantoor in Turijn heeft direct actie ondernomen door alle importeurs op de hoogte te brengen van het artikel in de Italiaanse krant. Of Fiat nog een officiële verklaring de wereld in zal sturen waarin staat dat het interview onjuist is, is op dit moment nog niet duidelijk.
Afwachten dus wat nu het hele verhaal is, wordt de komende maanden ongetwijfeld vervolgt....
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door Odelot »

http://www.autoweek.nl/nieuws/26412/bre ... -in-italie" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit staat op autoweek. Lancia alleen nog voor Italië in de toekomst.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door PuntoSporting »

Het merk Fiat verdwijnt niet, de naam van het concern Fiat en Chrysler verdwijnt.

De merken niet.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door Fevo11 »

Hopelijk komt er nu echt een plan naar buiten voor alfa romeo.

Veel alfa's gereden en ben gek op het sportieve broertje.
Ze hadden vanaf dag 1 een 5 deurs mito moeten maken, want dan had die echt wat betekend in de markt.
Het is dat er geen 5 deurs is anders had ik nu een mito.
D-segment moet er ook opnieuw komen en niet pas na 8 jaar.

Zo raak je klanten kwijt.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door RaydeJee »

Yep, ze moeten er echt werk van gaan maken nu.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door scoop »

Ik zou het echt vreselijk jammer vinden als Lancia verdwijnt van de Europese markt. Ik vind het stuk voor stuk mooie, aparte verschijningen en er is al genoeg eenheidsworst in de automobiel industrie. Ik sluit me wat dat betreft aan bij de mening van eBoonstra: Alfa Romeo is een prachtig merk, maar Lancia heeft net wat meer exclusiviteit en dat maakt het m.i. aantrekkelijker. Versobering van het aanbod is wat dat betreft altijd een negatieve wending.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door Fevo11 »

scoop schreef:Ik zou het echt vreselijk jammer vinden als Lancia verdwijnt van de Europese markt. Ik vind het stuk voor stuk mooie, aparte verschijningen en er is al genoeg eenheidsworst in de automobiel industrie. Ik sluit me wat dat betreft aan bij de mening van eBoonstra: Alfa Romeo is een prachtig merk, maar Lancia heeft net wat meer exclusiviteit en dat maakt het m.i. aantrekkelijker. Versobering van het aanbod is wat dat betreft altijd een negatieve wending.
Opzich wel mee eens, maar vind alfa romeo toch meer uitstraling hebben.

Ik zat toendertijd ook voor een ypsilon te kijken, maar de diesel versie is alleen in het buitenland geleverd en hier niet helaas.
Delta vind ik wel mooi alleen interieur niet.

Thema en voyager zijn gewoon chrysler dus lancia onwaardig na mijn mening.
Ze hebben lancia en alfa dood laten bloeden ..
En fiat word alleen maar 500 wat opzich niet verkeerd is, maar lijkt wel of ze naar "mini" kijken.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door eBoonstra »

Fevo11 schreef:Ik zat toendertijd ook voor een ypsilon te kijken, maar de diesel versie is alleen in het buitenland geleverd en hier niet helaas.
Delta vind ik wel mooi alleen interieur niet.
Zelfde verhaal: Nederlandse Delta heeft een 'mainstream' dash van een Fiat Bravo, maar bijv. een Italiaanse Delta met dikke motorisering (bijvoorbeeld 2.0 JTD 163pk (schaars in Nederland) of de helemaal niet in Nederland geleverde (waarom?!) 1.9 16V JTTDm Twinturbo 189pk) heeft een compleet met leer overtrokken dashboard. Wauw!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een beuaty! Die zou het verwerken van de toekomstige verkoop van mijn Puta wel kunnen verzachten hoor.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door Fevo11 »

Ja die is inderdaad wel mooi, maar daar hangt een prijskaartje aan.

Giullieta vind ik toch mooier
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door EvoDaan »

Op Marktplaats staat nog wel een leuke 1.8 Tjet 200pk te koop. Misschien voldoet die een beetje aan je snelheidseisen? -]
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door Odelot »

Dat ziet er dik uit dat interieur van die lancia! Stom dat dat hier niet geleverd wordt zo...Knoppen van stuurbediening zijn exact hetzelfde als die van de evo.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia

Bericht door Fevo11 »

Ja maar de ypsilon diesel 1.3 multijet is ook niet in nederland geleverd.
Terwijl die denk ik wel aan zal slaan in nederland.

Dat zou dan een bpm en mrb vrije auto geweest tot dit jaar.
Zulke fouten en te laat met brengen van vernieuwde modellen kost je kop in deze tijden.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Plaats reactie