de eerste 2000 km met de twinair sport

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto 2012.
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door lowiesjie »

Inmiddels rijd ik al 1,5 maand met de Twinair Sport en ik moet zeggen dat het steeds meer begint te bevallen. In het begin moest ik heel erg wennen aan het gedrag van de motor. De eco stand vind ik wat prettiger rijden, het is allemaal wat geleidelijker hoewel het wel een slakkengangetje is soms. Het "laagtoerig" rijden is ook heel prettig.

Helaas al wel een probleem ondervonden, ik had een geluid in mijn stuurkolom bij het naar rechts draaien van het stuur. Auto is hiervoor teruggeweest bij de garagen en onder garantie is het gehele stuurhuis vervangen. Er bleek inderdaad speling in het stuurhuis te zitten, dus een defect vanaf de fabriek al. Maar perfect opgelost.

Verder had ik bij de garage ook aangegeven dat ik een bijgeluid uit de motororuimte hoor als ik met het gas speel. Het is een beetje een ratelend / rafelend geluid tussen de 1500 en 2000 toeren bij gas los laten. Mij is verteld dat het een zogenaamde vertrager is (?) en dat het bij de motor hoort. Ik had als vervangende auto een Panda Twinair en daar dacht ik het ook wel een beetje te horen. Iemand ook zo'n soort geluid?

Verbruik volgens boordcomputer voorlopig op 14,2 afwisselend met eco knoop uit en aan.

Kortom: het was echt wennen komende van een 100HP maar begin de auto steeds fijner te vinden.
Laatst gewijzigd door lowiesjie op di mei 28, 2013 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
R_Donselaar
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
Contacteer:

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door R_Donselaar »

Balen van dat stuurhuis, mooi dat het zo opgelost is! Ik herken het geluid niet maar zal er eens op letten. Verbruik is bij mij hetzelfde, zonder gebruik van de Eco knop.

Bij het stoplicht baal ik wel eens van de korte 1e en 2e versnelling, dan leg je het vrij snel af :x
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door lowiesjie »

R_Donselaar schreef:Bij het stoplicht baal ik wel eens van de korte 1e en 2e versnelling, dan leg je het vrij snel af :x
ja, dat zou ik voorlopig ook als een minpuntje kunnen noemen inderdaad
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door hbassen »

Na een goeie 10.000 KM met de twin air sport (waarvan 5000 km Savali getuned). Rijd ik eigenlijk alleen in gladde omstandigheden met de ECO aan. ik heb nu gemiddeld 1 op 15 staan. Het schakelen op gehoor is er echt niet meer bij. Wat ik wel leuk vind is het geluid van de turbo fluit bij het optrekken. Dit hoor ik u pas bij het mooi weer van de laatste dagen. raampje open.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
R_Donselaar
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
Contacteer:

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door R_Donselaar »

Nou met die uitlaat van de sportuitvoering overstemt dat alles bij het optrekken :mrgreen: Laatst door de McDrive keek de mevrouw gek op toen er 'maar' een Punto voor haar raampje verscheen :lol:
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door hbassen »

Dat ken ik. Had ik ook. Wat een lekker gevoel en geluid geeft dat.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Goliathus
Junior Stato
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 20:11

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door Goliathus »

lowiesjie schreef:Verbruik volgens boordcomputer voorlopig op 14,2 afwisselend met eco knoop uit en aan.

Waarom zuipt de twinair van jou zo erg?

Mijn GP 1.4 8V doet gemiddeld 1 op 17 en als ik heel zuinig rij is 1 op 24 haalbaar.
Gebruikersavatar
Patrick155
Nuovo Arrivato
Berichten: 168
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 17:53
Locatie: Eindhoven

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door Patrick155 »

Uhm Goliathus,das niks aparts hoor,ik rijd gemiddeld 1/12,5 met de twinair.....moet ik er wel bijzeggen dat ik aardig doorrijd.
Ik heb me voorgenomen om eens 1 tank volledig op de ecostand te rijden en te kijken wat daar uit komt.
Fiat Punto TwinAir Easy 2012
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door hbassen »

Patrick155 schreef:Uhm Goliathus,das niks aparts hoor,ik rijd gemiddeld 1/12,5 met de twinair.....moet ik er wel bijzeggen dat ik aardig doorrijd.
Ik heb me voorgenomen om eens 1 tank volledig op de ecostand te rijden en te kijken wat daar uit komt.

Ik heb het nu ook een week op de ECO stand gereden en ik moet zeggen, dat vooral bij een koude motor het verbruik heel erg veel daalt. Ik rij nu gemiddeld vorige week 1 op 16 met veel snelweg erin.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
Patrick155
Nuovo Arrivato
Berichten: 168
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 17:53
Locatie: Eindhoven

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door Patrick155 »

Ik ben 2 jr geleden van werk veranderd en hierdoor rijd ik bijna geen snelweg meer, van de 15K die nu op de teller staan sinds aanschaf vorig jaar juni misschien 1K snelweg gereden.
Meeste km is 50/70km wegen in/rond Eindhoven en dus ook de bijbehorende stoplichten wat zich vertaald naar veel optrekken en afremmen(lees hoog verbruik) :P
Fiat Punto TwinAir Easy 2012
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
Gebruikersavatar
R_Donselaar
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
Contacteer:

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door R_Donselaar »

hbassen schreef:
Patrick155 schreef:Uhm Goliathus,das niks aparts hoor,ik rijd gemiddeld 1/12,5 met de twinair.....moet ik er wel bijzeggen dat ik aardig doorrijd.
Ik heb me voorgenomen om eens 1 tank volledig op de ecostand te rijden en te kijken wat daar uit komt.

Ik heb het nu ook een week op de ECO stand gereden en ik moet zeggen, dat vooral bij een koude motor het verbruik heel erg veel daalt. Ik rij nu gemiddeld vorige week 1 op 16 met veel snelweg erin.
Maar jij hebt bij tunen de ECO stand gelijk laten zetten aan de normale stand zonder tunen? Of is er niets aan gedaan?
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door hbassen »

Bij het tunen is de ECO stand wel bijgesteld, zodat je er wel normaal mee kan rijden als je het gas wel eens intrapt.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door lowiesjie »

Goliathus schreef:
lowiesjie schreef:Verbruik volgens boordcomputer voorlopig op 14,2 afwisselend met eco knoop uit en aan.

Waarom zuipt de twinair van jou zo erg?

Mijn GP 1.4 8V doet gemiddeld 1 op 17 en als ik heel zuinig rij is 1 op 24 haalbaar.
Twinair verbruik is extreem afhankelijk van je rijstijl. Ik heb nu 1 volle tank met eco knop aan gereden en het berekend verbruik (dus niet vanaf de boordcomputer) was 15,9 km/l.
Gebruikersavatar
Patrick155
Nuovo Arrivato
Berichten: 168
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 17:53
Locatie: Eindhoven

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door Patrick155 »

Zo, de tank is alweer goed en wel halfleeg op normale stand.
Uitkomst van de tank op Ecostand is 560Km waarvan 200km snelweg, dus ik heb zeggen en schrijven 1km per liter meer kunnen rijden dan op de normale stand. :P
Normaal zit ik rond de 1/12,5 en nu zat ik op 1/13,6.
Fiat Punto TwinAir Easy 2012
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
Gebruikersavatar
R_Donselaar
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
Contacteer:

Re: de eerste 2000 km met de twinair sport

Bericht door R_Donselaar »

Met mijn vorige tank ben ik gaan proberen om 'Eco' te rijden (zonder ECO stand aan), oftewel doorschakelen bij 2500 toeren. Pfff daar had de TwinAir toch echt even moeite mee... Ben na een halve tank weer mn eigen rijstijl gaan aanhouden, doorschakelen bij 3500 toeren rijdt zoveel lekkerder!

Overigens 'schudt' mijn TwinAir nu wat meer met trillingen in de pedalen en loopt die niet zo lekker na het weer aanslaan van de motor na start&stop. Toch maar even laten nakijken...
Plaats reactie