Nieuwe banden

Plaats reactie
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Nieuwe banden

Bericht door marga »

Hallo,

Een vraagje van een auto-dummie. Ik heb nieuwe zomerbanden nodig.

Onze bandenmaat is volgens mij 175/65. Als ik dan kijk op internet naar tests zie ik alleen maar een test uit 2011.

Kan ik ook naar de test van 2013 kijken (andere maat) en dan gewoon in de 175/65 bestellen? Of werkt het zo niet?


Verder vroeg ik me af: als ik banden bestel bij autobandenmarkt.nl en ik laat ze willekeurig waar monteren dan kost het tussen de 10 – 15 euro per band.

Ik heb de fiat dealer hier in Groningen gebeld. Daar rekenen ze voor 2 banden ongeveer een half uur en dat komt dan neer op 40 – 45 euro. Ik vond dat nogal een verschil. Waar laten jullie je banden doen?
Ik had eigenlijk graag de computer laten uitlezen vanwege een ABS lampje dat laatst een half uurtje brandde. Kan je zoiets ook laten doen bij bijv. Profile Tyre Center? Of kan dat alleen bij de dealer.

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rang maar wil ook weer niet teveel betalen als het onnodig is. Graag jullie advies, vooral mbt de bandenaanschaf.
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Nieuwe banden

Bericht door RVE »

Veel garages kunnen je auto wel uitlezen waarschijnlijk voor de ABS Sensor, je hoeft hier waarschijnlijk niet voor naar de dealer.
Mijn banden heb ik voor 20 euro/band laten overleggen van m'n oude naar nieuwe velgen, lijkt me vergelijkbaar, één er op en één er af...
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Nieuwe banden

Bericht door alfawiel »

Banden bestellen bij autobandenmarkt is prima.
Op hun site staat ook een lijst met adressen die banden monteren.
Zelf heb ik hier vlakbij een adresje uit die lijst voor € 7.50 per band inclusief balanceren en nieuw ventiel. Gisteren nog geweest om de zomerbanden voor mijn dochter te laten monteren.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Nieuwe banden

Bericht door marga »

De Continental PremiumContact 5 komt als beste uit de ANWB test van 2013. Alleen voor een grotere maat (185/60).

Is hij dan automatisch ook goed voor de 175/65 maat?


In 2011 kwam de Continental PremiumContact 2 als beste uit de test, wel in de maat 175/65.

Is deze band de opvolger hiervan?
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Nieuwe banden

Bericht door PuntoSporting »

Er is natuurlijk wel kwaliteitsverschil in de diverse banden maar echt slechte banden zijn er vandaag de dag niet meer.

Vaak zijn de goedkopere merken gewoon B merken van de topfabrikanten en doen qua kwaliteit absoluut niet onder voor de merken waarvoor je alleen al extra betaald voor de naam en de status.
Je moet voor jezelf gewoon kijken naar welke band je op zoek bent, waarvoor en hoe je hem gaat gebruiken en vervolgens moet je gewoon gaan shoppen bij diverse bedrijven en zo kom je tot de voor jou beste keus.
De marges op banden is door de moordende concurrentie tegenwoordig erg laag, dus het moet vast wel lukken om ergens bij jou in de buurt een leuk setje, inclusief montage voor weinig op de kop te tikken.

Succes er mee!
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Nieuwe banden

Bericht door Odelot »

marga schreef:De Continental PremiumContact 5 komt als beste uit de ANWB test van 2013. Alleen voor een grotere maat (185/60).

Is hij dan automatisch ook goed voor de 175/65 maat?


In 2011 kwam de Continental PremiumContact 2 als beste uit de test, wel in de maat 175/65.

Is deze band de opvolger hiervan?
Die Continental kun je er gewoon om laten leggen. Zijn alleen iets breder, maar de omtrek is hetzelfde als van de banden die je nu hebt. 185/60 wil zeggen dat de hoogte van de band 60% van de breedte bedraagt.
Bij 175/65 is 65% van de breedte dus de hoogte. De omtrek van beide banden is dus hetzelfde. Alleen is 185 10mm breder. Tegenwoordig liggen die standaard onder een punto.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Nieuwe banden

Bericht door marga »

Pffff ik voel me steeds dommer...

Máár ik leer wel veel hier :-)

Ga maar twee handen vervangen, neem wel aan dat ik dan bij de 175/65 moet blijven.

De band is ook in 175/65 verkrijgbaar. Waar ik benieuwd naar was is of hij in een andere maat dan net zo goed is als getest.
en of die 5 beter is dan de 2


Bedankt!
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Nieuwe banden

Bericht door Thegroov »

Ga lekker voor de 185/60 banden. Staat leuker, voller, en past net zo goed op de velgen die je nu hebt.

Edit: je gaat er maar twee vervangen... Hmmm, denk ik dat je beter bij dezelfde maat kunt blijven...
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Nieuwe banden

Bericht door Thegroov »

Hier lees je over de voorkeur van een aantal forumleden:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =84&t=8607" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Nieuwe banden

Bericht door Odelot »

marga schreef:Pffff ik voel me steeds dommer...

Máár ik leer wel veel hier :-)

Ga maar twee handen vervangen, neem wel aan dat ik dan bij de 175/65 moet blijven.

De band is ook in 175/65 verkrijgbaar. Waar ik benieuwd naar was is of hij in een andere maat dan net zo goed is als getest.
en of die 5 beter is dan de 2


Bedankt!
Als 1 bandenmaat van een bepaald merk goed uit de test komt, kan een andere maat, van verder exact hetzelfde type band, slechter uit de test komen. Verschillende testen gezien al waar dit zo was.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Nieuwe banden

Bericht door marga »

Nou uiteindelijk besloten te gaan kiezen tussen :

Continental premium contact 5 of de michelin energy saver Plus.

We rijden ongeveer 20.000 km per jaar.


Welke zouden jullie kiezen?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Nieuwe banden

Bericht door Odelot »

Ik zou denk ik die continental nemen. Als die als beste uit de test komen. Die michelin energy savers heb ik zelf ook vaak gehad. Best een goede band, maar met regen wel minder. Met sneeuw echt gevaarlijk gewoon.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
nuvolari
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: do feb 09, 2012 20:21

Re: Nieuwe banden

Bericht door nuvolari »

ik zou voor de Michelin Energy Saver gaan. Heb ik zelf ook gehad. Deze is stiller dan de Pirelli die ik eerst had, maar de Pirelli is dan weer slijtvaster.

Nuvolari
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Nieuwe banden

Bericht door marga »

Bedankt voor alle reacties. het zijn dus de continental premium 5 geworden.

Nog even een vraag losstaand van de rest.

De zomerbanden hebben maat 175/65/15.

Nu zie ik dat onze winterbanden maat 185/65/15 hebben. Heb er destijds niet op gelet. De fiat dealer heeft het geregeld.

Heeft dat nog gevolgen voor iets? Rijd ik op te grote banden. Zoals al eerder gezegd weet niets van auto's :-) Maar probeer het via dit forum een beetje te leren.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Nieuwe banden

Bericht door Thegroov »

Je hebt dan een kleine snelheidsmeterafwijking. Je rijdt dus harder dan je denkt. Hoeveel procent? Moet je ff rekenen. 185 / 1,75 = 5,7 procent. Dus als je 100 rijdt, ga je eigenlijk 105,7. Maar aangezien alle snelheidsmeters overdrijven, denk ik dat de snelheidsmeter nu iets beter de juiste snelheid aangeeft dan met de 175mm banden.
Plaats reactie