Punto Twinair inrijden

Plaats reactie
bunqueejump
Berichten: 4
Lid geworden op: do feb 28, 2013 19:51

Punto Twinair inrijden

Bericht door bunqueejump »

Beste Fiat experts,

Ik ben nu 3 weken trotse eigenaar van mijn nieuwe Punto Twinair in Acid Jazz blue met 16" velgen.
Is het van belang dat deze in het begin moet worden ingereden? En moet je de auto in het begin bij het rijden meer optrekken in alle versnellingen? Ik hoor nl her en der verschillende verhalen.

Alvast bedankt voor je adviezen en tips
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Punto Twinair inrijden

Bericht door hbassen »

Inrijden hoeft tegenwoordig niet meer. en de Twinair is beveiligd bij een koude motor. Dan krijg je hem stationair niet boven de 3500 toeren.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
fiatje500/punto
Nuovo Arrivato
Berichten: 26
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:31

Re: Punto Twinair inrijden

Bericht door fiatje500/punto »

Ik heb dan een fiat500 twinair maar heb de eerste 1000km niet boven de 3000 toeren opgetrokken schakelde netjes over. De dealer adviseerde dit toen aan ons. Maar ja de 1 zecht dit en de ander dat maar wij hadden er een goed gevoel bij. Heb nu 5000km op de teller en geef ook niet eerder hem op de staart nadat de auto goed warm is en bij het uitdoen effe een tijdje laten lopen allemaal tips die wij van de dealer kregen. Succes ermee.
fiat punto evo dynamic 1.3 multijet 85 Diesel (s&s) exotica red
fiat 500 twinair+ (s&s) footloose bleu
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Punto Twinair inrijden

Bericht door eBoonstra »

Ik zou er geen drol om geven, dat hele inrijden. Motor op temperatuur rijden, gas geven en na die tijd de turbo weer uit laten draaien. Heb voor mijn vorige werk ook een auto in moeten rijden, mits deze op temperatuur was heb ik die ook wel vaak naar het rode gebied doorgetrokken.

Ook heb ik zelf ook wel splinternieuwe scooters gehad (nu nog een), die reed ik ook gewoon volgas in. Waren Vespa's/Piggio's (ook Italiaans dus :-]) met viertakt motoren, hetzelfde principe als personenauto's dus.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Edizione Lusso
Berichten: 9
Lid geworden op: ma mar 11, 2013 21:38

Re: Punto Twinair inrijden

Bericht door Edizione Lusso »

eBoonstra schreef:Ik zou er geen drol om geven, dat hele inrijden. Motor op temperatuur rijden, gas geven en na die tijd de turbo weer uit laten draaien. Heb voor mijn vorige werk ook een auto in moeten rijden, mits deze op temperatuur was heb ik die ook wel vaak naar het rode gebied doorgetrokken.

Ook heb ik zelf ook wel splinternieuwe scooters gehad (nu nog een), die reed ik ook gewoon volgas in. Waren Vespa's/Piggio's (ook Italiaans dus :-]) met viertakt motoren, hetzelfde principe als personenauto's dus.
Klopt anders kan de turbo zonder olie komen te zitten en dit vind een turbo niet echt fijn. Voor de rest rustig aan rijden, dan kom je een heel eind ;)
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Punto Twinair inrijden

Bericht door eBoonstra »

Edizione Lusso schreef:
eBoonstra schreef:Ik zou er geen drol om geven, dat hele inrijden. Motor op temperatuur rijden, gas geven en na die tijd de turbo weer uit laten draaien. Heb voor mijn vorige werk ook een auto in moeten rijden, mits deze op temperatuur was heb ik die ook wel vaak naar het rode gebied doorgetrokken.

Ook heb ik zelf ook wel splinternieuwe scooters gehad (nu nog een), die reed ik ook gewoon volgas in. Waren Vespa's/Piggio's (ook Italiaans dus :-]) met viertakt motoren, hetzelfde principe als personenauto's dus.
Klopt anders kan de turbo zonder olie komen te zitten en dit vind een turbo niet echt fijn. Voor de rest rustig aan rijden, dan kom je een heel eind ;)
Ik denk dat het daar juist mis gaat, mits de motor op temperatuus is is het juist goed om niet rustig te rijden. Af en toe het apparaat eens flink van jetje geven is juist goed. Turbo dus na iedere rit wel even een 15 tot 60 seconden uit laten draaien.

Groeten
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
waldo_s
Nuovo Arrivato
Berichten: 79
Lid geworden op: wo jul 27, 2011 23:43

Re: Punto Twinair inrijden

Bericht door waldo_s »

je zou eens moeten weten hoe er met die nieuwe blokjes gereden word op de parkings van de fabrieken als ze pas van de band afrollen.. genoeg gezien en gehoord !!!

Rij gwn rustig autotje warm en dan kun je gerust eens goed doortrekken! ook niet gelijk de eerste km's tot het rood trekken bewaar dat maar voor wanneer je de auto goed genoeg hebt leren kennen :wink:
Plaats reactie