punto twinair sport proefrit

lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

Tnx allemaal! Hoeveel TA rijders zijn er ongeveer op GPC ?
Gebruikersavatar
R_Donselaar
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
Contacteer:

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door R_Donselaar »

lowiesjie schreef:Vandaag krabbeltje gezet. De Twinair Sport in chemical grey met de dimmende binnenspiegel en regensensor erop. Los erbij de pedalenset en slotbouten genomen. 1 à 2 weekjes wachten, afhankelijk van wanneer transport kan worden gedaan.
Ik zag deze uitvoering laatst in Amersfoort (Jorisplein/Stadsring/Eemplein) rijden, was jij dat? (omdat je eerder in dit topic Fivan noemde)
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

R_Donselaar schreef:
lowiesjie schreef:Vandaag krabbeltje gezet. De Twinair Sport in chemical grey met de dimmende binnenspiegel en regensensor erop. Los erbij de pedalenset en slotbouten genomen. 1 à 2 weekjes wachten, afhankelijk van wanneer transport kan worden gedaan.
Ik zag deze uitvoering laatst in Amersfoort (Jorisplein/Stadsring/Eemplein) rijden, was jij dat? (omdat je eerder in dit topic Fivan noemde)
beetje erg late reactie van mij (bericht niet voorbij zien komen) maar ik was het niet, rij meestal in de omgeving van Rotterdam en Dordrecht
Laatst gewijzigd door lowiesjie op ma nov 18, 2013 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
R_Donselaar
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
Contacteer:

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door R_Donselaar »

OK! En? Bevalt de auto nog?
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

inmiddels 7500 km gereden en hierbij wat ervaringen:

- het comfort van de auto en de complete uitrusting is toch iets wat steeds meer gaat bevallen. heel af en toe mis ik de 100HP wel, vooral als je in een beetje een racy mood bent zeg maar. maar als ik dan weer over de drempels in de stad rijd dan is deze punto toch wel fijner.

- over drempels gesproken: veel gekraak vanuit het vooronder als je ze met wat meer snelheid neemt, dealer heeft erna gekeken en gaf aan dat rubbers ingesmeerd zijn maar dit heeft weinig uitgehaald. bij de eerste beurt zal er naar de stabilisatorstang worden gekeken.

- motor bevalt ook verder goed, comfortabele cruisen op de snelweg is heerlijk rustig en ontspannend

- in vergelijking met het 1.4 blok aanzienlijk veel minder olieverbruik, nu staat het peil nog boven de 3/4, bij het 1.4 blok ging er toch wel 1 liter per 6.000 tot 8.000 doorheen

- gemeten verbruik gemiddeld 14,5 km/l (BC geeft 14,6 aan), verbruik kan zeer varieren trouwens, van 12 km/l bij een tank met extreem veel filerijden tot bij 17 km/l bij rustig snelwegcruisen, weinig stadsverkeer, geen aircogebruik

- kwaliteit audio valt tegen, geluid uit boxen is niet echt denderend en bij bepaalde bass klanken een vibrerend deurpaneel, dit zelfs bij een niet heel hoog volume

- hele vage middenstand van het stuur, bij de 100HP was het natuurlijk ook electrisch bekrachtigd maar het gevoel was wel een veel directere besturing

- twijfel beetje over de snelheid van het op temperatuur komen van de motor bij omstandigheden van vrieskou, merk nu al dat als je snel de verwarming aan zet de temperatuurwijzer in het begin daalt, ik rijd dan nog redelijk snel de snelweg op maar vermoed dat bij veel stadsverkeer dit nog best lang kan duren voordat wijzer stabiel op de 90 staat.
Laatst gewijzigd door lowiesjie op ma nov 18, 2013 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

R_Donselaar schreef:OK! En? Bevalt de auto nog?
net ff een update geplaatst, maar over het geheel bevalt het zeker, geen spijt tot nu toe!
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

Inmiddels een jaar met de twinair getuft en 15.000 km gereden. Volgende week is het tijd voor een eerste beurt (olie / oliefilter) en wat problemen:

- vocht in achterlichten, niet altijd extreem maar wel storend
- water in kofferbakdeksel, niet echt fijn zeker gezien de verhalen over de roestende naden
- gekraak ophanging voor, vooral bij geheel insturen en tegelijkertijd remmen

Hoop dat alles netjes wordt verholpen.

Ander klein puntje van kritiek is de luidspreker links voor, veel vibratie / resonantie. Dealer kan daar weinig aan doen is mij al eerder meegedeeld.

Het rijden bevalt nog steeds. In de stad met eco knop aan, en buitenweg / snelweg ecoknop uit. Vooral het relaxte gedrag van het motortje in 3 en 4 in de stad vind ik erg aangenaam.

Verdere fijne eigenschappen / functies:
- toch erg blij met de "luxe" zaken als parkeersensoren, dimmende binnenspiegel, regensensor die ik op de 100HP niet had
- de handsfree voor de telefoon ook super

Met een over het algemeen rustige rijstijl is het gemiddeld verbruik 14,4 km/l (zelf bijgehouden)
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door hbassen »

Kijk dat zijn goede berichten.

Heb je hem ook getuned?

Ik heb ondertussen 36000km op de teller staan en ze gaat nog altijd als een trein.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

Niet getuned, op zich was ik redelijk snel gewend aan het andere rijgedrag en motorkarakter i.v.m. de 100HP dus had ik geen behoefte aan meer PK's. En ik vind het ook een aardig hoog bedrag, wat ik voorlopig liever in het normale onderhoud van de eerste jaren stop.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door hbassen »

De twin air loopt veel soepeler na tuning. Ik heb het ook niet alleen voor de PK's gedaan, maar het is wel heel lekker.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Doublehelix
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 28, 2014 9:08

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door Doublehelix »

Inmiddels heb ik een nieuwe 100 PK twin air Street en overweeg een tuning via Savali. Een bedrag van 480 euro vind ik wel veel en ben benieuwd of er mensen zijn welke ervaring wel hebben met een getunde 100 PK twin air. Als ik naar de grafiek van Savali kijk zijn de verschillen met een getunde 85 PK niet echt groot tussen 2000 en 4250 rpm. Ik ben ook benieuwd naar het verbruik bij eenzelfde rijstijl na de tuning.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door Thegroov »

Lid worden van de GPC kost € 20,-, maar levert een besparing bij Savali op van € 60,-.
Plaats reactie