punto twinair sport proefrit

Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door Wesley Abarth »

We hebben het over Nm en niet over Pk's :wink: het aantal Pk kun je verhogen zonder dat de uitstoot veranderd. De Nm's niet, de auto trekt dan namelijk harder bij meer gas, en daardoor stijgt de uitstoot. Dat scheelt maar een paar gram, maar waarschijnlijk net genoeg om in een bepaalde klasse te blijven.
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door nelis h »

ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door nelis h »

als je hier op de site bijvoorbeeld leest dat de Nm's stegen maar de pk's achterbleven heb je een
goede reden aan de kwaliteit van de testbank te twijfelen
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

nelis h schreef:als je hier op de site bijvoorbeeld leest dat de Nm's stegen maar de pk's achterbleven heb je een
goede reden aan de kwaliteit van de testbank te twijfelen
Dat zou dus betekenen dat bij de 105pk uitvoering hetzelfde vermogen al bij een lager toerental bechikbaar is? Dit realiseren ze door een grotere turbo op de twinair te plaatsen.
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door Wesley Abarth »

nelis h schreef:ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk

Toch apart dat bij een twinair wel de pk'tjes omhoog gaan maar niet het koppel :wink: . Dit doen ze door een andere setting toe te passen, waardoor de nm's later opgang komen. Om zo de uitstoot in balans te houden.
Leon
Senior Stato
Berichten: 565
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 21:20
Locatie: Doesburg

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door Leon »

Newtonmeters kun je ook elektronisch begrenzen.
Denkende aan bijvoorbeeld aan de Mercedes SL65 AMG, die heeft een begrensde 1000nm!
Onbegrensd ruim 1200nm, maar zo willen ze de transmissie sparen ;)
Wellicht heeft Fiat dit dus ook toegepast om Aan een bepaalde Co2 uitstoot te voldoen
Sinds 20-01-2009
Fiat Grande Punto 1.4 16v 'Racing', Exotica Red, BMC CDA airbox, custom koplampen met LED angel eyes+5000k xenon, getinte ramen achter, Blue&Me navigatie, 17" black Monaco Mirabeau velgen, Cruise Control
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

Gisteren nog wat puntjes met de dealer besproken, wacht nog op wat antwoorden maar denk dat ik van de week de knoop maar ga doorhakken. Dan gaat de 100HP na vier zeer fijne jaren hoogstwaarschijnlijk toch ingeruild worden voor de twinair sport.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door Jarre »

nelis h schreef:ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk
netjes, jij bent een vriendelijk persoon zeg :roll: :?
misschien toch beter informeren voor iemand uit te maken :wink:
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door hbassen »

lowiesjie schreef:Gisteren nog wat puntjes met de dealer besproken, wacht nog op wat antwoorden maar denk dat ik van de week de knoop maar ga doorhakken. Dan gaat de 100HP na vier zeer fijne jaren hoogstwaarschijnlijk toch ingeruild worden voor de twinair sport.

Top. Nog meer twin airs.

Succes met de aankoop.
Laat je ons wel weten welke kleur etc.....
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door nelis h »

Jarre schreef:
nelis h schreef:ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk
netjes, jij bent een vriendelijk persoon zeg :roll: :?
misschien toch beter informeren voor iemand uit te maken :wink:
jij leest liever zwamverhalen, prima, maar ik heb er een hekel aan en dat was waarschijnlijk te merken, excuses daarvoor
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door Maarten »

nelis h schreef:ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk
Het maximum vermogen is altijd bij een hoger toerental dan het maximum koppel. Je kunt dus zonder problemen het maximum vermogen vergroten zonder het koppel te verhogen. Zolang je in de onderste regionen maar geen hoger vermogen (en hoger koppel) maakt. Dus alleen top-end vermogen verhogen.
De ECE-meting gebruikt dat top-end totaal niet.
lowiesjie
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di mar 26, 2013 16:20

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door lowiesjie »

Vandaag krabbeltje gezet. De Twinair Sport in chemical grey met de dimmende binnenspiegel en regensensor erop. Los erbij de pedalenset en slotbouten genomen. 1 à 2 weekjes wachten, afhankelijk van wanneer transport kan worden gedaan.
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door hbassen »

Gefeliciteerd. veel plezier ermee.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
R_Donselaar
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: ma feb 11, 2013 11:21
Contacteer:

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door R_Donselaar »

Gefeliciteerd! Het wordt tijd voor een TwinAir meeting :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dennis_dude
Junior Stato
Berichten: 265
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 16:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: punto twinair sport proefrit

Bericht door Dennis_dude »

Van harte :-] met je aankoop en inderdaad weer een TA erbij. :wink:
Punto 2012 0.9 Twinair Turbo 85, Glory White
_____________________________________
De Punto heeft plaatsgemaakt voor een familielid, een Fiat 500L Rock, Venezia Blue
Plaats reactie