Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Gebruikersavatar
LDW
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: do apr 04, 2013 16:48

Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door LDW »

Dag GPC-ers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe (tweedehands) auto en ben er na lang wikken en wegen uit dat mijn voorkeur toch naar een Grande Punto 1.4 T-jet uitgaat. Ik heb hierover nog wel enkele vragen, ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Ik heb dezelfde vragen ook al op het AutoWeek forum gesteld, maar daar werd ik meteen doorverwezen naar de experts (jullie) :P

Ten eerste vraag ik me af of het überhaupt verstandig is om een tweedehands T-jet met een kilometer of 100.000 op de teller te kopen. Hoe duurzaam zijn deze turbo's bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat zo'n motor, net als elke andere motor, erg te leiden heeft onder een slechte rijstijl van een vorige eigenaar. Is een Turboblok hier gevoeliger voor dan een atmosferische motor of maakt dit niet zo'n verschil?
Met andere woorden: Kan ik met een gerust hart een gebruikte GP T-jet gaan kopen, of kan ik beter voor de Starjet gaan?

Daarnaast vraag ik me af hoe het met de betrouwbaarheid en de reparatiekosten van een Grande Punto in het algemeen zit. Hoe verhoudt dit zich met vergelijkbare B-segmenters (zoals een Clio of een 207), zal dit ongeveer vergelijkbaar zijn?

Eigenlijk zijn de stuurhuisproblemen de enige problemen waar ik eerder van had gehoord. Hoe zit het daar tegenwoordig mee? Ik dacht te hebben gelezen dat daar een terugroepactie voor is geweest, maar niet voor alle uitvoeringen. Stel dat ik nu een punto van 2006-2008 koop, moet ik me hier dan nog druk om maken? En stel dat ik hier een probleem mee zou krijgen, is dit ondertussen al enigszins gemakkelijk en blijvend op te lossen?

Bij voorbaat dank voor het ter beschikking stellen van jullie expertise .)

Ik hoop trouwens wel dat jullie je roze bril even af kunnen zetten en objectief naar mijn vragen kunnen kijken, ookal zijn het misschien domme vragen (ik ben best een leek). :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door Rik »

Beste,

Op het gebied van het stuurhuis kan ik je melden dat deze kwaal voor kan komen bij de 2006/2007 modellen, daar is ook de terugroepactie voor geweest. Echter wil het niet zeggen dat je er ook daadwerkelijk last van zult krijgen, ik kreeg er problemen mee en dat was een duur grapje, maar zulk soort dingen kun je je niet voor behoeden.

De turbo kan ik weinig over zeggen, aangezien ik nonturbo rij.

Om over reparatiekosten te beginnen ben ik gauw klaar, ik rij met een verlaagde stugge GP, echter is de enige grote reparatie mijn stuurhuis geweest, verder is de Punto naar mijn idee een betrouwbare en plezierige auto! Maar daar heeft een ieder zijn eigen mening over uiteraard :wink:

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen!
Groeten,
Rik
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door swans »

Ik heb 5 jaar met mijn t-jet gereden (nieuw aangeschaft in 2008 en in november 2012 ingeruild)

En heb op het reguliere onderhoud eigenlijk geen bijzondere kosten gehad. Hij is voor het stuurhuis terug geweest naar de garage, was op 10 minuten geregeld (kwestie van een bout aan trekken) En daarna is het raam mechaniek eens vervangen. Onder garantie. Hier moet ik wel bij zeggen dat het mechaniek kapot ging nadat ik mijn ruiten had geblindeerd :roll:

Qua rij ervaring ga je met een t-jet wel veel meer plezier beleven. Hij is een stuk sneller dan de starjet dit mede door de turbo op de t-jet wat voor 206Nm aan koppel zorgt! Ook als je het vermogen wat gewoon bent is de t-jet wat makkelijker te tunen (remappen) dan een non turbo model.
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
RFAC
Nuovo Arrivato
Berichten: 101
Lid geworden op: di feb 21, 2012 18:41
Locatie: Den Helder

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door RFAC »

ik heb mijn T-jet gekocht met 75k op de teller.. staat nu op de 115k, heb er nog geen reparaties aan gehad. goed onderhoud is gewoon van belang.
Al denk ik dat Fiat wel betrouwbaarder is als Renault.
Bommetje op wielen
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door JasperB »

Eventuele problemen die ik zo kan bedenken waar je op moet letten zijn lekkage in de achterklep, er kon bij sommige auto's vocht naar binnen komen via het 3de remlicht. Dus aan de binnenkant van de klep even controleren op vocht of corrosie. Daarnaast tijdens de proefrit luisteren of er gekraak aan de voorkant vandaan komt bij het nemen van bv drempels, dit zijn dan waarschijnlijk de rubberen veerpoot koppen. Hier is een aangepaste versie voor gekomen, onderdeel is niet duur, en goed zelf te vervangen, heb je alleen wel een veerklem nodig.

Wat betreft de turbo eigenlijk nog geen echte veel voorkomende problemen gehoord. Wat dat betreft denk ik de mazzel dat de turbo niet op heel hoge druk draait wat veel slijtage kan geven.

Succes met de aankoop!!
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
Nico111
Junior Stato
Berichten: 410
Lid geworden op: zo feb 17, 2013 8:50

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door Nico111 »

JasperB schreef: Daarnaast tijdens de proefrit luisteren of er gekraak aan de voorkant vandaan komt bij het nemen van bv drempels, dit zijn dan waarschijnlijk de rubberen veerpoot koppen. Hier is een aangepaste versie voor gekomen, onderdeel is niet duur, en goed zelf te vervangen, heb je alleen wel een veerklem nodig.
Dit gekraak herken ik bij mijn auto als ik over een slechte weg met veel kuilen rij. Ik dacht dat dat normaal was en dat het door de sportvering kwam. Kan dit probleem kwaad en is het probleem ook zichtbaar??
Gebruikersavatar
LDW
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: do apr 04, 2013 16:48

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door LDW »

Dank jullie wel, daar kan ik wat mee .)
Als ik een beetje trouw wil blijven aan mijn budget zal het waarschijnlijk een exemplaar uit 2007 worden, dus ik zal er goed op letten.

Hoe zit het trouwens met het comfort op snelwegtempo? Ik dacht te hebben gelezen dat een T-jet 3850 toeren draait bij 120km/h, dat lijkt me erg veel voor een turbo-motor. Klopt dit? En zo ja, is dit storend voor het geluidsniveau?
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door tonyvandenbroek »

Die 3850 rpm haalt de non turbo niet eens op de snelweg met 120km/u
Ongeveer 3100 rpm maakt de turbo. Niet veel meer/minder dan zijn non-turbo broertje.
Die heeft dan ook een zes bak, en de t-jet jammer genoeg maar een 5 bak.

Maar het rijdt oo zoo heerlijk met een turbo. Altijd vermogen omweg te komen, inhalen, piece of cake...
Afbeelding
Gebruikersavatar
LDW
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: do apr 04, 2013 16:48

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door LDW »

Kijk, daar hoopte ik al op.. dan staat het hier http://www.autoweek.nl/auto/46099/fiat- ... et-dynamic gewoon verkeerd.

Ik ben in principe overtuigd. Als jullie toevallig ergens een mooi exemplaar weten te staan (tot een euro of 8000 o.i.d.) of nog wat dingen weten waar ik op moet letten, dan hoor ik het graag :)
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door JasperB »

@Nico111, kan geen kwaad, is niet te zien echt een kwestie van gewoon vervangen. Maar t is wel rete irritant dat gekraak :)

@LDW, ik zeg doe het meteen goed en ga voor onderstaande, ben je in een keer klaar!! Is van een oud lid vd Punto Sportivo Club en zitten leuke lees kostbare spulletjes in kan k je vertellen!

http://link.marktplaats.nl/642428577" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door swans »

of deze, staat hier op het forum te koop! (mocht hij nog niet verkocht zijn!)

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 55&t=10189" onclick="window.open(this.href);return false;
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
LDW
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: do apr 04, 2013 16:48

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door LDW »

@JasperB
Met die ben ik juist bij lange na niet klaar. Booskijkers, 4 uitlaten, 2 verschillende stoelen, racestuurtje zonder airbags of bediening van de audio.. Allemaal erg zonde vind ik zelf.

@Swans
Die ben ik al eerder tegengekomen. Interieur is erg mooi, al het chroom (vooral de velgen) aan de buitenkant vind ik niet mooi. Wit heeft ook niet mijn voorkeur, ookal staat dat bij dit exemplaar wel mooi.
Gebruikersavatar
BennieGTA
Nuovo Arrivato
Berichten: 185
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:07

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door BennieGTA »

Grande Punto Tjet Lusso - Skydome - Novitec verlagingsveren - Squadra getuned - 17 inch BBS Lemans replica antraciet - FK logoloze grill - FK donkere koplampen - Abarth ventieldopjes :)
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door swans »

Is ook van een liefhebber ~]
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
LDW
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: do apr 04, 2013 16:48

Re: Aankoopadvies Fiat Grande Punto T-jet gevraagd

Bericht door LDW »

@BennieGTA,
Gohh, das toevallig.. precies dezelfde kleur en velgen als in jouw avatar :lol:
Hele mooie uitvoering hoor, zeker met dat schuifdak.. Ik denk niet dat ik al eerder een T-jet met dat dak heb gezien.
Logo'tje, originele velgen en originele uitlaat er terug op en een setje van die stoelen met de 9 puntjes (je weet vast welke ik bedoel) erin, en dan is 'ie helemaal af :mrgreen:
Plaats reactie