Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door alfawiel »

de berekeningen van Richard zjn van toepassing per 1-1-2014.
Wat belastingvrijstelling van MRB betreft heb je gelijk, deze vervalt echter per 1-1-2014.
Niet alle 1.3 dieseltjes zijn vrijgesteld, het betreft alleen de MJ85 pk
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Richard20
Membre D'Oro
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Richard20 »

Ik heb het inderdaad berekend op het moment dat we weer belasting gaan betalen. Dus vanaf 1-1-2014

Op dit moment betaal je zowel de diesel 85 als voor de twinair geen belasting.

Daarbij zou een diesel voordeliger zijn qua verbruik. Alleen in aanschaf is diesel wel duurder
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Andy1234 »

Even wezen rekenen ivm de belasting die weer per 1-1-2014 betaald moet worden

Met mijn gemiddelde verbruik van 1 jaar/aantal kilometers/gem literprijs mijn maandelijkse kosten berekend
onderhoud en verzekering buiten beschouwing gelaten,want dat moet je voor elke auto betalen
Alleen weet ik niet of een diesel hogere onderhoudskosten heeft dan een benzine,maar ik ga er van uit van niet
En in mijn geval zou ik de auto weer moeten inruilen,wat nu na 2 jaar een flinke afschrijving zou betekenen

In mijn geval op basis van 17500 km per jaar gecombineerd gebruik(bijgehouden op spritmonitor)

1458 km:20 x 1,45 = 105,70 brandstofkosten(Punto Mjt 1.3 gemiddeld gemeten verbruik 1 op 20)
belasting :86,00
Totaal: 191,70 per maand

Als ik een gelijkwaardige benzineauto zou nemen(bijv Punto multi-air 0.9 gem verbruik 1 op 15)

1458 km:15 x 1,75 = 170,10
belasting :38,00
Totaal: 208,10 per maand

De MJT blijft in mijn geval dus voordeliger zolang ik deze kilometers per jaar blijf rijden
Mijn berekening komt dus op het zelfde uit als vorige berekeningen in deze topic
En eerlijk gezegd vind ik de auto nog steeds heerlijk rijden,dus hij hoeft ook niet weg :D
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
sealander
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 1:39

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door sealander »

Je kunt de verzekering wel buiten beschouwing laten, maar volgens mij is een diesel fiks duurder in verzekering dan een benzineauto. Het verschil tussen beide moet dan ook in het maandbedrag worden opgenomen.
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Andy1234 »

sealander schreef:Je kunt de verzekering wel buiten beschouwing laten, maar volgens mij is een diesel fiks duurder in verzekering dan een benzineauto. Het verschil tussen beide moet dan ook in het maandbedrag worden opgenomen.
Waar heb je dit op gebaseerd?

Mijn verzekeringspremie wordt berekend op cataloguswaarde en aantal kilometers
Dus hoe duurder de auto en hoeveelheid kilometers bepaalt de premie
Heeft niks met de brandstof te maken
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard20
Membre D'Oro
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Richard20 »

Diesel is duurder in aanschaf, dus het zou wel kunnen

Al lijkt het me hoogstwaarschijnlijk.
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door meloenie »

De WA dekking is meestal gebasseerd op het gewicht van de auto. Diesel is iets zwaarder.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Andy1234 »

Ik heb nog even gekeken naar mijn vorige auto
Dat was een zwaardere Fiat Bravo 2007 benzine met een 7000,- hogere nieuwwaarde dan de Evo
Deze was in mijn geval 6,- duurder per maand
Is dus te verwaarlozen
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Señor Sjon »

Je slaat een hogere afschrijving over. De MRB-vrije diesels vallen straks in een zwart gat qua restwaarde.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door alfawiel »

Prive rijders moeten nu ook niet inruilen, minimaal nog 2 jaar doorrijden.
De hoos van leasepunto's is dan wel zo'n beetje weg.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Andy1234 »

Señor Sjon schreef:Je slaat een hogere afschrijving over. De MRB-vrije diesels vallen straks in een zwart gat qua restwaarde.
Des te meer een reden hem te houden als dat zo zou zijn

Een vergelijkbare 1.4 Evo Dynamic heeft momenteel dezelfde inruilwaarde als een 1.3 MJT
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Odelot »

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Er is ook 0 bpm voor deze diesels betaald. Alleen als je hem privé hebt zal het wel tegenvallen. Snap ook niet dat sommige mensen, die eigenlijk te weinig reden voor een diesel, er toch een aangeschaft hebben ivm de wegenbelastingvrije status.

Deze reactie was trouwens bedoeld voor Señor Sjon.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door meloenie »

Persoonlijk rijd ik ongeveer 18k per jaar maar ik vind een diesel gewoon prettiger rijden. Dat is ook wat waard :wink:
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door alfawiel »

ben ik met je eens, persoonlijk rij ik ook liever diesel.
en bij 15000 per jaar rij je al voordeliger :)
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.

Bericht door Doxxo »

ik rij nog geen 10000 km per jaar met mijn 1.3 mjet dus voor mij is het niet echt voordelig :D
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Plaats reactie