Lichten blijven branden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Lichten blijven branden

Bericht door Odelot »

Mijn vrouw komt net thuis en zag dat de lichten van mijn evo nog aanstonden :evil:

Ik naar buiten en uit gezet. Toen heb ik ff een paar dingen geprobeerd en nu blijkt dus dat als ik het contact uit zet de lampen automatisch uitgaan. Als je de lampen echter uit zet, contact uit, en dan de lampen weer aan dan blijven ze aanstaan. Alles behalve het dimlicht. Zelfs de binnenverlichting gaat dan aan, en als het stuur gedraait staat de bochtenverlichting ook. Ook als de contactsleutel niet in het slot zit, en je zet gewoon het dimlicht aan gaat alles branden. Alles behalve het dimlicht dus. Ook de interieurverlichting. Niet de dashboardverlichting trouwens.

Hoort dit eigenlijk wel zo? Het lijkt een soort van parkeerlicht. Alleen, bochtenverlichting als parkeerlicht lijkt me nou niet echt de bedoeling...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Tjeerd1992
Junior Stato
Berichten: 265
Lid geworden op: wo okt 03, 2012 15:39
Locatie: Vollenhove

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Tjeerd1992 »

Is de auto dan ook op slot?
Misschien dat het dan uit gaat? Of het is de kom-thuis-module?
Op zoek naar een zuinige, mooie diesel :)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Odelot »

Ja, als de auto op slot staat of open is maakt niet uit.

Als de sleutel uit het contact is en je zet het dimlicht aan gaat gewoon alles branden. Niet als je de auto uitzet en het dimlicht staat nog aan. Dan gaat het wel gewoon mee uit.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Richard20
Membre D'Oro
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Richard20 »

Na dat je de sleutel uit het contact hebt gehaald dus niet meer de lichtknop aanraken.
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Maarten »

Het staat ook gewoon beschreven in het instructieboekje, "Follow me home" systeem (bij mij pagina 62):
Met dit systeem kan de ruimte voor de auto een bepaalde tijd worden verlicht.
Inschakelen
U schakelt deze functie in door de contactsleutel in stand STOP te draaien of uit te nemen en de linker hendel binnen 2 minuten na het uitzetten van de motor naar het stuur te trekken.
Telkens als u de hendel bedient, blijft de verlichting 30 seconden langer branden, tot een maximum van 210 seconden; hierna schakelt de verlichting automatisch uit.
Als de hendel wordt bediend, gaat het controlelampje 3 op het instrumentenpaneel branden en verschijnt er ook een melding op het display (zie het hoofdstuk “Lampjes en meldingen”) gedurende de tijd dat de functie actief blijft. Het lampje gaat branden als de hendel voor het eerst bediend wordt en blijft branden totdat de functie automatisch uitschakelt. Telkens als de hendel wordt bediend, wordt alleen de inschakeltijd van de verlichting verlengd.
RTFM :lol:
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Lichten blijven branden

Bericht door PuntoSporting »

Follow me home is toch iets anders, dat zet je zelf bewust in werking om licht te hebben tot aan je deur van je huis bent.
(wat er dan op het display staat weet ik niet, want ik moet zo snel mogelijk aan de deur zien te komen, voordat het licht weer dooft :mrgreen: )

Maar de eerste dagen dat ik de GP had, heb ik ook een paar keer gehad dat het licht bleef branden en niet doofde, zowel buiten als binnen.
Heb het eerlijk gezegd nog niet kunnen vinden in boekje of dit normaal is.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Jarnoootje »

Wat jij ziet is inderdaad de parkeerverlichting van de Fiat. De bochtverlichting blijft ook aan staan als je je stuur gedraaid hebt. De verlichting binnen in de auto gaat vanzelf uit bij het op slot doen na verloop van tijd.
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Maarten »

PuntoSporting schreef:Follow me home is toch iets anders, dat zet je zelf bewust in werking om licht te hebben tot aan je deur van je huis bent.
(wat er dan op het display staat weet ik niet, want ik moet zo snel mogelijk aan de deur zien te komen, voordat het licht weer dooft :mrgreen: )

Maar de eerste dagen dat ik de GP had, heb ik ook een paar keer gehad dat het licht bleef branden en niet doofde, zowel buiten als binnen.
Heb het eerlijk gezegd nog niet kunnen vinden in boekje of dit normaal is.
Wat Odelot beschrijft is de follow me home. Wat er in eerste instantie is gebeurd is lastig na te gaan, misschien heeft hij per ongeluk de lichthendel aangeraakt, misschien zijn het gewoon de Italiaanse gremlins die in elke Italiaanse auto wonen.
Wat hij daarna beschrijft (licht aanzetten zonder het contact aan te zetten) is gewoon de follow me home functie.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Jarnoootje »

Het is zeker geen follow me home verlichting, deze gebruikt namelijk de dimlichten. Odelot geeft duidelijk aan dat deze niet branden.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Odelot »

Nee, follow me home is het niet. Dat kende ik al wel 8)
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
pitufo
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 19:40
Locatie: Amersfoort

Re: Lichten blijven branden

Bericht door pitufo »

Bij follow-me-home moet je de lichtschakelaar naar je toe trekken en dan blijven je dimlichten 30 sec. branden.
Wat er bij Odelot gebeurd is als je je contact uitzet en je vervolgens je licht uitzet en dan weer op dimlicht zet, je stadslichten en ook je achterlichten blijven branden. Dat is voor bijv. als je s'avonds kort langs de weg wilt parkeren zonder dat je je motor laat draaien.
Fiat Gp 1.4 16v Emotion 2006 - Belly Sand Skydome dak, 17" velgen, drl lights.
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =34&t=3805" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Lichten blijven branden

Bericht door Jan_Kol »

Dit is een noodzakelijke voorziening om te voldoen aan artikel 38 uit de wegenverkeerswet....

Helaas in de bediening wat verwarrend zo heb ook ik ervaren.

Jan
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Lichten blijven branden

Bericht door meloenie »

Parkeerverlichting bedoel je?

Vroegah bij de oude Fiatjes moest je daarvoor je contactslot in bepaalde stand draaien kan ik mij herinneren.....toch?
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie