Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Gebruikersavatar
Juvenine
Nuovo Arrivato
Berichten: 119
Lid geworden op: di apr 09, 2013 22:38

Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Juvenine »

Beste GPers,

Ik rijd sinds april dit jaar in een Grandepunto sport t-jet. Waarbij ik nu alleen een goede set zomerbanden heb.(17inch double cork fiat)

Vanmiddag wat gediscussieerd met een vriend van me over winterbanden, zijn deze voor mij echt nodig?
Bij mijn vorige auto waar ik 2 jaar in heb gereden heb ik nooit winter banden gehad. Dit was echter wel een lichtere auto met minder motor.(citroen xsara 1.4, 75pk 1005kg)
Ik rijd voornamelijk woon-werk en wat afstanden tussen door, zeg dat 10.000km p jaar mijn max zal zijn.
Gezien ik ze nooit eerder heb gehad vraag ik mij dit af. :roll:

Nu ben ik aan het twijfelen of ik winterbanden moet halen, nu met de zomerperiode zou dat natuurlijk qua prijs beter uitvallen.
Zo ja, waar ben ik dan aan het juiste adres?

Met vriendelijke groet,
Nick
Grande punto 1.4 T-jet. Harstikke zwart!
Gebruikersavatar
Vuurpijl
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: di mei 28, 2013 22:43

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Vuurpijl »

Of jij ze nodig hebt weet ik niet, maar dat het een wereld van verschil is weet ik wel.
Ik zelf heb ze ook nog niet voor de GP maar onder mijn alfa's heb ik ze wel gehad en je merkt het echt.

Misschien je banden bestellen bij autobandenmarkt.nl
Mijn vorige wagens:
- Alfa 156 2.0 twinspark
- Alfa 156 1.9 jtdm 170 pk squadra
- Mini Cooper S 1.6
- Alfa 156 SW GTA
Gebruikersavatar
ulti
Senior Stato
Berichten: 752
Lid geworden op: zo jul 22, 2007 11:08
Locatie: lelystad

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door ulti »

Nou zonder winderbanden kom ik lastig weg -] .. tja moet je veel rijden in de winter of niet... ik persoonlijk heb liever winterbanden. Maar als netjes een schone weg is en niet zo glad en je hoeft niet veel te rijden dan zou ik het nog overwegen.
Grande Punto sport - > Abarth Evo ->500S
Gebruikersavatar
Davywan
Junior Stato
Berichten: 213
Lid geworden op: wo jun 19, 2013 22:55
Locatie: neerpelt

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Davywan »

20 jaar terug was er nog geen winterband en toen konden de mensen ook
Deftig rijde ~~ dus noodzakelijk is het zeker niet :)
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 33&t=10602

Punto Evo Grigio Impeccabile 1.3 Mjet 104 PK
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Jarre »

Ik zeg altijd doen.
Een nieuwe bumper kost meer dan een set winterbanden!
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Anyways
Senior Stato
Berichten: 657
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 21:38
Locatie: Groningen-city

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Anyways »

Ik zeg ook gewoon doen. :)

Bij mijn vorige Punto had ik 1 x een stalen velg krom(zomerband) op een stoeprand door wegglijden en 1 x een deuk in mijn bumper op de trekhaak van mijn voorganger.. In beide gevallen denk ik dat een winterband dit net had kunnen voorkomen..
.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Arancione Spassoso, 155pk, 275Nm (Savali), 18" OZ Ultraleggera
AP-schroefset, K&N luchtfilter, EBC-remsysteem, EPS rvs-uitlaat + sportkat.


Afbeelding
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door PuntoSporting »

Het verschil merk je goed.

Heb mijn huidige auto afgelopen winter gekocht met zomerbandjes en het was geen pretje met sneeuw op B wegen en de autobaan.
Met winterbandjes heb je gewoon meer grip en glij je niet zo snel, vooral door de samenstelling van het rubber, de winterband heeft zachter rubber en lamellen, waardoor je gelijk meer contact hebt met de weg.
Daarentegen bij warmere winters, zijn de voordelen van een winterband eigenlijk ook minder.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Thegroov »

Vroeger had je alleen 'all seasons'-banden. Redelijk in de zomer en redelijk in de winter. Tegenwoordig worden de auto's afgeleverd met andere banden, meestal zomerbanden, die in de zomer beter zijn dan de oude all seasons-banden, maar in de winter erg weinig grip hebben. Als je onder alle omstandigheden goed wil kunnen rijden, zijn winterbanden echt een aanrader, zomerbanden hebben gewoon erg weinig grip op sneeuw en regen, helemaal als ze wat ouder worden. Maar dan wel op een paar mooie pekelbestendige LM-velgen.
Dt laatste is puur mijn mening :wink:
Gebruikersavatar
Juvenine
Nuovo Arrivato
Berichten: 119
Lid geworden op: di apr 09, 2013 22:38

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Juvenine »

Top! Bedankt voor jullie reacties :)


De standaard 17 inch velgen staan niet geheel top in de lak, ik zou haast overwegen om deze velgen dan te gebruiken voor winterbanden.
Ik hoor wel van verschillende kanten dat 15 inch beter zouden volstaan als winterbanden.

Waar zou ik het beste kunnen kijken voor winter banden en dan eventueel inclusief velg.
Grande punto 1.4 T-jet. Harstikke zwart!
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Jarre »

Ik heb nog een set 15staal met winterbanden te koop :-)
Zie verkoops subforum ;-)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Señor Sjon »

Thegroov schreef:Vroeger had je alleen 'all seasons'-banden. Redelijk in de zomer en redelijk in de winter. Tegenwoordig worden de auto's afgeleverd met andere banden, meestal zomerbanden, die in de zomer beter zijn dan de oude all seasons-banden, maar in de winter erg weinig grip hebben. Als je onder alle omstandigheden goed wil kunnen rijden, zijn winterbanden echt een aanrader, zomerbanden hebben gewoon erg weinig grip op sneeuw en regen, helemaal als ze wat ouder worden. Maar dan wel op een paar mooie pekelbestendige LM-velgen.
Dt laatste is puur mijn mening :wink:
In NL is de zomerband gewoon een regenband. Ik vind alle ophef over winterbanden wel een beetje overdreven. De idioot achter het stuur heeft de grootste invloed. Ik heb genoeg onsterfelijken gezien die op winterbanden dachten dat ze overal grip op hadden. Die gingen rustig met 120+ door de sneeuw/ijsdammetjes op de middenstreep heen bij een geijzelde weg.
De all-season banden zijn M&S (Mud&Snow) banden. Maar de gewone banden zijn tot 1-2 graden boven nul beter en hebben bij nat wegdek een veel kortere remweg. Dat omslagpunt van 7 graden is voor de retail belangrijk, anders verkochten ze geen banden. Volgens mij is een winterband van 20 jaar geleden slechter dan een gewone band nu in de sneeuw door technologische ontwikkelingen in compounds e.d.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
elboero
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: di mar 19, 2013 11:36
Locatie: Irnsum

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door elboero »

Tja. Ik ben vrij eigenwijs en ga vooralsnog niet mee in de hype die winterbanden heet. Volgens mij is het deels ook een marketingverhaal.

In de winter (bij kou) hou je er gewoon rekening mee dat het glad kan zijn. Er zijn weeralarmen en vorstwaarschuwingen genoeg op tv/internet. En als je echt op sneeuw rijdt dan ligt ten eerste het hele land hier direct al plat, en ten tweede gaan winterbanden je dan in geval van nood ook niet meer redden.

Zoals Señor Sjon hierboven al zegt, kun je er gewoon niet vanuit gaan dat je met winterbanden ineens onsterfelijk bent en gewoon kunt doorrijden zoals je momenteel met 30+ graden gewend bent.

Dus totdat ik eens in de winter naar Duitsland moet, rijd ik gewoon het hele jaar op dezelfde banden.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Nero Provocatore - Savali edition
AfbeeldingAfbeelding
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Thegroov »

Señor Sjon schreef:
Thegroov schreef:Vroeger had je alleen 'all seasons'-banden. Redelijk in de zomer en redelijk in de winter. Tegenwoordig worden de auto's afgeleverd met andere banden, meestal zomerbanden, die in de zomer beter zijn dan de oude all seasons-banden, maar in de winter erg weinig grip hebben. Als je onder alle omstandigheden goed wil kunnen rijden, zijn winterbanden echt een aanrader, zomerbanden hebben gewoon erg weinig grip op sneeuw en regen, helemaal als ze wat ouder worden. Maar dan wel op een paar mooie pekelbestendige LM-velgen.
Dt laatste is puur mijn mening :wink:
In NL is de zomerband gewoon een regenband. Ik vind alle ophef over winterbanden wel een beetje overdreven. De idioot achter het stuur heeft de grootste invloed. Ik heb genoeg onsterfelijken gezien die op winterbanden dachten dat ze overal grip op hadden. Die gingen rustig met 120+ door de sneeuw/ijsdammetjes op de middenstreep heen bij een geijzelde weg.
De all-season banden zijn M&S (Mud&Snow) banden. Maar de gewone banden zijn tot 1-2 graden boven nul beter en hebben bij nat wegdek een veel kortere remweg. Dat omslagpunt van 7 graden is voor de retail belangrijk, anders verkochten ze geen banden. Volgens mij is een winterband van 20 jaar geleden slechter dan een gewone band nu in de sneeuw door technologische ontwikkelingen in compounds e.d.
M+S-banden zijn geen all season banden. (Ik bedoel: het zijn geen synoniemen van elkaar.) De M+S-indicatie vind je op winterbanden, zomerbanden én all seasons-banden. De fabrikant mag het vrij op alle banden zetten en doet dat ook. Vroeger hadden de M+S-banden grote grove blokken rubber om door de modder te ploegen. Tegenwoordig niet meer.
nuvolari
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: do feb 09, 2012 20:21

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door nuvolari »

Tja. Ik ben vrij eigenwijs en ga vooralsnog niet mee in de hype die winterbanden heet. Volgens mij is het deels ook een marketingverhaal.

In de winter (bij kou) hou je er gewoon rekening mee dat het glad kan zijn. Er zijn weeralarmen en vorstwaarschuwingen genoeg op tv/internet. En als je echt op sneeuw rijdt dan ligt ten eerste het hele land hier direct al plat, en ten tweede gaan winterbanden je dan in geval van nood ook niet meer redden.

Zoals Señor Sjon hierboven al zegt, kun je er gewoon niet vanuit gaan dat je met winterbanden ineens onsterfelijk bent en gewoon kunt doorrijden zoals je momenteel met 30+ graden gewend bent.

Dus totdat ik eens in de winter naar Duitsland moet, rijd ik gewoon het hele jaar op dezelfde banden.
Ik kan bij deze bevestigen dat winterbanden echt geen marketingpraat is. Vorig jaar januari proefrit gemaakt in mijn huidige auto, T-Jet Sport met 17" banden en ESP. Er lag nog genoeg sneeuw en ijzel om pirouettes te maken zonder onsterfelijk rijgedrag. Na aankoop gelijk winterbanden, 15", laten monteren. Reed toch veel prettiger. Winterbanden zijn echt een aanrader.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Jarre »

elboero schreef:ten tweede gaan winterbanden je dan in geval van nood ook niet meer redden.
elke winter staan ze waar ik woon beneden aan de berg stil omdat niemand bovenraakt met 'gewone' banden. Diegene die het proberen eindigen weer beneden met een hoop blikschade als gevolg.
zeer opvallend is dat de auto's die boven raken allemaal winterbanden hebben opliggen.

dus hey, als er net een voetgangen oversteekt en jij glijdt weer naar beneden... :shock:

mijn vader was daar ook altijd heel erg koppig in, tot hij met mijn auto reed die winterbanden had. hij is recht naar de bandencentrale gereden om winterbanden te bestellen.
ik rij met een kleine rond, ik wil niet dat door mijn of zijn koppigheid de kleine of iemand anders gewond raakt.

Het is WEL een feit dat VEEL chauffeurs denken dat ze dan kunnen rijden zoals in de zomer, DAT zijn de gekken. ik neem gewoon liever geen risico's en speel liever op veilig, voor mijn veiligheid en andere mensen in en buiten de auto.

better safe than sorry :)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gesloten