Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Señor Sjon »

Dat is België in de omgeving van de Ardennen zeker? Die wegen zijn al beroerd zonder dat het sneeuwt of regent. :P

De enige hellingen die je in het grootste deel van Nederland hebt zijn bruggetjes en uitritten van parkeergarages.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Jarre »

nee, midden van het land :mrgreen:
maar de wegen zijn hier inderdaad wel bagger tov nl...
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
elboero
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: di mar 19, 2013 11:36
Locatie: Irnsum

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door elboero »

Jarre schreef:
elboero schreef:ten tweede gaan winterbanden je dan in geval van nood ook niet meer redden.
elke winter staan ze waar ik woon beneden aan de berg stil omdat niemand bovenraakt met 'gewone' banden. Diegene die het proberen eindigen weer beneden met een hoop blikschade als gevolg.
zeer opvallend is dat de auto's die boven raken allemaal winterbanden hebben opliggen.

dus hey, als er net een voetgangen oversteekt en jij glijdt weer naar beneden... :shock:

mijn vader was daar ook altijd heel erg koppig in, tot hij met mijn auto reed die winterbanden had. hij is recht naar de bandencentrale gereden om winterbanden te bestellen.
ik rij met een kleine rond, ik wil niet dat door mijn of zijn koppigheid de kleine of iemand anders gewond raakt.

Het is WEL een feit dat VEEL chauffeurs denken dat ze dan kunnen rijden zoals in de zomer, DAT zijn de gekken. ik neem gewoon liever geen risico's en speel liever op veilig, voor mijn veiligheid en andere mensen in en buiten de auto.

better safe than sorry :)
Ok, we hebben hier in NL dan wel geen bergen of noemenswaardige heuvels, maar hier heb je wel een punt denk ik!
Grande Punto 1.4 16V T-jet Nero Provocatore - Savali edition
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Jan_Kol »

Over winterbanden kan ik maar één ding zeggen: ik hoop altijd dat die 'sukkel' zonder ABS en winterbanden nooit moet remmen tijdens heel koud, regenachtig of sneeuwweer als ik dat doe met deze voorzieningen want anders sta ik stil en dreunt hij bij mij naar binnen! Dus 'sukkel' is hier letterlijk zo bedoeld.

Ik rijd al verschillende jaren op winterbanden en merk daardoor inderdaad meer grip te hebben op koude natte en/of besneeuwde wegen.

En ja, ik ben het er volledig mee eens dat een winterband geen nut heeft als je denkt dat je daar niet mee kunt glijden. Alleen als je ook aangepast rijdt heb je nut van winterbanden, in alle andere gevallen ben je gewoon een idioot.

Het wel gehoorde argument dat je dan duur uit bent is ook larie, want ook 's winters blijven 'zomerbanden' slijten'. Oké wellicht slijt een winterband een beetje harder dan een zomerband als de temperatuur wat hoger komt, maar ja mijn veiligheid is wat waard.

Overigens ken ik iemand die ook 's zomers op winterbanden blijft rijden en dat zou verboden moeten zijn want bij hogere temperaturen en zeker die van nu (1 augustus 2013) is de grip erg veel minder en slijten winterbanden gigantisch. Een levensduur van ca. 6.000 km schijnt geen uitzondering te zijn als je ze tijdens (erg) warm weer blijft gebruiken; d.w.z boven een graad of 10 à 15.

Ik heb geen 'losse' banden maar ze zijn gemonteerd op (stalen) velgen. Overigens sla ik de zomerwielen c.q. winterwielen altijd op zo'n spindel op zodat ze vrij van elkaar zonder druk op enig deel van de band kunnen overwinteren c.q. overzomeren. Dat schijnt heel belangrijk te zijn voor de levensduur en rijeigenschappen van de banden; ook merkt mijn garage de wielen vanaf welke as ze komen zodat ze altijd weer op dezelfde as komen.

En dan nog even dit: kijk eens op deze ANWB pagina's (en vooral de filmpjes = video's rechts op die pagina....))

Jan
elboero
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: di mar 19, 2013 11:36
Locatie: Irnsum

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door elboero »

Meestal heeft deze krant geen nieuwswaarde, maar een bericht hierover uit de Televaag van vandaag:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2178 ... ml?cid=rss" onclick="window.open(this.href);return false;
Grande Punto 1.4 16V T-jet Nero Provocatore - Savali edition
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
@ctual
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 13:52
Locatie: Breda

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door @ctual »

nuvolari schreef:
Tja. Ik ben vrij eigenwijs en ga vooralsnog niet mee in de hype die winterbanden heet. Volgens mij is het deels ook een marketingverhaal.

In de winter (bij kou) hou je er gewoon rekening mee dat het glad kan zijn. Er zijn weeralarmen en vorstwaarschuwingen genoeg op tv/internet. En als je echt op sneeuw rijdt dan ligt ten eerste het hele land hier direct al plat, en ten tweede gaan winterbanden je dan in geval van nood ook niet meer redden.

Zoals Señor Sjon hierboven al zegt, kun je er gewoon niet vanuit gaan dat je met winterbanden ineens onsterfelijk bent en gewoon kunt doorrijden zoals je momenteel met 30+ graden gewend bent.

Dus totdat ik eens in de winter naar Duitsland moet, rijd ik gewoon het hele jaar op dezelfde banden.
Ik kan bij deze bevestigen dat winterbanden echt geen marketingpraat is. Vorig jaar januari proefrit gemaakt in mijn huidige auto, T-Jet Sport met 17" banden en ESP. Er lag nog genoeg sneeuw en ijzel om pirouettes te maken zonder onsterfelijk rijgedrag. Na aankoop gelijk winterbanden, 15", laten monteren. Reed toch veel prettiger. Winterbanden zijn echt een aanrader.

Passen 15" wielen wel bij een Punto Evo Multiair 1.4 16V sport die 17" velgen heeft of komen de remklauwen dan tegen de velg? Ik weet dat ik dat met mijn VW destijds wel had. De sportuitvoering had grotere klauwen waardoor het net niet paste. Kon toen wel naar 16".

Weet niet of dat bij de Pevo ook zo is ?

Grt
'SERVO PER AMIKECO'
Gebruikersavatar
hans
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma feb 26, 2007 20:48
Locatie: Etten-Leur

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door hans »

Ja dit past, en zoals je ziet heb ik een setje in de aanbieding.

Gr. Hans.
Grande Punto Edizione Blue & Me Guttuso Rood Mica 5-Deurs.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door Jarre »

Die van hans is idd een erg goede set voor weinig
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
hans
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma feb 26, 2007 20:48
Locatie: Etten-Leur

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door hans »

Set verkocht onder voorbehoud.

Gr. Hans.
Grande Punto Edizione Blue & Me Guttuso Rood Mica 5-Deurs.
Gebruikersavatar
hans
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma feb 26, 2007 20:48
Locatie: Etten-Leur

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door hans »

Set is niet verkocht, dus staat weer te koop.

Dus als je interesse hebt.

Gr. Hans.
Grande Punto Edizione Blue & Me Guttuso Rood Mica 5-Deurs.
Gebruikersavatar
hans
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma feb 26, 2007 20:48
Locatie: Etten-Leur

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door hans »

Set is nu wel verkocht.

Gr. hans.
Grande Punto Edizione Blue & Me Guttuso Rood Mica 5-Deurs.
Gebruikersavatar
GPOSS
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 22:16
Locatie: Oss

Re: Nog geen winter banden.. Hoe hard zijn ze nodig?

Bericht door GPOSS »

Het setje vanavond maar overgenomem van Hans :mrgreen: . Zien er inderdaad goed uit!
Grande Punto 1.9JTD

You can recognize a man, watching his ride
Gesloten