roest achterklep en motorkap

Gebruikersavatar
Juvenine
Nuovo Arrivato
Berichten: 119
Lid geworden op: di apr 09, 2013 22:38

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Juvenine »

Hmm.. Ik heb deze plekken dus ook op mijn achterklep zoals eerder getoond in dit topic.
De auto is uit eind 2007 en ik heb de auto overgekocht van de 1e eigenaar.(April 2013)
Deze auto is door hem bij Creusen in Heerlen gekocht, welke ondertussen failliet is.. en het was sowieso al niet bij mij om de hoek.

Kan ik hier nog iets mee doen, of is het pech voor mij?
Grande punto 1.4 T-jet. Harstikke zwart!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Odelot »

Als ie dealeronderhouden is kun je gewoon naar elke dealer om het probleem op te laten lossen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Juvenine
Nuovo Arrivato
Berichten: 119
Lid geworden op: di apr 09, 2013 22:38

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Juvenine »

Odelot schreef:Als ie dealeronderhouden is kun je gewoon naar elke dealer om het probleem op te laten lossen.
Ik zou de boekjes er even op na moeten kijken. Echter is mijn laatste bezoek sowieso bij een universele garage geweest.
Dit is voor mij en mijn familie een zeer betrouwbare garage, vandaar dat ik daar ook naartoe ben gegaan.

Zou dat al kwalijk genoeg zijn? Ik kijk morgen nog wel even in de boekjes voor de volledige historie, destijds al ingekeken.. kan het me alleen niet precies heugen.
Grande punto 1.4 T-jet. Harstikke zwart!
Noud
Nuovo Arrivato
Berichten: 137
Lid geworden op: wo okt 17, 2007 13:36
Locatie: Nieuwegein

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Noud »

Ze hebben mij helemaal niet gevraagd naar de onderhoudshistorie.
De laatse buurt bij fiat was toen de auto net 4 was en 25
maanden voor ik de roest constateerde. De laatste beurt was afgelopen januari toen de auto 6 was. Bij een onafhankelijk bedrijf waar de hoofdmonteur van mijn failliete dealer als zelfstandige was gestart.

Als er geen schade van buitenaf zichtbaar is of slecht gerepareerd is dan kan ik mij niet voorstellen dat een claim wordt afgewezen.

Heb nog van niemand gehoord dat hun dealer het zelf ontdekt heeft en kwam vertellen dat het gerepareerd kon worden. Dus een beurt bij de dealer had dit niet voorkomen, dat mogen ze dus ook niet aangrijpen om garantie te weigeren. Beleid van de dealer/fiat is (vermoeden van mij zonder duidelijke aanwijzingen) waarschijnlijk om het te negeren en te hopen dat de meeste eigenaren het ontdekken als de auto ouder is dan 8 jaar.

Bij diegene die het wel ontdekken is het netjes opgelost.
Dus op naar een dealer en ga uit van een een goede oplossing!
Grande Punto 5 drs 1.4 T-Jet Sport New Orleans Blue
Gebruikersavatar
Spire
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: wo mar 13, 2013 12:30
Locatie: Almere

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Spire »

Gisteren mijn GP voor een beurt gebracht bij Van Kouwen @ Amsterdam.

Ook aangegeven dat er roestvorming in de achterklep zit.. ze hebben foto's gemaakt en gaan het bij Fiat Nederland neerleggen..
Ik krijg als het goed is binnen nu en 2 weken een reactie.. *fingers crossed*
Afbeelding
Fiat Grande Punto 1.4 Tjet Sport - New Orleans Blue 2009
Voorheen: Alfa Romeo 145 1.6 Boxer - Nero 601 Black 1997
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Fevo11 »

De mijne heeft ook roest onder de lak.. Was even bij een bedrijf geweest om dit te bevestigen.
Dus ga aankomende zaterdag maar naar de fiat dealer.

Neem aan dat dit inderdaad netjes opgelost word, maar vind het wel een kwalijke zaak.
Zeker als ik dit topic lees en vele er last van hebben.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Fevo11 »

Gister even bij ablas auto geweest ivm de roest en 5 mei kan ik hem brengen en dan word die keurig gemaakt.

Deden totaal niet moeilijk het is een bekend probleem.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Giovanni-24V
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mei 21, 2012 23:53

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Giovanni-24V »

Is niets bijzonders dat de GP op juist die plaats roest vertoont. Alle Fiat's, Alfa's en Lancia's sinds de Tipo doen dat in een aantal naden over de hele carosserie. Waarom sinds de Tipo? Sinds dat model zijn Fiatproducten verzinkt. In eerste instantie laat de zinklaag gewoon los, pas een hele tijd later slaat het roestspook toe. Ik lig er al niet eens wakker meer van, voor je het aan de buitenkant ziet is de auto meestal 10 jaar of ouder. De Tipo zelf had er geen last van op de achterklep, want van plastic. Die viel gewoon in twee stukken als je hem in een koude winter iets te hard dichtgooide. Dan liever wat roest toch? -]
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Fevo11 »

Als je er zo overdenkt...
Nou roest bij een auto van 2 jaar oud vind ik ronduit belachelijk!!

Dat roest komt , omdat de gaatjes in je achterklep niet op het laagste punt zit.
Waardoor er water in je achterklep blijft staan.

"Constructiefoutje" bij een model die al 9 jaar meegaat.

Dit zet mij echt wel aan het nadenken , voordat ik weer een andere auto ga kopen.

Wel of niet fiat word de keuze dan, vind dit gewoon belachelijk slecht van fiat!
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door zwabbers »

Wel of niet fiat word de keuze dan, vind dit gewoon belachelijk slecht van fiat!

Dan kan ik je misschien uit de droom helpen dat andere merken er geen last van hebben .
Werk al 32 jaar als autospuiter en ik kan GEEN merk bedenken waar roest niet voorkomt.
Ik heb werkelijk alle merken en modellen al onder me handen gehad met roest en daar zitten vaak auto's bij van 100.000 euro plus bij !
Giovanni-24V
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mei 21, 2012 23:53

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Giovanni-24V »

Zwabbers is een kenner .) .) .)

Je hebt gewoon nog ff 8 jaar meer ervaring dan ik dus :mrgreen: Wat denk jij? Inwerking van vocht? Of gewoon slecht geproduceerd? Ik vermoed al jaren dat er tijdens de productie ontvetter in de naden blijft staan voor er verzinkt word. Dat gaat fout dus. Gewoon teveel haast tijdens de produktie helaas.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Fevo11 »

Dat zou kunnen.. Uiteindelijk gaat elke auto roesten.
Heb nog nooit meegemaakt binnen 2 jaar bij geen 1 merk.

Ik vind gewoon een grove fout van fiat, dit mag gewoon niet kunnen tegenwoordig.
Motorisch is die wel oersterk ( sterker dan de 1.2 tdi).
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door zwabbers »

Ik kan je zeggen dat ik roest heb hersteld op auto's van nog geen half jaar oud !!
Dat waren geen goedkope duitse auto's .

Vroeger werden auto's gelast van onbehandeld plaatstaal en daarna verzinkt , gegrond en afgelakt .
Nu wordende onderdelen uit verzinkte plaat gestanst , het gevolg is dus dat op de snijnaden geen zink zit wat dus een zwakke plek is .
Ook ik denk dat er bij het ontvetten voor het gronden ontvetterresten achter blijven op sommige naden wat dus onthechting veroorzaakt van de grondlak .
Dit in combinatie met meegebakken kit geef naar mijn idee de problemen bij ALLE fabrikanten.

Ik heb bv ford fiesta's gezien waar na een jaar de roest langs de hele onderkant van de deuren zat , de kit viel er gewoon van af zoveel roest .
In het begin mochten er nog nieuwe deuren in voor garantie maar later mocht er alleen maar de roest behandeld worden .
Slechte reparatie omdat de roest tussen de velsnaad zit en je dat dus niet weg krijg .

Heb van horen zeggen dat de roestclaim's bij mercedes benz zoeen 4 miljard euro wereldwijd heb gekost !
Giovanni-24V
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mei 21, 2012 23:53

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door Giovanni-24V »

Het verbaasd me allemaal niets meer sinds ik een kennis met zijn Porsche Cayenne van nog geen half jaar oud linea recta terug naar zijn dealer teruggestuurd heb voor garantie. Beide achterportieren in de boog rond het wiel aangeroest van binnenuit. Tot overmaat van ramp liet de blanke lak van de motorkap ook nog eens los binnen een jaar. Wat een ellende zeg, geef je meer dan anderhalve ton aan een auto uit, krijg je dit! Het werd wel weer netjes opgelost, dat wel.

Die paar bobbeltjes aan de binnenkant van de achterkleppen van Italiaanse producten zullen me dus een zorg zijn. Waar ik wel heel boos van werd was dat de Alfa 156 met 4 jaar al enorme roestgaten vertoonden achter de voorste veerpoten. Het duurde nog vier jaar voor het zichtbaar werd, maar toch! Sta je dan als schadehersteller te restaureren!
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: roest achterklep en motorkap

Bericht door zwabbers »

Ik maak me ook geen zorgen over roest .
Aan de binnenkant van me achterklep beginnen de bloemkolen ook op te komen .
Ik ga er niet mee naar de fiatdealer maar repareer het zelf wel want dan ben ik me auto niet kwijt en weet dat het goed gedaan is .

Soms heb dit vak toch wel voordelen .


@ Giovanni-24V leuk hier nog een schadezwoeger tegen te komen .
Plaats reactie