Vragen over aanhanger trekken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Odelot »

Ik wil binnenkort een aanhanger huren en zit met een paar vragen. Heb alleen een B rijbewijs.

De evo mag maximaal 400 kilo ongeremd trekken, en 1000 kilo geremd. Auto zelf weegt 1120 kilo.

Ik neem aan dat dat het gewicht inclusief de belading is. Dacht altijd dat je 750 kilo in totaal mocht trekken. Aangezien dit boven de 400 kg is, móet je dan dus een geremde aanhanger hebben. Nu las ik net op autoweek weer beweringen dat als je auto 1000 kg mag trekken dat je met een B rijbewijs gewoon 1000 kg mag trekken, omdat het totaalgewicht onder de 3500 kg blijft. Ik weet het nu dus ook niet meer.

Hoe werken de remmen van een geremde aanhanger? Elektrisch ofzo?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door EvoDaan »

Volgens mij mag je alles trekken mits je totale combinatie (auto+aanhanger+lading) niet zwaarder is dan 3500 kg. In jou geval kan/mag je in totaal 1000kg trekken (aanhanger+lading) Geremde aanhangers worden altijd mechanisch geremd: ze hebben een schuifkoppeling die de remmen aanstuurt op basis van de kracht waarmee de aanhanger de auto "opduwt" als de auto remt.

Dus volgens mij hebben ze op Autowerk gelijk en mag je rustig die 1000 kg trekken
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Thegroov »

Autorijbewijs (rijbewijs B)


Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Ook mag u in bepaalde gevallen met een aanhanger rijden.

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B

U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:
De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Odelot »

Dan mag ik in principe dus gewoon een massa van 1000 kg geremd trekken met de evo, met mijn B rijbewijs. Bedankt!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Odelot »

Ok bedankt! Maar het moet in elk geval wel een geremde aanhanger zijn.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Binge Ronald
Berichten: 1
Lid geworden op: ma dec 30, 2013 7:09

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Binge Ronald »

Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Fevo11 »

En mag alleen enkel asser trekken geen dubbele.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Odelot »

Binge Ronald schreef:Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben.
Ja, als ik dus een aanhangwagen van 500 kilo leeg heb is het niet zo dat het toegestaan is om daar 250 kg op te laden en dat ik er dan mee mag rijden. Het gaat er echt om dat het totaalgewicht van de aanhanger niet meer mag zijn dan 750 kg.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Fevo11 »

Onthou wel dat het een enkel asser moet wezen als je geen aanhanger rijbewijs heb,
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Wesley Abarth »

Nee hoor, mag gerust een dubbelasser zijn, dat mag namelijk als de maximaal toegestane massa van de aanhanger (dus het hoogste gewicht op het kentekenbewijs daarvan) niet meer is dan het leeg gewicht van de auto. Ik mag bijvoorbeeld met mijn Vivaro aardig wat trekken met mijn (nu nog) B rijbewijs.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Fevo11 »

Ja klopt , maar dat gewicht telt enkelt voor een enkel asser althans begin dit jaar wel.

Zal even opzoeken.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Wesley Abarth »

Nee hoor, maakt niet uit wat voor kar, in de regel vallen inderdaad de meeste dubbelassers af.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Fevo11 »

Mijn excuus ik zit fout gaat nu echt puur om het gewicht en de aantal assen maakt niet meer uit.
Was dat begin dit jaar niet anders?
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Vragen over aanhanger trekken

Bericht door Wesley Abarth »

Niet dat ik weet :wink:
Plaats reactie