Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WinterBase
Berichten: 7
Lid geworden op: zo sep 02, 2012 16:04

Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door WinterBase »

Goedemiddag,

Ik zou graag wat advies willen van mede Punto-rijders m.b.t. het onderhoud van mijn auto.

De Fiat Punto heb ik in mei 2012 gekocht met een kilometerstand van 46.000. Inmiddels staat de auto op 55.000 kilometer. Sinds de aanschaf is de auto eenmalig APK gekeurd, er is nooit onderhoud uitgevoerd aan de auto. De service indicator in de auto geeft op dit moment aan dat ik nog zo'n 7000 kilometer kan rijden. 

Is het raadzaam om de auto (na bijna 2 jaar gebruik) een service beurt te geven? Een kleine of een grote service beurt?

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door Jarre »

nooit?? doe maar gelijk een grote beurt!
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
WinterBase
Berichten: 7
Lid geworden op: zo sep 02, 2012 16:04

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door WinterBase »

Jarre schreef:nooit?? doe maar gelijk een grote beurt!
Sorry, ik bedoel sinds ik 'm in mijn bezit heb.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door scoop »

Welke motor? 1.3 multijet? Dan is het interval om de 35.000 of tenminste iedere 2 jaar, wat eerder komt. Relevant om te weten is wanneer (welke datum) de eerste beurt is geweest. Ik vermoed binnen twee jaar, gezien de kilometerstand. Ik zou dus direct maar even een beurt inplannen als ik jou was.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door Dixie »

Als je niet zo handig bent, zou ik het inderdaad laten doen.
Je kan in je boekje kijken, wat er bij die Km-stand gedaan moet worden. Volgens mij niet zo veel. Ik denk aan:
- Olie + oliefilter verversen
- Luchtfilter en interieurfilter vervangen
- Controleren op lekkages en status van de uitlaat, leidingen, remvoering
- Vloeistofniveaus eventueel bijvullen.

Als je wel handig bent, dan kan je dit allemaal zelf doen. (mits je over een hefbrug kan beschikken).
Alleen het resetten van de boordcomputer moet je bij een garage laten doen, om de melding op het display weg te krijgen.
Een Fiat dealer rekent daar (dacht ik) €42 voor, maar andere (niet Fiat) voor veel minder.
Gebruikersavatar
WinterBase
Berichten: 7
Lid geworden op: zo sep 02, 2012 16:04

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door WinterBase »

scoop schreef:Welke motor? 1.3 multijet? Dan is het interval om de 35.000 of tenminste iedere 2 jaar, wat eerder komt. Relevant om te weten is wanneer (welke datum) de eerste beurt is geweest. Ik vermoed binnen twee jaar, gezien de kilometerstand. Ik zou dus direct maar even een beurt inplannen als ik jou was.
Het is een 1.4 8v (?) benzine :)

In de Service en Garantie handleiding heb ik wat gevonden over het eerdere onderhoud van de auto.

Er is bij 20.000 een onderhoudsbeurt geweest + motorolie ververst. Daarna heeft ie op 30.000 een kleine beurt gehad en is de motorolie opnieuw ververst. Daarna heeft ie op 46.000 (toen ik 'm kocht) een 'aflever beurt' gehad waarbij er onderhoud is gedaan en de motorolie is ververst. Dat was in mei 2012.

Wat nu te doen? Ik ga het sowieso laten doen want van auto's heb ik geen verstand :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door Dixie »

Motorolie + oliefilter hoef je in ieder geval niet te vervangen.
Dealer heeft het toen niet gereset....vandaar de melding.
Gebruikersavatar
WinterBase
Berichten: 7
Lid geworden op: zo sep 02, 2012 16:04

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door WinterBase »

Iemand nog advies? Naar een garage ermee of door rijden?
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door RaydeJee »

Ik zou een beurt geven. Sowieso olie + filter (ik doe het liefst jaarlijks) en gewoon een check. Ook je interieur- en luchtfilter kan geen kwaad om te doen. Ook visuele controle van riemen etc. is geen overbodige luxe na 2 jaar m.i. En dan meteen de onderhoudsinterval laten resetten.

Maar wat Dixie zegt is ook zo, probeer ook zelf dingen te doen, vloeistoffen bijvullen enzo. Als je hier tenminste de mogelijkheid toe heb.
Japsuh
Nuovo Arrivato
Berichten: 97
Lid geworden op: vr feb 22, 2013 23:55

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door Japsuh »

Even ook een vraagje over het onderhoud, maar dan voor mijn eigen Grande Punto uit 2007. Ik heb hem vorig jaar gekocht met rond de 60.000 op de teller, en nu staat de teller op ca. 85.000. Omdat ik in de zomer veel ga rijden, wil ik hem iets eerder een onderhoudsbeurt geven (dan 30.000km). Nu twijfel ik of ik hem een onderhoudsbeurt moet geven bij de dealer (400,- ongeveer, voor vooral inspectie zag ik), of dat ik een universele garage moet opzoeken. Wat zouden jullie doen?
Fiat Bravo 150pk Sport | Tango Red
Hiervoor:
Fiat Grande Punto 120pk Sport | Crossover Black
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: Advies mbt onderhoud van Fiat Punto

Bericht door efcee »

Ik breng hem zelf nog bij de dealer omdat er nog garantie op zit, en ik wil geen gezeur over garantie.

Zodra de garantie over is breng ik hem naar de bosch garage.
Plaats reactie