Brandstof tanken

JarneBrus
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: di sep 03, 2013 17:35

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door JarneBrus »

Echt rommelen kan ik niet zeggen. Je voelt wel dat de moter niet constant loopt.
Maar echt super goed merk je het niet.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door Odelot »

Dan zou ik snel ff bij de garage langs gaan als ik jou was.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
JarneBrus
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: di sep 03, 2013 17:35

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door JarneBrus »

Daar ben ik al geweest. Die zei dat het aan de goedkope brandstof kan liggen.
Echter tank ik nu bij Shell en is het probleem nog steeds.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door Rado »

Dit kan natuurlijk diverse oorzaken hebben. Hoe is de onderhoudshistorie van de auto?

Hebben ze de auto aan de diagnose-computer gehad? Dan kunnen ze precies de afwijking in toerental zien.
Ook kunnen ze o.a. de raildruk van het brandstofsysteem uitlezen.

Zuigt hij ergens valse lucht aan?
Zijn de brandplaatjes onder de injectoren nog goed?
Is het brandstoffilter al eens vervangen?
Je kunt om te beginnen een injectorreiniger proberen.
JarneBrus
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: di sep 03, 2013 17:35

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door JarneBrus »

De onderhoudshistorie uit de boeken in prima. Geen bijzonderheden te zien.

Ik heb de dealer vandaag ook gemaild dus ben benieuwd wat die erop zegt.
De injectorreiniger zal ik eens gaan proberen, moet de tank vol of leeg zijn voor de reiniger in te gieten?
jorto
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 10:19

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door jorto »

Misschien de gasklep reinigen, meestal als die vervuild is gaat het toerental ook schommelen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door Odelot »

Volgens mij heeft een diesel geen gasklep 8)

@JarneBrus: De tank kan het beste leeg zijn, en als je dat spul erin gedaan hebt voltanken. Dan is het goed gemengd met de brandstof.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door Rado »

De 1.3 MultiJet heeft wel degelijk een gasklep, deze zit boven de EGR en aan het inlaatspruitstuk.
Vanuit de EGR klep steek er een krom geribbeld buisje door het inlaatspruitstuk in het gasklephuis.
Er loopt een zwarte plastic buis vanaf de intercooler over de versnellingsbak schuin omhoog naar het gasklephuis.
Deze buis voert verse lucht aan dat in het gasklephuis wordt gemengt met uitlaatgassen van de EGR.
Dit heeft als resultaat dat de gasklep vervuild raakt en niet meer goed sluit.
Dit is gemakkelijk te controleren door even de zwarte buis van het gasklephuis af te schroeven (3 boutjes) en in het huis te kijken.
JarneBrus
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: di sep 03, 2013 17:35

Re: Schommellende toerenteller

Bericht door JarneBrus »

Even een update op bovenstaand verhaal.
Inmiddels is mijn lampje met melding olie verversen aan gegaan.
Ik heb dit 12.000 km geleden laten verversen dus het was erg snel.

De dealer heeft dit nagekeken en vond dit ook erg snel, ze zijn verder gaan zoeken.
Nu blijkt dat mijn GP veel vaker regeneraties uitvoert dan normaal (3x zoveel).

De olie is inmiddels ververst en ben na 1000 km weer terug gegaan naar de dealer om hem weer aan de computer te leggen en de situatie nog eens te bekijken. Nu zijn de regeneraties wel verberterd (ik merk zelf dat ik minder vaak een schommelende toerenteller heb). Maar nu blijkt dat ik nu nog 17.700 km kan rijden met deze "nieuwe olie" en deze dan alweer ververst moet worden.

Heb nu afgesproken met de dealer weer 1000 km te rijden en te kijken hoe het dan is, ze weten het op dit moment nog niet...
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Brandstof tanken

Bericht door BramvE »

dat de fabrieksopgave in de folder afwijkt is logisch/bekend, maar waarom laat de boordcomputer 'natuurlijk' een optimistischer verbruik zien? Ik was in de veronderstelling dat die gewoon de verbruikte brandstof meet. Meten=weten.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: Brandstof tanken

Bericht door Kars »

Odelot schreef:Altijd texaco, geen schommelingen. Sinds een paar weken is het trouwens firezone, maar merk geen verschil.
Zelf tank ik onder geen beding bij texaco omdat die schandalig duur zijn bij alle tankstations bij mij in de buurt.Gemiddeld zijn ze zo'n €0,10 per liter diesel duurder dan de rest.

Maar even on topic.... ik tank als het even kan in Duitsland. Het ligt op een route die ik veel rijdt vanuit Deventer naar Brabant, qua prijs is het iets goedkoper dan in Nederland en het is een regionale aanbieder, geen echt bekend merk of zoiets. Mijn verbruik is wisselend omdat ik soms veel snelweg rijdt en dan weer juist veel 80km wegen pak. Maar gemiddeld blijf ik redelijk constant.(zie mijn onderschrift)
Als ik "thuis" moet tanken dan doe ik dat vrijwel altijd bij BP met soms een uitstap naar Shell en dan de gewone standaard diesel.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Brandstof tanken

Bericht door Sjoerd H. »

BramvE schreef:dat de fabrieksopgave in de folder afwijkt is logisch/bekend, maar waarom laat de boordcomputer 'natuurlijk' een optimistischer verbruik zien? Ik was in de veronderstelling dat die gewoon de verbruikte brandstof meet. Meten=weten.
Ik hou het verbruik bij via Spritmonitor en leg het altijd naast de boordcomputer. die laatste zit er ruim een halve km per liter naast, soms nog wel meer. Daarbij: fabrieksopgave was ruim 30 km/ l. ik rij er met geluk 17.
Optimisme... of ultieme omstandigheden waarin getest wordt. zeg het maar.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
djeron05
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: wo jan 28, 2015 14:09
Locatie: sgravenzande

Re: Brandstof tanken

Bericht door djeron05 »

Ik rij het liefste op euro 98. V Power tankte ik voorheen maar de auto schokt erger dan.
Punto T-jet 183 pk/300 nm. En een Seat Ibiza Bocanegra 200 pk / 280 nm.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Brandstof tanken

Bericht door BramvE »

dan zou ik 'n dealertje bezoeken, want V-Power is RON97, je auto is gemaakt voor RON95 maar je tankt altijd RON98 zeg je. Als je zegt dat hij schokt op V-power, zou je verwachten dat dat met RON95 nog erger is en dat mag zeker niet de bedoeling zijn...

edit: ik zie je setup, dan kan ik me voorstellen dat je iets tankt wat met wat meer compressie overweg kan :lol:
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
djeron05
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: wo jan 28, 2015 14:09
Locatie: sgravenzande

Re: Brandstof tanken

Bericht door djeron05 »

Ja niks aan de hand zeiden ze al. Maar Door het vermogen leek 98bhun beter. Dus vandaar dat ik dat tank. Gr
Punto T-jet 183 pk/300 nm. En een Seat Ibiza Bocanegra 200 pk / 280 nm.
Plaats reactie