Brandstof tanken
Re: Brandstof tanken
Texaco-diesel. De pomp is sinds een paar jaar een witte pomp, maar er komt nog steeds dezelfde Texaco-tankwagen om ze te vullen. Nu diesel in duitsland goedkoper is dan hier en we er toch even boodschappen gingen doen, heb ik vandaag duitse diesel voor het eerst getankt, met 7% biodieseltoevoeging. Onze sorento rijdt daar prima op, eens kijken of de pevo het er ook probleemloos op doet.
Re: Brandstof tanken
Zelf tank ik nooit texaco omdat het hier in de buurt belachelijk duur is. Gemiddeld zo'n €0,10 per liter duurder dan de andere pompen in de buurt. Omdat ik regelmatig vanuit Deventer naar het mooie Brabant reis, ga ik nu via Duitsland rijden en daar tanken, maar eerst
ga ik mijn "united consumers- pas" volmaken tot €25,00 en laat het dan uitbetalen. Dat tanken met die pas doe ik bij de lokale avia-pomp want daar krijg ik €0,03 extra korting per liter.
Verder tank regelmatig Shell omdat het daar in Brabant goedkoper is dan hier in Deventer. Ik laat mij dus leiden door de literprijs en tot op heden merk ik geen verschillen tussen de verschillende merken.
ga ik mijn "united consumers- pas" volmaken tot €25,00 en laat het dan uitbetalen. Dat tanken met die pas doe ik bij de lokale avia-pomp want daar krijg ik €0,03 extra korting per liter.
Verder tank regelmatig Shell omdat het daar in Brabant goedkoper is dan hier in Deventer. Ik laat mij dus leiden door de literprijs en tot op heden merk ik geen verschillen tussen de verschillende merken.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo jun 19, 2013 20:49
- Locatie: Rotterdam
Re: Brandstof tanken
Ik heb na aanschaf eerst Tango getankt toen ben ik overgestapt naar V-Power van de Shell
maar daar vond ik hem onrustig van worden,sinds 2,5 maand tank ik Total Excellium.
Persoonlijk vind ik dat die rustiger is in zijn lage toeren(ook mijn vrouw vind dat de motor rustiger is) en rijd die ook zuiniger.
Eigenlijk vind ik dat die in zijn geheel lekkerder is gaan rijden.
Gr Sander
maar daar vond ik hem onrustig van worden,sinds 2,5 maand tank ik Total Excellium.
Persoonlijk vind ik dat die rustiger is in zijn lage toeren(ook mijn vrouw vind dat de motor rustiger is) en rijd die ook zuiniger.
Eigenlijk vind ik dat die in zijn geheel lekkerder is gaan rijden.
Gr Sander
Re: Brandstof tanken
Paar van mijn centjes doneren, ter verduidelijking mbt benzine 95 en 98 en 98+ bij diverse pompen:
Er zijn maar een tweetal grote tankstations-firma's die volwaardige euro98+ leveren: BP Ultimate en Gulf Challenger.
Alle overige 'premium' tankspul, zoals V-Power, Excellium, etc. is euro95 met additieven die het blok beter reinigen, mits deze regelmatig gebruikt wordt.
Het verhaal dat auto's beter gaan lopen op V-power oid na de eerste tankbeurt wordt op 'emotionele' basis gemaakt daar er geen wetenschappelijke/natuurkundige verklaring voor te vinden is.
Bij onze oosterburen zijn nog een aantal firma's die 102 aanbieden, waar elke (moderne) auto prettiger op loopt.
Sinds kort zit er een pompstation in de buurt van Eindhoven die, op speciaal verzoek, 102 is gaan aanbieden. De prijs is er natuurlijk wel naar (nu zo'n 1,90), maar deze naft is zeer goed voor je auto en is ook goed te merken in gasrespons en topsnelheid.
Daarnaast telt voor (met name) benzine: goedkoop is duurkoop!
Vaak zijn dit onbemande pompen met zeer lage literprijzen. Deze benzine is van lagere kwaliteit en niet geheel vrij van 'rotzooi' die op den duur je blok aan kunnen tasten. Ik durf nu niet te zeggen welke pompfirma's dit betreft (al lang niet meer mee bezig geweest), maar de vuistregel is 'als de literprijs te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak mindere kwaliteit benzine'.
Persoonlijk tank ik al jaar en dag 98, ook al voordat de ECU was aangepast, puur en alleen omdat elk blok beter draait op 98. Kost wat meer, maar ze verdient het dan ook
@ TS: Excuus voor uitwijding over benzine ipv diesel
Er zijn maar een tweetal grote tankstations-firma's die volwaardige euro98+ leveren: BP Ultimate en Gulf Challenger.
Alle overige 'premium' tankspul, zoals V-Power, Excellium, etc. is euro95 met additieven die het blok beter reinigen, mits deze regelmatig gebruikt wordt.
Het verhaal dat auto's beter gaan lopen op V-power oid na de eerste tankbeurt wordt op 'emotionele' basis gemaakt daar er geen wetenschappelijke/natuurkundige verklaring voor te vinden is.
Bij onze oosterburen zijn nog een aantal firma's die 102 aanbieden, waar elke (moderne) auto prettiger op loopt.
Sinds kort zit er een pompstation in de buurt van Eindhoven die, op speciaal verzoek, 102 is gaan aanbieden. De prijs is er natuurlijk wel naar (nu zo'n 1,90), maar deze naft is zeer goed voor je auto en is ook goed te merken in gasrespons en topsnelheid.
Daarnaast telt voor (met name) benzine: goedkoop is duurkoop!
Vaak zijn dit onbemande pompen met zeer lage literprijzen. Deze benzine is van lagere kwaliteit en niet geheel vrij van 'rotzooi' die op den duur je blok aan kunnen tasten. Ik durf nu niet te zeggen welke pompfirma's dit betreft (al lang niet meer mee bezig geweest), maar de vuistregel is 'als de literprijs te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak mindere kwaliteit benzine'.
Persoonlijk tank ik al jaar en dag 98, ook al voordat de ECU was aangepast, puur en alleen omdat elk blok beter draait op 98. Kost wat meer, maar ze verdient het dan ook
@ TS: Excuus voor uitwijding over benzine ipv diesel
'03 Punto MKIIa Abarth 1.8 16v VFD: 156pk/183nm
Re: Brandstof tanken
Sorry maar waar baseer je dat op? Mijn redenering: hoe goedkoper de benzine, hoe minder onzinnige additieven. Dus meer gas voor je geldsh00ks schreef: Daarnaast telt voor (met name) benzine: goedkoop is duurkoop!
Vaak zijn dit onbemande pompen met zeer lage literprijzen. Deze benzine is van lagere kwaliteit en niet geheel vrij van 'rotzooi' die op den duur je blok aan kunnen tasten. Ik durf nu niet te zeggen welke pompfirma's dit betreft (al lang niet meer mee bezig geweest), maar de vuistregel is 'als de literprijs te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak mindere kwaliteit benzine'.
De discussie is interessant maar ik heb nog nooit iemand over de brug zien komen met testresultaten. Behalve Kassa; met een test die op m'n oude school is uitgevoerd. Rijtesten dus allemaal onder gecontroleerde omstandigheden:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Brandstof tanken
flauwekul, ALLE brandstof die in NL verkocht wordt voldoet aan de strenge eisen, rotzooi zit er niet tussen.sh00ks schreef: Deze benzine is van lagere kwaliteit en niet geheel vrij van 'rotzooi' die op den duur je blok aan kunnen tasten. Ik durf nu niet te zeggen welke pompfirma's dit betreft (al lang niet meer mee bezig geweest), maar de vuistregel is 'als de literprijs te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak mindere kwaliteit benzine'.
Verder komt alle brandstof uit dezelfde tanks, alleen kunnen de merken daar eventueel nog een additief aan toevoegen.
Als je al verschil merkt is dat inbeelding.
In tests tussen verschilende brandstoffen worden geen meetbare verschillen gevonden tussen de goedkopere en duurdere merken. Zie o.a. de link in de post hierboven. De ADAC heeft onderzoek gedaan naar premium brandstoffen (ultimate en V-power) en ontdekte wel voordelen, zijn het heel beperkt: 1,6 to 4,5 % meer vermogen) en een verbetering van het verbruik tussen 1 en 5,6%. Of dat de meerprijs waard is kun je zelf makkelijk bepalen. Voor benzine waren de voordelen nog kleiner. Sterker nog, het lijkt alsof er helemaal geen voordelen zijn, de waardes schommelen rond de 0%, zowel naar boven als beneden.
bekijk de premium diesel test hier: http://www.adac.de/infotestrat/tanken-k ... geId=49341" onclick="window.open(this.href);return false;
en benzine: http://www.adac.de/infotestrat/tanken-k ... tabid=tab2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Brandstof tanken
Lol, ik zit niet in de benzine oid, maar heb in het verleden meerdere mensen gesproken die wel ervaring hadden (blijkbaar) op dit vlak en die beweerde dat er wel degelijk grote verschillen in brandstof bestaan op gebied van kwaliteit.
Zo ook heb ik meerdere monteurs gehoord die vaste klanten hadden waarvan bekend was dat ze structureel dergelijke benzine zouden tanken en bij deze klanten waren relatief veel motorproblemen bekend. Zij gooide het dan ook op de brandstof.
Ik heb dat persoonlijk altijd als een aannemelijke uitleg aangenomen.
Mijn twijfel is er dan ook als gesteld wordt dat geen enkele benzine van slechte(re) kwaliteit kan zijn dan de andere.
Dit zou betekenen dat de prijsverschillen enkel door de aditieven bepaald worden? Of zijn er nog andere bewerkingsfases/-processen die na de opslag nog worden uitgevoerd?
Zo ook heb ik meerdere monteurs gehoord die vaste klanten hadden waarvan bekend was dat ze structureel dergelijke benzine zouden tanken en bij deze klanten waren relatief veel motorproblemen bekend. Zij gooide het dan ook op de brandstof.
Ik heb dat persoonlijk altijd als een aannemelijke uitleg aangenomen.
Mijn twijfel is er dan ook als gesteld wordt dat geen enkele benzine van slechte(re) kwaliteit kan zijn dan de andere.
Dit zou betekenen dat de prijsverschillen enkel door de aditieven bepaald worden? Of zijn er nog andere bewerkingsfases/-processen die na de opslag nog worden uitgevoerd?
'03 Punto MKIIa Abarth 1.8 16v VFD: 156pk/183nm
Re: Brandstof tanken
Op de TV een test gezien van de BBC van brandstoffen die een zogenaamde "extra" toevoeging hadden. Gemeten tot op de centi-liter. (over een langere periode).
Uitslag: totaal GEEN verschil te meten in zuinigheid en/of vermogen, dan met de goedkopere brandstoffen. Alleen in prijs.
Uitslag: totaal GEEN verschil te meten in zuinigheid en/of vermogen, dan met de goedkopere brandstoffen. Alleen in prijs.
Re: Brandstof tanken
Ben sinds kort mn verbruik aan het bijhouden op spritmonitor dus kan een paar keer 'dure' benzine tanken, kijken of er (groot) verschil merkbaar is.
Hoe zit het überhaupt met jullie verbruik? Het valt me op dat het daadwerkelijke verbruik best sterk afwijkt van het verbruik op de boordcomputer. Die zegt dat ik ongeveer 15,8 km/l verbruik, terwijl spritmonitor (zie ook in de handtekening) rond de 7L/100 km zit (is ongeveer 14 km/l). Is een beste afwijking mijns inziens?
Hoe zit het überhaupt met jullie verbruik? Het valt me op dat het daadwerkelijke verbruik best sterk afwijkt van het verbruik op de boordcomputer. Die zegt dat ik ongeveer 15,8 km/l verbruik, terwijl spritmonitor (zie ook in de handtekening) rond de 7L/100 km zit (is ongeveer 14 km/l). Is een beste afwijking mijns inziens?
Re: Brandstof tanken
Herkenbaar, de ene keer klopt het precies met m´n boordcomputer en de andere keer scheelt het een km per liter..
- PuntoSporting
- Membre D'Oro
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
- Locatie: BAARLO (Lb)
Re: Brandstof tanken
Bij ons in de buurt kan je het goed zien.
Dezelfde tankwagens halen de brandstof uithetzelfde opslag depot als naar de tankstations van Tango en Shell over de grens gaat.
Ik zelf tank altijd in Dld, maar absoluut nooit de goedkope E10, omdat ik daar slechte ervaring mee heb met mijn vorige Punto.
(Is veel goedkoper, daarnaast slechter voor je motor en verbruik is ook veel hoger)
Dezelfde tankwagens halen de brandstof uithetzelfde opslag depot als naar de tankstations van Tango en Shell over de grens gaat.
Ik zelf tank altijd in Dld, maar absoluut nooit de goedkope E10, omdat ik daar slechte ervaring mee heb met mijn vorige Punto.
(Is veel goedkoper, daarnaast slechter voor je motor en verbruik is ook veel hoger)
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Re: Brandstof tanken
De boardcomputer is (natuurlijk) veel optimistischer dan de werkelijkheid. De folder zegt ook dat de Punto Evo Multijet 1.3, 1 op 30 loopt, maar in de praktijk is het gemiddeld 1 op 18 a. 19 (zomer: 1 op 20).BramvE schreef:Ben sinds kort mn verbruik aan het bijhouden op spritmonitor dus kan een paar keer 'dure' benzine tanken, kijken of er (groot) verschil merkbaar is.
Hoe zit het überhaupt met jullie verbruik? Het valt me op dat het daadwerkelijke verbruik best sterk afwijkt van het verbruik op de boordcomputer. Die zegt dat ik ongeveer 15,8 km/l verbruik, terwijl spritmonitor (zie ook in de handtekening) rond de 7L/100 km zit (is ongeveer 14 km/l). Is een beste afwijking mijns inziens?
Dat geld voor IEDERE auto.
Schommellende toerenteller
Ik heb sinds ik de Fiat Grande Punto bezit al last van een schommelende toerenteller.
Als de motor warm is dan schommelt de toerenteller niet meer.
Maar als ik een beetje door trap en sta daarna bij een stoplicht dan is de toerenteller weer schommelent, hierbij komt ook dat het verbruik met een schommelenden toerenteller erg slecht is vergeleken met de stabiele toerenteller.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik rijd een 1,3 blue en me diesel.
Als de motor warm is dan schommelt de toerenteller niet meer.
Maar als ik een beetje door trap en sta daarna bij een stoplicht dan is de toerenteller weer schommelent, hierbij komt ook dat het verbruik met een schommelenden toerenteller erg slecht is vergeleken met de stabiele toerenteller.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik rijd een 1,3 blue en me diesel.
Re: Schommellende toerenteller
Rommelt je motortoerental heen en weer of alleen je tellernaaldje?