Steenslag

Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Steenslag

Bericht door Fevo11 »

Hallo,

Hebben meerdere last van dat steenslag ?
Dan gaat niet om de motorkap , maar net voor de achterwielen aan de zijkant van de auto..?
Net boven je sideskirts ..
Op de naad van je achterdeur onderin(tegen je wielkast aan)
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Zielco
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 13:54

Re: Steenslag

Bericht door Zielco »

Ik kwam hier om dezelfde vraag te stellen... mijn 2.5 jaar oude pevo (zwart) zit helemaal onder; motorkap (logisch, snap ik), zijkanten, dak (???). Is dit normaal bij een zwarte wagen? Mijn vorige peugeot (10jr oud) had hier in ieder geval minder last van. Ik ga maar eens een mailtje aan de dealer wagen; voor de kwaliteit van de lak koop je geen fiat krijg ik het idee...
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Steenslag

Bericht door Odelot »

Hier hetzelfde probleem.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Re: Steenslag

Bericht door nelis h »

lakken op waterbasis
helaas ook bij de andere merken ...
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Steenslag

Bericht door PuntoSporting »

Ik heb op een site gezien dat ze dure auto's met glanzend en zelfherstellend folie kunnen inpakken.

Schijnt alleen op sportwagens en dure auto's te gebeuren, iemand een idee of dit betaalbaar is en waar te doen?

Als je hiermee de bumper en motorkap zou doen, scheelt het een hoop ellende qua steenslag.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Steenslag

Bericht door Odelot »

Tegenwoordig hebben sommige auto's ook zelfhelende lak. Volgens mij zelfs al goedkopere auto's ook. Dacht van die nieuwe citroën (cactus ofzo?) ook?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Steenslag

Bericht door ing_BRW »

Zielco schreef:Ik kwam hier om dezelfde vraag te stellen... mijn 2.5 jaar oude pevo (zwart) zit helemaal onder; motorkap (logisch, snap ik), zijkanten, dak (???). Is dit normaal bij een zwarte wagen? Mijn vorige peugeot (10jr oud) had hier in ieder geval minder last van. Ik ga maar eens een mailtje aan de dealer wagen; voor de kwaliteit van de lak koop je geen fiat krijg ik het idee...
Als het normaal is bij "een zwarte wagen" dan zal het neem ik aan ook normaal zijn bij een blauwe, rode of gele wagen? :lol:
Steenslag op het dak lijkt mij wat te extreem als er veel op zou zitten, het hoogste steentje wat ik ooit op mijn GP heb moeten terug koppen was precies op de voorruit ter hoogte van de binnenspiegel (het ging daar ook vrij direct scheuren).
PuntoSporting schreef:Ik heb op een site gezien dat ze dure auto's met glanzend en zelfherstellend folie kunnen inpakken.

Schijnt alleen op sportwagens en dure auto's te gebeuren, iemand een idee of dit betaalbaar is en waar te doen?

Als je hiermee de bumper en motorkap zou doen, scheelt het een hoop ellende qua steenslag.
Het verschil tussen de dure auto's en een Punto is dat wie een dure auto heeft kennelijk ook veel geld heeft. Het wrappen (inpakken) van auto's is gezien het arbeidsloon en de aanschaf van een zeer goede kwaliteit wrap net zo prijzig als een gehele auto opnieuw spuiten in een standaard lak. Bij de duurdere auto's heb je denk ik vaak te maken met speciale lakken waardoor de prijs voor zo'n wrapfolie een lachertje is ten opzichte van opnieuw spuiten.

Als je het zelf zou gaan doen (de hele auto) begin het op zijn goedkoopst bij €200,- voor een rol van 1,5 m × 10 m.
Ik heb er zelf niet zo'n goed gevoel bij om de hele auto te doen, want het blijft een zachter materiaal dan je autolak.
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Steenslag

Bericht door PuntoSporting »

Klinkt eigenlijk nog niet eens verkeerd.

Ik denk dat je meer geld kwijt bent aan materiaal en arbeidsloon als je de motorkap en bumper opnieuw laat spuiten.
Maar aan de andere kant, als je de folie over een kap met steensslag heen gaat doen, heb je er ook weinig aan.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
flair1967
Nuovo Arrivato
Berichten: 114
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 7:25

Re: Steenslag

Bericht door flair1967 »

Heb er ook redelijk veel plekjes...
Ik dacht dat het door het instappen kwam maar is dus steenslag..wel een rare plaats ...kan niet van d achterwielen komen,toch?
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Steenslag

Bericht door Fevo11 »

Bij me alfa romeo 159 had ik soort van doorzichtige folie op de desbetreffende plek zitten.

Me ibiza had minder last van steenslag dan deze punto van 2,5 jaar oud.

En aankomende maandag heb ik een afspraak voor de roest binnenin me achterklep( nog zoiets raars)
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: Steenslag

Bericht door zwabbers »

nelis h schreef:lakken op waterbasis
helaas ook bij de andere merken ...
Er is al jaren een beeld dat steenslag door watergedragen lakken komt .
De fabrieken spuiten al meer dan 25 jaar watergedragen lakken en toch hoor je er niet zo lang over .
Alleen de kleur is waterbase de blanke lak is al jaren min of meer de zelfde 2 componeten pu lak .
Repatatielakken op waterbasis wordt nu plus min 13 jaar in de schadebedrijven gebruikt, maar wij gebruiken nu bijna twee jaar de opvolger daarvan .
De oude lak was een latex achtige lak de nieuwe lijn is een lak op Polyurethaan basis .

Dat auto's meer en meer last van steenslag hebben kom door de vorm van een auto , vroeger waren auto's veel rechter van vorm , nu is alles rond waardoor zelfs een deel van het dak frontaal in de
lucht stroom zit .
Een motorkap was bijna horizontaal nu lopen ze gebogen naar voren af .

Nog een grote rede voor steenslag is dat de fabriek weekmaker in de blanke lak doet tegen steenslag ! Als een model goed verkoopt dan moet de productie omhoog , dat wordt lastig want door de weekmaker duurt het drogen vrij lang ( 45 minuten ), om toch sneller te werken wordt er minder weekmaker in de lak gedaan en verkort men de droogtijd .

De hierboven genoemde duren lakken zijn keramische lakken , blanke lak met nano keramische deeltjes wat een erg harde krasvaste lak geef .

Steenslag op het kniestuk van het achterscherm wordt veroorzaakt door weg springende steentjes van de voorwielen.
Een zijskirt scheelt iets omdat die dan veel daarvan tegenhoud .

Wij laten op ons werk regelmatig auto's wrappen ,( meestal mat zwart ) en dat kost vanaf 2000 euro !
Gebruikersavatar
RainwormNL
Junior Stato
Berichten: 311
Lid geworden op: ma jun 17, 2013 15:21
Locatie: Hoeven (N-B)

Re: Steenslag

Bericht door RainwormNL »

Zelf ook enorm veel last van steenslag. Gewoon tot op het blanke metaal toe. Stukjes lak van ca. 0.5cm er af.
Vaarwel Grande Punto Rosso Nero,
Hallo Honda CR-Z 1.5 I-Vtec GT
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Steenslag

Bericht door meloenie »

Hehe beste remedie tegen steenslag is toch nog steeds afstandhouden 8)
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Steenslag

Bericht door Fevo11 »

meloenie schreef:Hehe beste remedie tegen steenslag is toch nog steeds afstandhouden 8)
Steenslag voor op je motorkap wel ja.

Maar aan de zijkant van je auto word het lastiger.
Dat heeft niks met afstandhouden te maken.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Steenslag

Bericht door Odelot »

Voor op de motorkap en op het dak kun je beter afstand houden ja. Ik heb op het dak ook al her en der steenslag zitten. Aan de zijkanten helaas ook. Denk dat het komt doordat de fiat lak zo zacht is. En nee, dure auto's hoeft niet betere lak op te zitten. Dure Italiaanse auto's in elk geval niet. Heb lamborghini's gezien waarvan de lak ook om te huilen was.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie