Op zoek naar een zuinige auto

Runalf
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: wo apr 02, 2014 18:05

Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door Runalf »

Hallo,

Ik heb een grande punto op het oog uit 2006 met 77pk. Nu is mijn vraag, is hier wel een beetje normaal mee te rijden? Kan ik hier ook mee op vakantie naar bergachtig gebied? (Zonder caravan uiteraard) Op dit moment heb ik 240pk onder de kap dus ik heb geen idee hoe 77pk rijdt :P . Beste optie is natuurlijk een proefrit die er ook sowieso gaan komen, maar in de uithoek Zeeland zijn er geen GP's met 77 pk te koop op het moment. Maar ik wil dus een zuinige auto met redelijk wat ruimte.

En welke versie zou zuiniger zijn? 77 pk of 99 pk? Mij lijkt 77 maar het kan misschien zo zijn dat hij dan harder moet werken?

Het gaat om een Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic 5DRS met 122.000 km uit 2006.

En hoe zit het met betrouwbaarheid op de 77pk variant?

Groeten,
Ronald
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door eBoonstra »

Betrouwbaar zijn die 1.4 motoren van Fiat wel. Ik heb in alle motorisering van de GP gereden en ik kan je vertellen dat ze wel super traag zijn (vind ik niets). Ik ken iemand hier op het forum die met zijn 1.4 8v (77pk dus) altijd rond 1 op 11/12 rijdt, maar daar in tegen rijd diegene ook altijd plankgas.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Runalf
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: wo apr 02, 2014 18:05

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door Runalf »

eBoonstra schreef:Betrouwbaar zijn die 1.4 motoren van Fiat wel. Ik heb in alle motorisering van de GP gereden en ik kan je vertellen dat ze wel super traag zijn (vind ik niets). Ik ken iemand hier op het forum die met zijn 1.4 8v (77pk dus) altijd rond 1 op 11/12 rijdt, maar daar in tegen rijd diegene ook altijd plankgas.

Wow.. met mn 3 liter kan ik nog 1 op 13 rijden als ik rustig rij. Wel op de snelweg dan.

Maar dat valt wel heel erg tegen van die Fiat.... :|

En hoe zit het met het geluid als je bijvoorbeeld 120/130 op de snelweg rijdt van binnen? Is het erg veel lawaai? ( de 77pk variant bouwjaar rond "06)
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door damted »

Runalf schreef:

Wow.. met mn 3 liter kan ik nog 1 op 13 rijden als ik rustig rij. Wel op de snelweg dan.

Maar dat valt wel heel erg tegen van die Fiat.... :|

En hoe zit het met het geluid als je bijvoorbeeld 120/130 op de snelweg rijdt van binnen? Is het erg veel lawaai?
Wat is veel lawaai?
Voor deze klasse vind ik hem onder de 120km/u nog redelijk "stil"
Naast de GP 1.4 8V rijd ik ook nog een Avensis 1.8 en die is natuurlijk een stuk stiller en meer comfortabel.

Qua verbruik ontlopen ze elkaar een stuk minder.
Als je echt rustig gaat rijden en je blijft onder de 120 is misschien met veel snelweg kilometers nog wel 1 op 14 te halen, maar dan is de lol er ook wel af. 1 op 12,5 komt meer in de buurt van het langdurig gemiddelde.

Als je zuinig wilt, moet je verder zoeken.
Misschien dat de 16 klepper nog iets zuiniger is.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door eBoonstra »

Inderdaad, zo bijzonder vind ik die benzinemotoren van Fiat ook niet. Ook weet ik van verhalen dat de 16v niet bijzonder is. Lawaai e.d. kan ik alleen niet over meepraten.

Als ik je een tip mag geven: Kijk even verder naar een 1.3 mJTD. Weliswaar een diesel, maar dat kan sneller uit als je denkt. Qua belasting betaal je ongeveer slechts 40 euro per maand meer, maar je maakt profijt van vele voordelen zoals een aanzienlijk lager verbruik (1 op 22), een stukje extra betrouwbaarheid, een aanzienlijk sterkere motor (diesel = koppel = trekkracht) en een stuk meer rijplezier. Oja, ze zijn in de aanschaf ook nog een stukje goedkoper.

Groeten Eeuwe
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Runalf
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: wo apr 02, 2014 18:05

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door Runalf »

eBoonstra schreef:Inderdaad, zo bijzonder vind ik die benzinemotoren van Fiat ook niet. Ook weet ik van verhalen dat de 16v niet bijzonder is. Lawaai e.d. kan ik alleen niet over meepraten.

Als ik je een tip mag geven: Kijk even verder naar een 1.3 mJTD. Weliswaar een diesel, maar dat kan sneller uit als je denkt. Qua belasting betaal je ongeveer slechts 40 euro per maand meer, maar je maakt profijt van vele voordelen zoals een aanzienlijk lager verbruik (1 op 22), een stukje extra betrouwbaarheid, een aanzienlijk sterkere motor (diesel = koppel = trekkracht) en een stuk meer rijplezier. Oja, ze zijn in de aanschaf ook nog een stukje goedkoper.

Groeten Eeuwe
Ik rijd ongeveer 10.000 per jaar. Ik denk dat diesel dus uitgesloten is ;(
Welke GP zou dan redelijk zuinig zijn? Of zijn ze uberhaupt niet echt zuinig? (Aanschaf 4000-4700 euro )
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door PuntoSporting »

Ik rijd niet plankgas, omdat dit qua trekkracht bij een bepaald toerental niks meer oplevert, alleen dat je verbruik onnodig als een gek omhoog schiet.

Met sportief optrekken en goed doorrijden haal ik met gemak een verbruik tussen de 1/14 tot 1/16, afhankelijk van de omstandigheden, zoals aantal mensen in auto en beladng.
Volgens opgave moet een 1.4 16v een verbruik van bijna 1/17 halen, een 8v is ongeveer hetzelfde maar heeft minder vermogen.

Als je echt vermogen wil, koop je een T-jet of een Abarth, is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Ik heb zelf een 1.4 16v Sport met een 6 bak, bewust gekozen, sportief, maar ook zuinig op grote afstanden.
Ben er zelf al een aantal keren mee de bergen in geweest en het rijdt perfect, heerlijk op bochtige wegen en vooral ook comfortabel.
Een 1.2 heeft het met 65 pk stukken moeilijker in heuvels, met belading.

Maar het beste is, gewoon een proefrit maken, dan ondervindt je zelf ook hoe het is.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Runalf
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: wo apr 02, 2014 18:05

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door Runalf »

PuntoSporting schreef:Ik rijd niet plankgas, omdat dit qua trekkracht bij een bepaald toerental niks meer oplevert, alleen dat je verbruik onnodig als een gek omhoog schiet.

Met sportief optrekken en goed doorrijden haal ik met gemak een verbruik tussen de 1/14 tot 1/16, afhankelijk van de omstandigheden, zoals aantal mensen in auto en beladng.
Volgens opgave moet een 1.4 16v een verbruik van bijna 1/17 halen, een 8v is ongeveer hetzelfde maar heeft minder vermogen.

Als je echt vermogen wil, koop je een T-jet of een Abarth, is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Ik heb zelf een 1.4 16v Sport met een 6 bak, bewust gekozen, sportief, maar ook zuinig op grote afstanden.
Ben er zelf al een aantal keren mee de bergen in geweest en het rijdt perfect, heerlijk op bochtige wegen en vooral ook comfortabel.
Een 1.2 heeft het met 65 pk stukken moeilijker in heuvels, met belading.

Maar het beste is, gewoon een proefrit maken, dan ondervindt je zelf ook hoe het is.
Vermogen hoef ik niet. Ik heb nu een auto met 240pk maar ik wil nu gewoon een zuinig autootje voor korte afstanden. Maar waarmee ik ook eens per jaar gewoon met zn 2tjes op vakantie kan. Maar misschien dat iets meer vermogen dan 77 pk wel wenselijk is ja. Als het qua verbruik juist beter is om wat meer pk te nemen.
Runalf
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: wo apr 02, 2014 18:05

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door Runalf »

Gaat trouwens om deze auto

http://link.marktplaats.nl/m790897729" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door eBoonstra »

Runalf schreef:
eBoonstra schreef:Inderdaad, zo bijzonder vind ik die benzinemotoren van Fiat ook niet. Ook weet ik van verhalen dat de 16v niet bijzonder is. Lawaai e.d. kan ik alleen niet over meepraten.

Als ik je een tip mag geven: Kijk even verder naar een 1.3 mJTD. Weliswaar een diesel, maar dat kan sneller uit als je denkt. Qua belasting betaal je ongeveer slechts 40 euro per maand meer, maar je maakt profijt van vele voordelen zoals een aanzienlijk lager verbruik (1 op 22), een stukje extra betrouwbaarheid, een aanzienlijk sterkere motor (diesel = koppel = trekkracht) en een stuk meer rijplezier. Oja, ze zijn in de aanschaf ook nog een stukje goedkoper.

Groeten Eeuwe
Ik rijd ongeveer 10.000 per jaar. Ik denk dat diesel dus uitgesloten is ;(
Welke GP zou dan redelijk zuinig zijn? Of zijn ze uberhaupt niet echt zuinig? (Aanschaf 4000-4700 euro )
Misschien dan juist eens na gaan rekenen of een 1.3JTD wel/niet uit kan ;) Mocht het verschil maar een beetje ongunstiger zijn: Kies dan alsnog de diesel. Het stukje souplesse en rijgenot extra is het waard (imo).
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Runalf
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: wo apr 02, 2014 18:05

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door Runalf »

eBoonstra schreef:
Runalf schreef:
eBoonstra schreef:Inderdaad, zo bijzonder vind ik die benzinemotoren van Fiat ook niet. Ook weet ik van verhalen dat de 16v niet bijzonder is. Lawaai e.d. kan ik alleen niet over meepraten.

Als ik je een tip mag geven: Kijk even verder naar een 1.3 mJTD. Weliswaar een diesel, maar dat kan sneller uit als je denkt. Qua belasting betaal je ongeveer slechts 40 euro per maand meer, maar je maakt profijt van vele voordelen zoals een aanzienlijk lager verbruik (1 op 22), een stukje extra betrouwbaarheid, een aanzienlijk sterkere motor (diesel = koppel = trekkracht) en een stuk meer rijplezier. Oja, ze zijn in de aanschaf ook nog een stukje goedkoper.

Groeten Eeuwe
Ik rijd ongeveer 10.000 per jaar. Ik denk dat diesel dus uitgesloten is ;(
Welke GP zou dan redelijk zuinig zijn? Of zijn ze uberhaupt niet echt zuinig? (Aanschaf 4000-4700 euro )
Misschien dan juist eens na gaan rekenen of een 1.3JTD wel/niet uit kan ;) Mocht het verschil maar een beetje ongunstiger zijn: Kies dan alsnog de diesel. Het stukje souplesse en rijgenot extra is het waard (imo).
Ik wil best diesel rijden maar 80 euro ipv 33 euro per maand aan belasting is een verschil dat ik niet kan kwijtschelden met de kilometers die ik maak. Al zal de diesel wel een stuk lekkerder rijden ja.
Gebruikersavatar
PuntoSporting
Membre D'Oro
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
Locatie: BAARLO (Lb)

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door PuntoSporting »

Nadeel van een diesel is, dat je gruwelijk veel belasting betaald en het verschil in de dieselprijs ook niet meer laag is.

Ik spreek voor me zelf, ik woon tegen de Duitse grens, ik tank in Duitsland benzine en met het huidige belastingtarief ben ik op grotere afstanden goedkoper met benzine uit, maar als je midden in nederland woont, is dit natuurlijk een ander verhaal.
Maar de 95 PK die ik heb is niet overdreven veel, maar je kan er lekker mee door rijden.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Runalf
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: wo apr 02, 2014 18:05

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door Runalf »

PuntoSporting schreef:Nadeel van een diesel is, dat je gruwelijk veel belasting betaald en het verschil in de dieselprijs ook niet meer laag is.

Ik spreek voor me zelf, ik woon tegen de Duitse grens, ik tank in Duitsland benzine en met het huidige belastingtarief ben ik op grotere afstanden goedkoper met benzine uit, maar als je midden in nederland woont, is dit natuurlijk een ander verhaal.
Maar de 95 PK die ik heb is niet overdreven veel, maar je kan er lekker mee door rijden.
Diesel gaat het sowieso niet worden, daar rijdt ik veel te weinig voor.

Maar de 77 pk versie, is het nou een zuinig autootje of moet ik dan naar andere merken kijken? Een snelle auto hoef ik niet want die heb ik al. Het gaat mij meer om een auto voor de kortere ritjes maar waar mee ik wel met 2 personen op vakantie kan.

Zou ik dan voor de 77 of de 95 pk versie gaan? Puur gekeken naar verbruik met korte ritten. Maar waar ook eens per jaar een lange rit voor vakantie mee moet kunnen. Nogmaals, snel hoeft het niet te gaan. Als het maar wel een beetje comfortabel op de snelweg rijdt.
GPZzee
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: za apr 24, 2010 9:12
Locatie: Zierikzee

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door GPZzee »

Hier een reactie van een ervaren (al zo'n 4 jaar) 1.4 8v rijder. Ik rijd elke dag 20 km heen en 20 km terug naar mijn werk. ik kom op (bij tank berekende verbruik) op 1 L op 16 km in de winter, in de zomer ligt het meer richting de 1 l op 18 km. Misschien ben ik een erg zuinige rijder. Veel op motor remmen / geanticipeerd rijden. Ik rijd dit stukje al zo'n 10 jaar, dus ik weet toch aardig door te rijden (lekker optrekken). Wat rijcomfort betreft, we hebben er al 3 kampeervakanties van meer dan 2000 km op zitten en met bagage achterin/achterbank is er prima mee door te rijden over de (Franse) snelwegen! Bergen gaat ook, al zou je soms iets meer pit willen, maar je bent op vakantie hé :mrgreen:

De herrie is er nauwelijks, ja als je m even lekker in z'n toeren jaagt, maar op kruissnelheid 120 km/u kan ik in mijn auto,met vriendinlief een normaal gesprek voeren zonder m'n stem te hoeven verheffen.
Rest mij te zeggen...doe een testrit, rij er even lekker fors mee, probeer gewoon rustig te rijden (50 km/u in 4e versnelling is geen enkel probleem) en laat je verrassen (hoop ik :wink: ) succes met je keuze!
Gebruikersavatar
@ctual
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 13:52
Locatie: Breda

Re: Op zoek naar een zuinige auto

Bericht door @ctual »

Runalf schreef:Gaat trouwens om deze auto

http://link.marktplaats.nl/m790897729" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderhoudsboekje is afgestempeld door een duits autobedrijf?
Betreft het invoer ?

Ik zou zelf voor een wat hoger vermogen gaan. voordeel hiervan is dat
je niet konstant het hele vermogen hoeft aan te spreken om vooruit te komen.

Zelf rij ik nu de 1.4 16V Multiair Turbo met 135 PK en haal daarmee op de korte stukken
binnen de bebouwde kom makkelijk 1:12,5 Een gemiddeld gebruik van stad en snelweg
komt bij mij ongeveer uit op 1:13,5 en dan wordt er sportief gereden maar op de snelweg
niet boven de 130 km/u

De 1.3 multijet diesel heb ik ook gereden en die reed inderdaad heerlijk op de lange route du soleil :-)
Gemiddelde van 1:22 was haalbaar met de diesel. Maar inderdaad de houderschapsbelasting nekt je.
Alhoewel je met de huidige aanschafprijzen al heel snel je omslagpunt kunt behalen.

Kortom... ikzelf zou voor het hogere vermogen gaan en de door jou genoemde auto zou ik
zeker even aan een goede proefrit onderwerpen. (en even nagaan of het een invoer auto betreft
of dat de vorige eigenaar mss in de buurt van de duitse grens woonde en er zijn auto liet onderhouden)

Succes met je beslissing.

Grt
'SERVO PER AMIKECO'
Plaats reactie