Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Ik heb net 2 keer getankt met mijn recente Punto EVO mjtd 85 PK. Het gemiddelde verbruik is tot nu toe 1:16.
Vooral het verbruik op de snelweg valt me vies tegen. Ik meestal 130-140 (het is immers een snelweg) en dan kom ik meestal amper op 1:16. In stadsverkeer is het verbruik ook matig. Laten die 2 gebieden nu net het terrein voor ons zijn. Provinciale wegen kom ik een stuk minder. Daar rij ik meestal 90-95.

Een gemiddelde van 1:20 lijkt voor mij totaal niet haalbaar. Is dit herkenbaar?


De motor is overigens al getuned. Fijn die "ECO" limieten eraf. Prestaties vallen me wel wat tegen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Odelot »

Verbruik is veel te hoog. Heb ik nog nooit gehaald, en ik rij ook gechipt rond. Geen idee wat het probleem zou kunnen zijn. Brandplaatjes misschien...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Brandplaatjes???
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door RaydeJee »

Lekkage bij de verstuivers, ruik je een sterke verbrande plastic lucht als je ergens stationair staat? Dan zijn de brandplaatjes lek. Komt vaker voor. Wat voor velgmaat rij je? Ik ben van 17 naar 18" gegaan en dat scheelt iets in verbruik.

Anders zou ik hem eens laten uitlezen, wellicht dat er iets niet helemaal lekker werkt.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Brandplaatjes heb ik ondertussen naar gezocht. Ken de symptomen nu en nee, ik heb nog niets vernomen.
Vind het vermogen ook wel wat tegenvallen (ondanks de tuning). Had eigenlijk meer verwacht van de 100 PK en 260 NM. Vooral in de 5 vind ik de trekkracht niet overhouden en ook niet veel meer dan origineel (voor de duidelijkheid, kom van een getunde 1.9 TDI, origineel 110 PK).

Als dit niet klopt is er blijkbaar toch iets mis en dat verklaard het hoge verbruik.

Ter info. 90 km/u (teller) op de Cruise Control levert een verbruik op van 1:22 tot 1:28 ongeveer. Dat is vijfde versnelling. Bij een dikke 60 km/u in de vijfde versnelling begint het verbruik toch weer toe te nemen en is 1:20 tot 1:22 een normaal haalbaar verbruik

Velgen zijn origineel 15" met 185/65 banden
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik zeg maar iets: "Banden spanning ?"
Afbeelding
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Thegroov »

Ik rij gemiddeld 1:20, maar zodra ik op de snelweg boven de 120 kom gaat dat snel naar de 1:17, 1:18. Zou ik dus veel kms maken op de snelweg, net als jij, dan zou mijn gemiddelde verbruik ook richting de 1:16 1:17 gaan. Het 1.3 motortje is gewoon klein en de punto is vrij hoog (luchtweerstand). Echt veel lijkt me dus niet aan de hand.

60-65 in z'n 5 is gewoon een rotsnelheid. In zijn 4 geeft ie aan dat je moet opschakelen, terwijl hij dan rond de 1:30 loopt en dat wordt niet veel beter in zijn 5. Voor zijn 5 is het eigenlijk te langzaam.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Hier kan ik wat mee.
We moeten dus eigenlijk wat minder lomp rijden (de TDI is wel een lompe motor). Gewoon wennen dat het motortje klein is.

Qua bandenspanning deze moet goed zijn aangezien twee weken er net nieuwe banden op gekomen zijn.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Jarre »

zelfde bij de snelweg oprijden, gewoon tot 120/130 doortrekken in zijn 4 en dan pas in 5de.
als je hem bij 90 in zijn 5 zet en dan doortrekt naar 120/130 begint dat ding te zuipen
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Dino »

Verbruik is sterk afhankelijk van hoe je rijdt. Ik rijd, sinds ik de auto heb, gemiddeld 4,6 liter per 100 km.
Als ik 90 rijd op cruisecontrol verbruikt de auto 3,5 liter per 100 km.
Als ik 130 rijdt met wind tegen iets van 5,5 liter per 100 km.

Als je kijkt naar de 130 punto bezitters op spritmonitor zie je dat het gemiddelde verbruik ligt op 4,92 liters per 100 km.
Als jij echt 1:16 rijdt hoor j bij de minderheid, zie overzicht.
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
BiGRoN
Junior Stato
Berichten: 322
Lid geworden op: vr apr 26, 2013 10:45
Locatie: Schijndel

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door BiGRoN »

Ik rij standaard 110-115 op de snelweg met cruisecontrol. Dan kom ik (met 17 inch wielen) rond de 1 op 20,5 uit. Mijn route bestaat uit 90% snelweg, 7% 80-kmweg en 3% bbk. Ik heb wel eens stukken 130 gereden maar dan lopen de km per liter snel terug naar 1 op 18 of minder. Probeer eens wat rustiger te rijden, je zult zien dat dat het verbruik ten goede komt. En ik merk dat het voor mezelf ook wel lekker is ipv dat jakkeren op de linkerbaan wat ik voorheen deed :mrgreen:
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Dat "jakkeren" vind ik juist lekker. De maximum snelheid is voor mij (daar waar mogelijk)juist de minimale snelheid die ik aan wil houden. 110 op de snelweg geeft mij het gevoel van op eieren te moeten rijden. Ik zal er aan moeten wennen.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Jarnoootje »

Athome schreef:Dat "jakkeren" vind ik juist lekker. De maximum snelheid is voor mij (daar waar mogelijk)juist de minimale snelheid die ik aan wil houden. 110 op de snelweg geeft mij het gevoel van op eieren te moeten rijden. Ik zal er aan moeten wennen.
Tja dan moet je ook niet 'zeuren' over het verbruik. Ik heb 140.000km in een 1.3 diesel mogen rijden. Veel snelweg en provinciale wegen dagelijks gebruikt en ik heb 1op19,5 gemiddeld over alle kilometers gehaald. Ik rij stevig door ook op de snelweg, denk dat als je daar bij in de buurt komt dat je in je handjes mag knijpen.

Spritmonitor
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Ik zeur ook niet.
Ik had alleen verwacht dat het kleine blokje het wat zuiniger aan zou doen. Ik had verwacht dat 1:18 heel goed haalbaar zou zijn in mijn situatie en hoopte zelfs op 1:20.
Mijn zwager rijdt ieder dag van Deventer naar Groningen en rijd met zijn VAG ECO 3-pitter gemiddeld 5,1 L/100 KM. Daar heb ik heb mijn verwachte verbruik op afgestemd.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Odelot »

Als je zwager zo rijdt als jouw gaat ie dat hoogstwaarschijnlijk ook niet halen ;)
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie