Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Gebruikersavatar
zwabbers
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: za mar 15, 2014 14:44
Locatie: roelofarendsveen

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door zwabbers »

ik jakkerde vroeger ook altijd ( kon me niet hard genoeg ) maar ben daar een jaar of twintig geleden mee gestopt.
Nu rij ik beheerst en zelde tehard . Voordeel : geen snelheidsbekeuringen , veel minder brandstof gebruik ( 1 op 20 haal ik zeker )
Ben er nu wel achter dat hard rijden totaal geen tijdwinst breng .
Rij regelmatig van Assen naar Leiden , jakkeren in iets meer dan twee uur en rustig rijdend iets meer dan twee uur !
Gebruikersavatar
Richard20
Membre D'Oro
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Richard20 »

ik merk zelf ook wanneer ik boven de 130 komt dat de motor flink wat gaat zuipen, ik rij daarom ook meestal 110/115 waarbij ik een verbruik haal van 1:19,5 met 215/45/17 banden.

persoonlijk vind ik het altijd een uitdaging om boven de 1:20 te komen, dat gebeurt maar sporadisch helaas

Toch ben ik dik tevreden over de auto, met ruim 60000km over 2,5 jaar
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
waldo79
Nuovo Arrivato
Berichten: 122
Lid geworden op: za jan 22, 2011 21:28
Locatie: Tiel

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door waldo79 »

Ik ben dik tevreden; na een goede 80.000 km merk ik dat de auto zuiniger begint te lopen.
Zat het lang rond de 1:22,5. Nu al een aantal maanden in de 1:23, met uitschieters naar 1:23,5 :)
Punto Evo 85 MJ, Brit Pop Blue, Bordeaux-rood interieur, Cool en Blue, Dynamic Plus en regensensor, dimmende binnenspiegel.
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door unstable »

Athome schreef:Ik heb net 2 keer getankt met mijn recente Punto EVO mjtd 85 PK. Het gemiddelde verbruik is tot nu toe 1:16.
Vooral het verbruik op de snelweg valt me vies tegen. Ik meestal 130-140 (het is immers een snelweg) en dan kom ik meestal amper op 1:16. In stadsverkeer is het verbruik ook matig. Laten die 2 gebieden nu net het terrein voor ons zijn. Provinciale wegen kom ik een stuk minder. Daar rij ik meestal 90-95.

Een gemiddelde van 1:20 lijkt voor mij totaal niet haalbaar. Is dit herkenbaar?


De motor is overigens al getuned. Fijn die "ECO" limieten eraf. Prestaties vallen me wel wat tegen.
Ik rijd 85% op 50kmh wegen en haal gemiddeld ook niet meer dan 1/16.5
Als ik 130-140 rijd zit ik tegen de 1/17 aan
GP 1.3 Multijet Sabbia
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door MB560822 »

Ik rij wel eens vaker naar Almere of Utrecht vanuit het zuiden (Limburg) en als het rustig is dan rijd ik wel eens stukken 150-170 om hem schoon te blazen. Normaal ben ik een rustige rijder, woon werk verkeer kom ik zelden boven de 120. Gemiddeld haal ik met gemak 1 op 20-21,5. Zelfs met schoonblazen zit ik nog boven de 1 op 18..

Ik heb wel gemerkt dat als je de airco uitzet (ik heb automatische airco) het wel scheelt in het verbruik. Ik dacht altijd dat de compressor vanzelf uitging als hij niet hoefde te koelen, maar blijkbaar blijft ie toch meedraaien.

Oh, en het lijkt alsof ie steeds zuiniger begint te rijden nu hij zo'n 100.000 km er op heeft staan.
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Dick.W »

Met een eco motortje moet je je wel eco gedragen anders heb je de verkeerde motor in je auto zitten. :shock:

Ik heb een aardig vergelijk, het is al weer 3 auto’s geleden had ik een Ford Mondeo 2.0 TDDI deze had standaard 90 PK en 245 Nm. en woog ruim 1400Kg, na tuning 110 Pk en 325 Nm. kwam er een beetje fut in de auto.
Bij mijn normaal gebruik, woon / werk 32 km heen en 32 terug (Max. Snelheid 100 Km p/u) in het weekeind 60 km heen 60 km terug (Max. Snelheid 120 Km p/u) en zo af en toe wat kleine stukjes voor een boodschap reed deze auto 1:17.
Op wintersport naar Frankrijk c.a 1000Km reed ik zo tussen de 120 en 130 Km p/u dan haalde hij nog ruim de 1:20.

Met de Punto evo haal ik nu bij mijn normaal gebruik en de zelfde omstandigheden 1:23, dat is toch 6 Km meer op een litertje, is wel even 240 Km meer op 40 Liter, is 4x voor niks heen en weer naar mijn werk. Tel uit de winst :D , en daarvoor rij je een eco auto. ( voor de pegels toch? )
Bij lange afstanden en snelheden van 120/130 Km p/u zal het van de weersomstandigheden af hangen maar 1:20 is dan ook wel haalbaar.
Zelfs met de caravan van 1000Kg achter de evo haal ik op een afstand van 300Km nog de 1:14.7 in ze 4de versnelling en de zelfde afstand in ze 5 loopt hij 1:13.2 gem. Snelheid 95 Km P/u.

Als je met een evo maar 1:16 haalt dan heb je toch wel last van veel te zware rechter voet. :wink:
Een 1.9 JTD in jou Punto zal waarschijnlijk zuiniger lopen, mits je dan niet weer het onderste uit de kan gaat halen :? .
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Thegroov »

Met mijn loodzware 18 inch wielen haal ik toch gemiddeld 1:20. Normaal als ik de snelweg op ga en ik rij 130, dan stijgt het verbruik naar 1:17,5. Maar laatst zijn we even naar de buurt van Den Haag geweest, 500km gereden, met 130-135 op de GPS-snelheidsmeter, dus op de teller nog wat harder en dat ging met een gemiddelde van 1:19,5. Schiet mij maar lek. Maar ik ben er wel blij mee.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door RaydeJee »

Dick.W schreef:Met een eco motortje moet je je wel eco gedragen anders heb je de verkeerde motor in je auto zitten. :shock:
Hoezo dat dan? :lol:
Als je echt eco gaat rijden met je eco auto dan haal je misschien 1 op 23/24 inderdaad (zonder 18", airco uit, uitrollen etc. etc.). Als je gewoon doorrijdt met een eco auto en wel met 18" velgen, dan rijdt je 1 op 19. Helemaal prima vind ik. En waarschijnlijk ook beter voor het blok.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Kingpin »

Ik ruik wel een diesel lucht met stationaire staan, in de stad een verbruik van 5.1l/100 gemiddeld 17inch breedset hiervoor had ik 4.9 op 100 dus velgen scheelt nogal wat aan verbruik.

Ik baar me enkel zorgen over de lucht van diesel
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door alfawiel »

Diesellucht bij stationair lijkt me een geval van brandplaatjes lek.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Kingpin »

Is dit simpel zelf te fixen? En hoe kom ik aan onderdelen tuynder?
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door RaydeJee »

Zou even naar de dealer gaan en vragen om coulance als je uit de garantie bent. Lekke brandplaatjes is een bekend kwaaltje. Niet gillend duur, maar beter als je niet zelf hoeft te betalen.
Ruik even onder je motorkap, daar moet het flink naar verbrand plastic ruiken als je lekke brandplaatjes heb.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Kingpin »

RaydeJee schreef:Zou even naar de dealer gaan en vragen om coulance als je uit de garantie bent. Lekke brandplaatjes is een bekend kwaaltje. Niet gillend duur, maar beter als je niet zelf hoeft te betalen.
Ruik even onder je motorkap, daar moet het flink naar verbrand plastic ruiken als je lekke brandplaatjes heb.

Oke bedankt , denk je dat het wat word met de coulance? Hij is uit 2010/10

Neem aan met draaide motor ruiken?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Odelot »

http://www.autoweek.nl/verbruik/4527/fi ... namic-2011" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is mijn verbruik vanaf 0-92000 km.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door RaydeJee »

Kingpin schreef:
RaydeJee schreef:Zou even naar de dealer gaan en vragen om coulance als je uit de garantie bent. Lekke brandplaatjes is een bekend kwaaltje. Niet gillend duur, maar beter als je niet zelf hoeft te betalen.
Ruik even onder je motorkap, daar moet het flink naar verbrand plastic ruiken als je lekke brandplaatjes heb.

Oke bedankt , denk je dat het wat word met de coulance? Hij is uit 2010/10

Neem aan met draaide motor ruiken?
Ja als je stationair stilstaat. Mij viel het op dat zodra ik bij het stoplicht stond, dat het dan begon te stinken.
Plaats reactie