Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Kingpin »

Athome schreef:EGR klep is vandaag schoon gemaakt. Deze bleek inderdaad sterk vevuild te zijn.
Dit is ook goed te merken aan de motor.

Na het schoonmaken:
- Loopt de motor rustiger
- Onder de 1500 toeren loopt de auto veel prettiger. Voelt veel minder doods aan.
- Klimt ook wat makkelijk de hogere toeren in (boven de 3500).
- Verbruik zou iets gunstiger kunnen worden maar dat merk ik waarschijnlijk pas op de snelweg.

Conclusie:
Gauw die EGR klep in de software dicht laten zetten. Moet daar met de tuner nog over hebben. Afgezien van de Brusselse milieu-activisten, is er namelijk geen enkele reden om een EGR klep in de auto te hebben zitten.

Daar kun je wellicht voor langs tunex de kosten zijn 75.- , denk er zelf ook over maar mij boeit het niet zo veel de auto rijd prima nog.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Zijn er ook 1,3 jtdm 85 pk met een 6-bak of is dit alleen bij andere motoren?

Volledig afsluiten van de EGR blijkt niet mogelijk. Het motormanagement accepteert dit niet. Maximaal 70%
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door scoop »

Alleen de (oudere) 1.3 mJTD met 90pk had 6 versnellingen + achteruit. Sinds de eco uitvoeringen met 1.3 mJTD en 85pk zijn er nog maar 5 + achteruit overgebleven.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Dacht ik al wel. De garage meende dat hij ook wel eens JTD's met een 6-bak had gezien.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door tonyvandenbroek »

Wat heet tegenvallend verbruik:

Retourtje Italië Toscane. 3500km (ong.) met een verbruik van 1:17,5. Dit met dakdragers van Fiat en Thule Ocean 100 dakkoffer.
Al met al lekker doorgereden, dus geen reden voor te klagen. Met mijn GP zou het 1 op 8 zijn ofzo.
Dus lekker kunnen dieselen. Ook over de Gotthard pas had de 1.3 multijet geen enkele moeite. (niet gechipt)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Kingpin »

Ik rij nu 4.5km/100 is een stuk gezakt nu die herchipt is :-]
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door RaydeJee »

Ik ben sinds het chippen nog meer gaan verbruiken, zit nu rond de 1 op 17 a 18.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Jarre »

ik verbruik met mijn nieuwe auto minder dan met de pevo mjet :lol: :?
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Kingpin »

RaydeJee schreef:Ik ben sinds het chippen nog meer gaan verbruiken, zit nu rond de 1 op 17 a 18.
Het is idd niet makkelijk want het gaat echt om innimi meer gaas en het hele verhaal met minder verbruik gaat in rook op,

Vraag me af heb jij ook als met iets meer gas rijd je geen schakel indicatie krijgt?
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door RaydeJee »

Klopt, al je wat minder gas geeft dan geeft de indicator eerder aan dat je kunt schakelen. En omgekeerd.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Schakelindicator komt altijd wel een keer ongeacht de stand van het gaspedaal en snelheid. Zodra de snelheid constant is en het toerental door een hogere versnelling naar beneden kan, komt de schakelindicator opzetten. Dit veranderd niet door het chippen. Ik deze regelmatig voorbij komen maar trek me er niet te veel van aan.
Heel af en toe zelfs het advies om terug te schakelen. Heb sterk de neiging om een versnelling gewoon te laten en dan ver gas te geven (50 in de 5 en weer gas geven).

Rij zelf ook motor (Aprilia) en heb mezelf daar aangeleerd om zo veel mogelijk in een versnelling (meestal de derde soms de tweede en zelden de vierde of hoger) te laten staan. Dit rijd makkelijker en het blok vind dit lekkerder. Aprilia's tweecilinder houd namelijk niet van lage toeren het blok versmeert dan. In het verbruik is dit niet echt terug te vinden.
Dit rijgedrag heb ik naar het autorijden overgenomen. Rij op provinciale wegen veel in de vierde versnelling als de snelheid amper boven de 80 km/u komt. Op 50 km wegen meestal niet verder dan de derde.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Odelot »

Ik let nooit op de indicator. Dat ding leidt een eigen leven. Bepaal zelf wel wanneer ik moet schakelen. Bij mij is ie trouwens al enkele keren blijven hangen ook. Na een poosje schiet ie dan weer los.

Mijn statistieken:

Bouwjaar:2011
Brandstof:diesel
Tankbeurten:126
Afstand:96.278 km
Gemiddeld verbruik:4,9 l/100km (1 op 20,4)
Fabrieksopgave:3,5 l/100km (1 op 28,6)
Verschil:39,7% minder zuinig
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Kars »

Zelf schakel ik op gevoel en op gehoor. Als ik in de stad rij en gewoon 50 km/h wat langer kan doorrijden dat doe ik in de 4e versnelling.
Is het zo dat het drukker is en de snelheid dan wat wisselend wordt dan is de 3e bijna standaard. Optrekken doe ik altijd redelijk snel en let niet echt op de toeren gewoon snel naar de 50 en dan daar op blijven. Hetzelfde geldt ook voor 80 km gebieden, alleen dan rij ik in de 5. Wil ik inhalen dan ga ik naar de 4 en trap dan best wel ff door. Op de snelweg is bijna hetzelfde verhaal, snel naar de max snelheid zonder de schakelindicator in de gaten te houden (110-120 of hoger in de 4 tijdens optrekken is geen uitzondering)
En wat ik aan het begin zei ik luister naar de motor en als ik voel dat hij wat begint te bokken op het extra gasgeven dan schakel ik terug. Ik rij ongeveer 1/3 stad en 1/3 80km wegen en dus ook 1/3 snelwegen(meestal de 130km wegen en rij dan ook dus 130 km/h)
Mijn km stand is nu bijna 60.000km en overall zit ik op 1:21.15
Het is minder dan ik gehoopt had, maar ben toch zeer tevreden met dit gemiddelde.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Kingpin »

Ik schakel meestal wel met de indicator mee, maar viel me op dat na het chippen die wel gevoeliger is geworden voor te veel gas, dus dan denkt de motor dat ik snel in toeren wil en snelheid wil maken terwijl ik rustig rijd.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door RaydeJee »

O nee ik merk geen verschil in de indicator op zich, al rij ik er ook niet echt op.
Plaats reactie