Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Mijn gemiddelde gebruik van voornamelijk snelweg en stadskilometers zit nu tegen de 1:18. Ja, ik heb een redelijk zware voet en mijn vriendin wellicht nog zwaarder.
Zij moet echt nog wennen aan de (kleine) motor.

Ik moet zelf nog vooral wennen om de motor boven de 1500 toeren te houden (liefst boven de 1700 toeren). Ik laat de motor regelmatig tot onder 1500 toeren zakken (bij een bocht maken bijv) om dan weer gas te geven. De diesel is dan absoluut niet wakker en kost tevens brandstof.

Ook 70 in de 5 is niet fijn (is tegen de 1500 toeren aan). Is allemaal nog wennen. Onze vorige TDI was soepeler.
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door blackEVO85 »

Mijn vorige auto was een Golf IV TDI uit 2002 (Pompverstuiver, AXR).
En ja, deze TDI was bijteriger en feller dan de MultiJet van Fiat. Desondanks heb ik niet echt het idee dat ik wat tekort kom met de MultiJet. Indien je het dieseltje in het goede toerengebied (1500-2500) houd wil hij er best vandoor. Onthoud dat doortrekken geen zin heeft. Relatief veel gas geven en vlot doorschakelen is mijn advies om lekker (en zuinig) in het verkeer mee te komen.

De Golf TDi heb ik twee jaar gehad en in die tijd heb ik er 100.000 kilometer mee gereden. Gemiddeld verbruik over die periode (spritmonitor) 5,23l/100km (1:19).

Deze Fiat Punto heb ik nu een jaar. In die tijd heb ik er bijna 50.000 kilometer mee gereden. Gemiddeld verbruik over die periode (spritmonitor) 4,71/100km (1:21). Dit verbruik komt overeen met een andere Punto Evo welke ik voor de Golf heb gereden.

Ik moet erbij zeggen dat:
-Ik een zware rechtervoet heb en
-Ik veel lange stukken rijd
-De Clima altijd op "Full auto" staat

Op de snelweg rijd ik, waar mogelijk 140-150. En dat doet de Punto uitstekend moet ik zeggen.
Hoogste verbruik dat ik met de Fiat gehaald heb is 5,83/100km (1:17). Dit was tijdens een vakantietrip naar Frankrijk van 1000km met 4 volwassenen+ bagage. De cruise control heeft hier veelal rond de 145km/h gestaan. Ook dit lijkt me erg netjes.
Laagste verbruik wat ik met de Punto heb gehaald ik 4,1/100km(1:24).

Ik moet wel zeggen dat stadskilometer het verbruik snel doet toenemen. Dit in combinatie met korte ritjes zou best een verbruik van 1:18 kunnen opleveren.

Ik hoop dat je wat aan bovenstaande hebt.
ARGPC

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door ARGPC »

als je op de snelweg 140 rijdt, dan lijkt 1op16 mij nog netjes...

en hangt ook echt van het weer af, wind tegen, wind mee
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door eBoonstra »

Na chiptuning haal ik doorgaans gemiddeld 1 op 17,5/18 met mijn 1.9 JTD. Okè, niet zo zuinig als jullie 1.3 is.. Maar ik heb ook een zware rechtervoet en heb om en nabij 170pk en 340nm. Voor die 2/2,5km die ik verder kan komen op een liter ga ik geen eco-diesel rijden 8)
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Vergelijkbaar met mijn verbruik in mijn Eco diesel
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door RaydeJee »

Ja idem hier, dat rijdt ik ook.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Fevo11 »

Krijg mijn evo niet onder de 1:20 .

Rij meestal rond 1:22 en dan rij ik overal net te hard.
Tank tot tank gemeten.
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Het gaat bij het verbruik niet zo zeer hoe hard je rijd maar meer hoe je er komt. Dat wordt voornamelijk bepaalt door het gewicht van de rechtervoet en die is zwaar bij ons.

Bij optrekken en inhalen is het bij ons over het algemeen "pedal to the metal", zo ver mogelijk naar het schutbord trappen.
Ik heb een proefrit gemaakt in een 2011 model en daar zat een soort drempel in het gaspedaal (om overmatig verbruik tegen te gaan, denk ik). Voor mij was dit een duidelijke belemmering. Als ik het pedaal tot aan de drempel zou gebruiken, voelde ik me een rijdende chicane.

Ik denk ik een typsiche forensenrijder ben. Dat betekent bij ons in de buurt:
Tempo hoog (10-15 km boven max snelheid), laat remmen(net het oranje licht nog even meepakken), relatief kort op elkaar en snel optrekken. Dit scheelt op een afstand van 5,5 km met 5 stoplichten 1 minuut reistijd op een totale tijd van 7 minuten t.o.v het nieuwe rijden met oog voor de maximale snelheid.
Fevo11
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: vr dec 27, 2013 18:42
Locatie: Gorinchem

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Fevo11 »

Daar ben ik er ook 1 van...
Optrekken doe ik altijd lekker hard .. Gaat meestal wel rond 3000 a 3500 toeren dus daar kan het niet aanliggen.

Terugschakelen op snelweg etc etc.. Ik rij wel meestal met airco uit( kan ik niet tegen)
Nu: fiat punto evo 1.3 multijet..
MB560822
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 02, 2014 13:49

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door MB560822 »

Athome schreef:Dit scheelt op een afstand van 5,5 km met 5 stoplichten 1 minuut reistijd op een totale tijd van 7 minuten t.o.v het nieuwe rijden met oog voor de maximale snelheid.
En daar gaat het om? 1 minuut reistijd? Kijk ook eens naar je remblokken die 2 keer zo snel slijten..

Als je zo rijdt dan kun je beter een andere auto kopen denk ik, heb je veel meer plezier aan.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Dixie »

Ik rijd gemiddeld 1 op 19.5 (combi stad en snelweg).
Bij ritten met een gemiddeld snelheid van 135 Km in Duitsland, haal ik 1 op 20 (ook bij airco aan).
Ik ben er van overtuigd dat de diesel brandstof in Duitsland anders is dan in Nederland (ik rijd er zuiniger en vlotter mee).
Dat is mijn ervaring van diesel rijden in Duitsland over +/- 30 jaar.
Bij veel stadswerk kom ik uit op 1 op 17.

Vind ik redelijk.

De auto is helemaal standaard met 15 inch velgen.
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Andy1234 »

Vorige week 1000 km 95% snelweg gereden
Snelheid rond de 110 gehouden
Alleen met airco aan gereden (Het was lekker heet :) )
1 op 24
Ik vind het netjes :lol:
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
willumpie
Junior Stato
Berichten: 475
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door willumpie »

:mrgreen:
Afglp. Weekend..lux. via n4 en e 411 via naar steenbergen..269 km...7.26l. Verbruikt..
De Pevo blijft mij verbazen... :mrgreen:
Hebben we ook nog 1/2 uurtje in file gereden..anders nog minder brandstof verbruikt denk ik...
~~
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

Laat komende maandag mijn EGR klep reinigen. Deze blijkt vaak vervuild/soms zelfs verstopt te zijn.
Ben benieuwd of dit nog wat met het verbruik gaat doen.

Oorzaak:
Zuinig rijgedrag. De EGR kan daar niet tegen.
Athome
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: zo sep 08, 2013 11:41

Re: Tegenvallend verbruik Punto EVO Diesel

Bericht door Athome »

EGR klep is vandaag schoon gemaakt. Deze bleek inderdaad sterk vevuild te zijn.
Dit is ook goed te merken aan de motor.

Na het schoonmaken:
- Loopt de motor rustiger
- Onder de 1500 toeren loopt de auto veel prettiger. Voelt veel minder doods aan.
- Klimt ook wat makkelijk de hogere toeren in (boven de 3500).
- Verbruik zou iets gunstiger kunnen worden maar dat merk ik waarschijnlijk pas op de snelweg.

Conclusie:
Gauw die EGR klep in de software dicht laten zetten. Moet daar met de tuner nog over hebben. Afgezien van de Brusselse milieu-activisten, is er namelijk geen enkele reden om een EGR klep in de auto te hebben zitten.
Plaats reactie