Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Dixie »

De vraag is, of ik weer een Fiat Punto (Evo) zou aanschaffen ?

Persoonlijk zeg ik van niet.
Hier wat voor en nadelen die ik zelf ondervonden heb: (ik heb het hier wel over de STANDAARD uitvoering)
Punto Evo Dynamic 1.3 85 Pk MJTD gekocht in 2011 met 11.000 Km. van de Fiat dealer. Km teller staat nu op 44.000 Km.

Voordelen:
- Rijd redelijk zuinig (tussen 1 op 18 c.q. 21).
- Motorblokje (1.3 MJTD, 85 PK) is betrouwbaar en heeft zijn kwaliteit bewezen.
- Interieur is aardig uitgerust.
- Zittingen zijn goed.
- Achterruimte voor personen is redelijk.
- Bagageruimte is redelijk.
- Schakelt zeer fijn en soepel.

Nadelen:
- Is erg gevoelig voor de bandenkeus. (ik geef toe; dure Michilin's zullen beter rijden).
- (Te) gevoelige motorsensoren.
- (Te) gevoelige boordcomputer, waarbij je soms meldingen krijgt, die dan weer verdwijnen.(update vanaf febr. 2014, niet meer meegemaakt).
- Cruisecontrole werkt af en toe niet (moet dan even uit en aan gezet worden).
- Wat zweverige besturing, bij snelheden boven de 140 Km.
- Roest probleem (heb de onderkant al gedeeltelijk getectyleerd) zie verder het forum.
- Brandplaatjesprobleem. (is door de dealer goed verholpen).
- Gloeibougies kunnen snel kapot gaan. (zijn bij mij ook al vervangen).
- Voor service reset moet je (over het algemeen) naar de dealer gaan.
- Helaas geen remschijven rondom. (Ok, dat is nou eenmaal het model, maar is wel jammer).
- Krakende scharnieren.
- Helt redelijk snel over in de bochten.
- Gas respons vind ik te sloom (even vlot inhalen, is er niet bij).
- Opbergruimte dashboard is te krap.
- Carterontluchtingslang is een punt van aandacht (vooral in de winter).


Nogmaals ! Ik praat over de standaard fabrieksuitvoering. Het is natuurlijk niet reëel, als je allerlei aanpassingen aan je voertuig doet om tot een andere conclusie te komen.

Het brengt mij van A naar B en dat is natuurlijk het belangrijkste. Maar om te zeggen of het een puur genot is om in deze auto te rijden, dan zeg ik persoonlijk: nee.
Wellicht kom ik dan in hogere prijsklasse uit om daarin te voldoen. Maar toch... Echt goedkoop was deze Punto ook weer niet. En ik weet ook wel, dat andere auto's ook allemaal hun manco's hebben, maar ik heb het nu over de Punto.

Wellicht kunnen andere bezitters zich hierin niet vinden (of wel) en/of hebben andere problemen.
Ik zie graag de reacties.
Laatst gewijzigd door Dixie op di aug 12, 2014 12:32, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door RaydeJee »

Denk dat je het niet wil doen. Je komt op mij over als behoorlijk ontevreden over de Evo, dat blijkt ook wel uit het lijstje voor- en nadelen dat je neer zit. Simpel balansje wat zegt dat jij hier ontevreden mee bent. En je wil ook geen dingen verbeteren, dat is een keuze natuurlijk. :wink: De basis Punto biedt dus niet wat jij wil, en dat kan. Overhellen is op te lossen door de auto te verlagen (standaard staan ze ook veel te hoog). Slome gasrespons is op te lossen door te laten chippen (je voelt inderdaad dat het een Eco bak is).

Onderstaand vind ik minpunten die je duidelijk zoekt en in dagelijks gebruik echt niet zullen storen (dit geeft me tevens aan dat je er al uit bent en slechts bevestiging nodig heb om geen Punto als opvolger te nemen :wink: ):
Dixie schreef: Nadelen:
- Is erg gevoelig voor de bandenkeus. - is Ford ook (en vast meer merken/types) en je heb niet de beste banden zag ik
- (Te) gevoelige boordcomputer, waarbij je soms meldingen krijgt, die dan weer verdwijnen. Typisch Italiaans, ik weet niet beter
- Cruisecontrole werkt af en toe niet (moet dan even uit en aan gezet worden). Typisch Italiaans/electronica
- Zweverige besturing, bij snelheden boven de 140 Km. Dat doe je elke dag? Is weg met verlaging
- Gloeibougies kunnen snel kapot gaan. Kunnen ja, kunnen ook niet kapot gaan
- Voor service reset moet je (over het algemeen) naar de dealer gaan. Is dat bij andere merken niet zo?
- Opbergruimte is te weinig. Het is een kleine auto
Het gevoel is het belangrijkste denk ik, want echt slechte auto's worden niet meer gemaakt naar mijn idee, maar zoals je zelf zegt heeft elk merk wel zijn/haar manco's. Zou wel voor een opvolger gaan die echt meer te bieden heeft dan (in jouw ogen). Als je nu naar een Eco Polo gaat ga je ook gegarandeerd huilen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Odelot »

Met de voordelen die je opsomt ben ik het wel eens.

Zal ook reageren op de nadelen, je geeft zelf al dat je uitgaat van een standaard fabrieksuitvoering. Ik heb mijn evo nieuw gekocht, er staat nu 88.000 op de teller. Er zijn gelijk continental sportcontact 3 banden icm 17" abarth velgen onder gekomen icm -3 cm eibach veren. Om de originele 208 velgen heb ik gelijk pirelli winterbanden laten monteren.

-Banden maken inderdaad een groot verschil, maar dat is bij elke auto zo.
-Er zijn bij mij 2 sensors vervangen. Verder geen foutmeldingen gehad.
-Geen vreemde meldingen gehad die ook weer verdwenen zijn.
-Cruisecontrol leidt regelmatig een eigen leven inderdaad. Een groot punt van ergernis voor mij.
-Zweverige besturing is gerelateerd aan het soort banden. Heb er zelf totaal geen last van.
-Roest heb ik bij mij nog niet kunnen ontdekken.
-Brandplaatjes ook geen probleem mee gehad.
-Geen problemen gehad met gloeibougies.
-Service reset wordt gedaan als er een beurt wordt uitgevoerd. Vind ik niet echt een minpunt.
-Mijn remmen voldoen goed. Ik zie niet in waarom geen remschijven rondom een probleem zou zijn?
-Krakende scharnieren is inderdaad een veel voorkomend probleem. Zelf nog geen last van gehad.
-Gas respons is niet vlot, na chippen wel beter, maar houdt nog niet over. Het blijft een ecodiesel.
-Opbergruimte is inderdaad nihil.
-Carterontluchting heb ik zelf geen problemen mee gehad, maar is wel iets om goed op te letten. Dit probleem hebben vele merken en modellen en is niet een specifiek 1.3 mjet probleem. Is gerelateerd aan het milieugebeuren.

Elke auto heeft zo zijn specifieke problemen.

Zelf heb ik de volgende problemen gehad die jij weer niet gehad hebt, of die er in elk geval niet tussen staan:

-Koppeling slipte bij 68.000 km en is vervangen
-Problemen met een krakende kofferklep. Heel irritant.
-Toplagers van de veerpoten kraakten en zijn vervangen.
-Al na 20.000 km scheuren in het leer van de zijwangen van de bestuurdersstoel.
-Onderstel/ophanging is geen topkwaliteit. Hoor regelmatig krakende/bonkende geluiden onder de bodem vandaan komen. Met name op zgn. kinderkopjes.
-Ruitensproeiers zijn waardeloos.
-Spiegelglas van de buitenspiegels zit regelmatig los.
-Paneel in de deur waar de raambediening in zit aan de bestuurderskant zit bij mij elke keer los.
-Snel steenslag.
-Haperende bochtenverlichting, die gewoon aan blijft staan, ondanks dat de sleutel uit het contact is en de verlichtingsknop op 0 staat.

De evo is bij mij ook verre van probleemloos, al moet ik zeggen dat het het laatste jaar over het algemeen wel meevalt. Maar ik kan er ondanks alles nog steeds mee leven. Anders was ie al wel weg geweest. Weet alleen niet of de volgende weer een fiat zal worden. Ligt eraan waar ze mee komen. Een 500 kloon hoef ik niet in elk geval.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Jarre »

ook ik heb mijn dosis al gehad, ook nieuw gekocht. heeft nu 56.000km

- kapotte toplager (geen garantie)
- nieuwe achterlichten
- nieuwe gloeibougies
- nieuwe achterdempers (geen garantie)
- motorstoring
- defecte koppelingscylinder
- aanpassing carterventilatie

wat me nog wel stoort:
- vage gaspedaal
- 1001 verschillende motorgeluiden
- gekraak (veronderstel van een deurslot)
- geklots in de benzinetank wanneer die vol zit
- windgevoelig (tja, kleine auto...)
- lakkwaliteit

heb al veel auto's gehad, nieuw en tweedehands maar nog geen enkele met zoveel problemen.

voor mij is het zekers de laatste fiat, de laatste maanden rij ik erg weinig en komen er dus nog amper problemen naar voor.
hout vasthouden :)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Odelot »

Oja, nieuwe achterlichten vergat ik nog. Maar dat heeft niet geholpen want er zit nog steeds vocht in elke keer.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Jarre »

italian quality baby :mrgreen: :mrgreen:

ik heb de punto gewoon gekocht omdat ik de lijn mooi vond en omdat die hella cheap was hier -]
op zich ben ik best tevreden, er is altijd wel wat met een merk maar er is gewoon veel dat bij meerdere mensen dezelfde problemen geeft en het stoort me dat fiat hier niets aan doet.
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Jan_Kol »

Dixie schreef:Voordelen:
- Rijd redelijk zuinig (tussen 1 op 18 c.q. 21).
- Motorblokje (1.3 MJTD, 85 PK) is betrouwbaar.

Nadelen:
- Gas respons vind ik te sloom (even vlot inhalen, is er niet bij).
Tsja, van een zuinige, kleine motor kun je geen prestaties als van een sportwagen met 6 cilinders en een paar honderd pk verwachten....
- Is erg gevoelig voor de bandenkeus.
Ook hier geldt dat dit een subjectief oordeel is. Wat de één geweldig vindt is voor de ander niets. Ik heb sinds kort 4 Vredestein Quatrac 3 vierseizoenenbanden onder mijn GP en ben daar tevreden over. Oké op sommige punten blijft wat te wensen over want vierseizoenen betekent een mix van eigenschappen, maar over het geheel ben ik best tevreden.

En boven 140 km/h (in Duitsland!) op deze banden merk ik niets van zweverigheid bij 140 – 145 echte km/h (met GPS gemeten want de standaard tellerafwijking is enorm, die geeft dan bijna 160 km/h aan) wat ik gewoonlijk op de Autobahn als kruissnelheid aanhoudt en ook niet daarboven (al rijd ik dat daar zelden en alleen om de zaak eens uit te proberen). En ja, ik heb dus de standaardmaat wielen (15 inch), geen aangepast onderstel etc.
Nadelen:
- Helaas geen remschijven rondom.
Als er schijfremmen zouden worden gemonteerd zal de auto duurder worden en die duurdere remmen voegen mijns inziens weinig toe aan een auto als de GP met beperkt vermogen en niet al te hoge topsnelheid. Ik kan mij alleen enig voordeel voorstellen in de bergen, omdat goed gekoelde (!!) schijfremmen minder snel oververhit zullen raken (en ja, daar heb je veel last van in NL).

Verder kan ik mij voorstellen dat bepaalde "makkes" irriteren. Dat blijft helaas bij nagenoeg elk merk. Overigens vind ik het daarom jammer dat Daihatsu niet meer in NL is want de 3 (1 x Charade turbo diesel en 2 x Applause) die ik heb gehad waren kwalitatief zeer goed. Maar omdat de onderdelenvoorziening steeds moeilijker wordt nu Toyota deze dochter uit Europa weghaalt ben ik naar mijn oude merk teruggekeerd op aanraden van de garage waar ik mijn auto laat onderhouden (geen merkgarage). Toen ik hem vroeg waar ik in plaats van de Daihatsu het beste kon kopen was zijn advies en GP of een Citroen C3. Tsja en toen was de keus niet zo moeilijk.

Ik vrees overigens dat, met wat jij wilt, een Mercedes Benz met AMG-tuning in de buurt van je wensen komt, maar ja voor één zo'n auto koop je waarschijnlijk 10 of meer nieuwe GP's.... om over het verbruik maar te zwijgen.

Jan
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door efcee »

Mijn Evo 1.3 multijet nieuw gekocht, bijna 4 jaar oud 98.000km nu.
Enige defect tot nu toe is raammechaniek achter, en mn bestuurders mat is versleten :)

Als je van de garage een benzine niet turbo versie krijgt, klaag je niet meer over de performance van je punto eco karretje :)

Zou als enige minpunt aan kunnen geven de vering, moet ongeveer 20 hobbels over in mijn wijk om bij mijn huis te komen :) misschien is een terrein wagen iets daarvoor :P
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Dixie »

Gezien de reactie's, zie ik dat ik niet alleen sta met de voor en vele (andere) nadelen.
Uiteraard heeft niet iedereen dezelfde op en/of aanmerking. Ik kan alleen maar over mijn eigen auto een mening geven.
Dat anderen die problemen oplossen met allerlei modificaties, is natuurlijk een oplossing, maar ik ga geen vele honderden euro's aan die auto verspijkeren. De volgende eigenaar zal je dankbaar zijn, want voor die gedane modificaties krijg je NIETS van terug, ook van de dealer niet. (helaas, maar het is de praktijk).

Natuurlijk hebben andere auto's ook zo hun voor en nadelen, maar ik had toch wel iets meer kwaliteit verwacht voor een auto in deze prijsklasse.

En gevoelig voor roest is die wel degelijk. Zet hem maar op de brug en kijk er goed naar. De Punto Evo heeft eigenlijk helemaal GEEN anti-roest behandeling gehad. Nergens een spoortje van wax c.q. was o.i.d. te bekennen. (een kit rups op de naden, is nog geen anti-roest behandeling).
Dit is ook bevestigd door een ervaren Fiat monteur.
Uit veel punten is te merken dat hier op is bezuinigd, van de Fiat fabriek uit.
Het rijd redelijk, maar niet meer dan dat.
Laatst gewijzigd door Dixie op di jun 17, 2014 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Dixie »

Jan_Kol schreef:
Dixie schreef:Voordelen:
- Rijd redelijk zuinig (tussen 1 op 18 c.q. 21).
- Motorblokje (1.3 MJTD, 85 PK) is betrouwbaar.

Nadelen:
- Gas respons vind ik te sloom (even vlot inhalen, is er niet bij).
Tsja, van een zuinige, kleine motor kun je geen prestaties als van een sportwagen met 6 cilinders en een paar honderd pk verwachten....
- Is erg gevoelig voor de bandenkeus.
Ook hier geldt dat dit een subjectief oordeel is. Wat de één geweldig vindt is voor de ander niets. Ik heb sinds kort 4 Vredestein Quatrac 3 vierseizoenenbanden onder mijn GP en ben daar tevreden over. Oké op sommige punten blijft wat te wensen over want vierseizoenen betekent een mix van eigenschappen, maar over het geheel ben ik best tevreden.

En boven 140 km/h (in Duitsland!) op deze banden merk ik niets van zweverigheid bij 140 – 145 echte km/h (met GPS gemeten want de standaard tellerafwijking is enorm, die geeft dan bijna 160 km/h aan) wat ik gewoonlijk op de Autobahn als kruissnelheid aanhoudt en ook niet daarboven (al rijd ik dat daar zelden en alleen om de zaak eens uit te proberen). En ja, ik heb dus de standaardmaat wielen (15 inch), geen aangepast onderstel etc.
Nadelen:
- Helaas geen remschijven rondom.
Als er schijfremmen zouden worden gemonteerd zal de auto duurder worden en die duurdere remmen voegen mijns inziens weinig toe aan een auto als de GP met beperkt vermogen en niet al te hoge topsnelheid. Ik kan mij alleen enig voordeel voorstellen in de bergen, omdat goed gekoelde (!!) schijfremmen minder snel oververhit zullen raken (en ja, daar heb je veel last van in NL).

Verder kan ik mij voorstellen dat bepaalde "makkes" irriteren. Dat blijft helaas bij nagenoeg elk merk. Overigens vind ik het daarom jammer dat Daihatsu niet meer in NL is want de 3 (1 x Charade turbo diesel en 2 x Applause) die ik heb gehad waren kwalitatief zeer goed. Maar omdat de onderdelenvoorziening steeds moeilijker wordt nu Toyota deze dochter uit Europa weghaalt ben ik naar mijn oude merk teruggekeerd op aanraden van de garage waar ik mijn auto laat onderhouden (geen merkgarage). Toen ik hem vroeg waar ik in plaats van de Daihatsu het beste kon kopen was zijn advies en GP of een Citroen C3. Tsja en toen was de keus niet zo moeilijk.

Ik vrees overigens dat, met wat jij wilt, een Mercedes Benz met AMG-tuning in de buurt van je wensen komt, maar ja voor één zo'n auto koop je waarschijnlijk 10 of meer nieuwe GP's.... om over het verbruik maar te zwijgen.

Jan
Wat betreft die remschijven. Een auto hoeft helemaal niet duurder te worden, als er remschijven onder zitten, maar moet juist goedkoper zijn. Produktie en montage is van remschijven veel simpeler.
Een aanrader van en garage is natuurlijk heel subjectief en iedereen zal wat anders aanbevelen.
Tekst van de Mercedes Benz met AMG-tuning is natuurlijk onzin en is totaal geen vergelijking.

Nogmaals, ik kraak het niet helemaal af en ben er tevreden mee en het motortje heeft zich bewezen, dat ze er zelfs in de USA mee rondrijden.
Maar ga me niet vertellen (zoals zo velen) dat de Punto een geweldige en fantastische auto is, want dan moet ik toch wel lachen. Kost wel bijna €19.000
Laatst gewijzigd door Dixie op za aug 09, 2014 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door Dixie »

Even aanvullen:

- Bekleding is vuilgevoelig.
- Matige carrosserie afwerking.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door RaydeJee »

Het was al duidelijk. :lol:
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door hbassen »

-Maar ga me niet vertellen (zoals zo velen) dat de Punto een geweldige en fantastische auto is, want dan moet ik toch wel lachen.[/quote]

De punto is een fantastiche auto, vergeleken met zijn directe concurenten. Qua prijs, design, techniek en prestaties. En je lacht maar een eindje weg nu, maar zo is het wel.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door eBoonstra »

Meest opmerkelijke vind ik nog dat sommige mensen hier muggenziften om kleine mankementjes, vergeten we allemaal niet dat we een Fiat hebben van zo'n €16k nieuw? Perfecte auto's bestaan wel, maar die kosten gewoon meer. Voor dit geld hoor je mij niet klagen, alhoewel ik bijv. een roestende kofferklep e.d. wel een kwaadlijke zaak vind (maar we hebben toch nog allemaal garantie?).

Ik rijd in een 8 jaar oude Punto, heeft inmiddels bijna 300dkm gereden, kraakt een beetje sinds ik een schroefset heb en af en toe heb ik wat domme dingentjes stuk, maar ik rijd ook praktisch altijd wild. Tja. Mij hoor je niet klagen hoor.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Weer een Fiat Punto (Evo) of niet ??

Bericht door EvoDaan »

Amen! Heel wat auto voor weinig geld, mij hoor je niet klagen.
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Plaats reactie