Advies gevraagd bij aankoop Punto

hooidonk
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do mei 29, 2014 15:07

Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door hooidonk »

Hallo iedereen,

Ik weet het, het is al de zoveelste topic waar aankoopadvies wordt gevraagd, maar ik stel hem toch maar in de hoop dat jullie me willen helpen.
Beter te vroeg gekeerd, dan achteraf geleerd. :mrgreen:

Nadat gebleken is dat de Ibiza van m'n meisje aan vervanging toe is, hebben we ons oog laten vallen op de Punto.
Een proefrit met een 1.4 8v was op de snelweg een beetje een afknapper (we misten wat vermogen en een versnelling), dus we zijn op zoek gegaan naar een iets zwaarder model met een 6-bak.

Nu wilden we zaterdag gaan kijken bij deze auto:

http://link.marktplaats.nl/m809591661" onclick="window.open(this.href);return false;

Onze garage heeft al een uitdraai voor ons gemaakt en daar was niks geks op te vinden.
Ik heb ook al een poosje hier op het forum zitten snuffelen en weet nu dat ik onder andere op het stuurhuis, distributieriem en de achterklep/vocht onder de mat moet letten.

Kunnen jullie misschien nog meer tips geven of is er misschien iemand die deze auto kent?

Hopende op jullie reactie en een vriendelijke groet,
Marten
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door Odelot »

Een tjet met 6 bak bestaat niet voor zover ik weet. Of het is geen tjet, of het is geen 6 bak.

Heb op de site van het rdw gekeken, maar het is echt een tjet. Geen 6 bak dus. Wat die bulten onder de koplamp op de bumper zijn vraag ik me ook af overigens? Koplampsproeiers? Die zijn dan ook zelf ingebouwd want dat is nooit leverbaar geweest. Op zich is het wel een nette prijs voor een tjet met deze opties en km stand.

Hij is wel van de eerste eigenaar zo te zien.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door Jarre »

het lijkt alsof er achteraf koplampsproeiers zijn bijgestoken, of zijn het gewoon bumperbeschermers?
sportuitvoering, maar voor de rest zie ik niet meteen iets mis.

Bij het openen van de kofferklep, kijk even naar de lasnaad aan de klep of er blaasjes instaan
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
hooidonk
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do mei 29, 2014 15:07

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door hooidonk »

Kijk, blij dat ik jullie gevraagd heb!

Wat een vreemd verhaal, want volgens mij vertelde de verkoper ook dat er een 6-bak in zit.
Kan dat eigenlijk überhaupt, of krijg je een 6-bak van neem ik een 16v niet tegen een T-jet blok?

En is het een nadeel, als het toch een 5-bak zou wezen?
Maakt deze ook zoveel toeren op de snelweg als een 8v of zit hier een andere verhouding in?

Die bultjes op de bumper had ik zelf voor koplampsproeiers aangezien.
Misschien heel stom wat ik nu zeg, maar kan het dan geen versie zijn die alleen in het buitenland leverbaar was?
Sommige merken hebben dat.

Groetjes,
Marten
Gebruikersavatar
EvoDaan
Membre D'Oro
Berichten: 1392
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 22:19
Locatie: Zutphen

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door EvoDaan »

Het is geen import auto (volgens de kenteken gegevens) dus het lijkt me niet. Makkelijkste is gewoon even de eigenaar vragen.
Huidige auto: Renault Megane Estate 130 Tce Bose

AfbeeldingPunto Evo 1.2 | Grigio Pessimo Umore | 2011 |
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door Odelot »

Dan zal de verkoper de achteruitversnelling wel meetellen denk ik :)

Een tjet is overigens ook altijd 16V. Versnellingsbakken zijn niet uitwisselbaar voor zover ik weet.

Een 5 bak is zeker geen nadeel. Een tjet is een heel ander soort motor. Daar kun je 60 mee rijden in zijn 5, en als je dan gas geeft gaat ie er nog heel goed vandoor. Hij heeft standaard 200 Nm koppel over een heel breed toerenbereik. Vanwege de kleine turbo.

Toerental bij 120 km/u is ook niet echt hoog. Volgens mij zit daar weinig verschil tussen met een 95 pk 6 bak.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
hooidonk
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do mei 29, 2014 15:07

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door hooidonk »

Helemaal top, goed om te weten!

In gedachten hebben we hem al bijna gekocht.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door Odelot »

Ghehe ben benieuwd. Zou wel even goed naar die koplampsproeiers kijken. Vind dat wel apart. Waar je verder nog op kunt letten is of de vloerbekleding bij de voetsteun niet doorgesleten is, en of de deurscharnieren kraken bij het nemen van drempels. Dat is een veel voorkomende kwaal, maar wel vrij simpel op te lossen. Verder is de tjet een vrij probleemloze motor.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
hooidonk
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do mei 29, 2014 15:07

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door hooidonk »

Zetten we ook op het puntenlijstje, dank u! :D
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door RaydeJee »

Ik ben heel benieuwd wat die 'bobbels' op de bumper zijn, lijkt inderdaad wel op koplampsproeiers ofzo.
hooidonk
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do mei 29, 2014 15:07

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door hooidonk »

Het is gelukt gisteren, de Punto staat voor de deur! ~~

Eigenlijk was het precies wat we zochten.
Een leuk sportief karretje, met een lekker soepel, pittig motortje, maar toch een redelijk verbruik.
Het is geen kanon, maar dat hoeft ook niet.

Er zaten vooral aan de buitenkant wel wat puntjes aan, waardoor we niet meteen een wouw-gevoel hadden.
De auto is hier en daar bijgewerkt, en dat is niet overal even netjes gebeurd.
Maar nadat we tot een scherpe prijs gekomen waren, toch maar meegenomen.
De algehele indruk van de auto was goed en technisch lijkt hij gewoon dik in orde, dus het komt best goed met 'm.

Afbeelding
(klikbaar)

Hier staat oud en nieuw naast elkaar..

Het bleek inderdaad een 5-bak te wezen, verkoper had het niet goed overgenomen.
Maar dat is helemaal niet erg, op de snelweg loopt hij mooi rustig.
En liever een 5-bak met lange versnellingen, dan een 6 waar je je helemaal rot mee schakelt..

Die bulten in de bumper zijn inderdaad koplampsproeiers.
Ik heb even zitten zoeken, maar ze staan gewoon op bladzijde 61 van het instructieboekje.
Volgens mij is het dus toch een orginele optie, maar wel één van de meest zinloze.. :mrgreen:

Verder heeft hij alle bekende Punto-kwaaltjes.
Het dashboardkastje heeft wel eens nukken, maar ik heb hem even goed laten voelen wie de baas is, nu is hij weer zo mak als een lammetje..

Vloerbedekking bij de voetsteun is inderdaad niet zo mooi meer.
Is hier iets voor te krijgen, soort plaatje wat je er overheen kan zetten ofzo?
Of is er niet veel aan te doen?

Verder kwamen we er op de terugweg achter dat er helemaal geen cruise-control op zit.
Het complete hendeltje naast het stuur mist gewoon.
Is dit er achteraf in te bouwen?
Ik weet dat het bij VW en Seat een kwestie is van een nieuwe knipperlichthendel en een vinkje in de boordcomputer.
Is dat bij de Punto ook zo eenvoudig?

Ook dit exemplaar heeft roest aan de binnenzijde van de achterklep en motorkap.
Heeft het zin een keer aan te meren bij een dealer?

Verder ook de krakende deuren bij (schuine) drempels.
Het lijkt met name bij de portiersloten weg te komen, of is dat verbeelding?

En dan zit er nog verschil in de glaasjes van de mistlampjes, aan één zijde lijkt er een soort waas binnen in het glas te zitten?
Kan dit een vochtprobleem zijn?

En als laatste zijn de achterbandjes slecht.
Hier zitten 205/45R17 op.
Is jullie advies deze er weer op terug te zetten?
Ik kreeg een beetje het idee dat de 215/45R17 stuk goedkoper zijn.

En dan zit ik nog naar de winterbandjes van de Ibiza te kijken.
Deze staat 195/50R15 bandjes, welke gemonteerd zijn op velgen met een 4x100 steek en een ET van 35.
Alleen de naafdiameter is kleiner, maar dat is een kwestie van een andere centreerring.
Zouden jullie deze ook onder de Punto zetten?
Of vinden jullie het verschil in grootte van de band en de ET-waarde te groot?
Als ik ze vergelijk met de banden die er nu op zitten, scheelt de grootte ergens in de 6%.
Maar als ik ze vergelijk met de banden die autobandenmarkt.nl opgeeft voor de Punto, namelijk 195/55R15, scheelt het 'maar' 3 procent.

En als laatste zouden we er graag een keer op termijn een afneembare trekhaak achter willen hebben.
Onder de Leon heb ik een trekhaak van Urbeni, welke helemaal achter de bumper verdwijnt.
Hebben jullie nog goede ervaringen met deze op de Punto of met afneembare trekhaken?

Met een vriendelijke groet,
Marten
Laatst gewijzigd door hooidonk op zo jun 08, 2014 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door Jarre »

hooidonk schreef: Verder kwamen we er op de terugweg achter dat er helemaal geen cruise-control op zit.
Het complete hendeltje naast het stuur mist gewoon.
Is dit er achteraf in te bouwen?
Ik weet dat het bij VW en Seat een kwestie is van een nieuwe knipperlichthendel en een vinkje in de boordcomputer.
Is dat bij de Punto ook zo eenvoudig?
neen, erg moeilijk. het gaat maar kost je ongeveer 500euro!
hooidonk schreef: Ook dit exemplaar heeft roest aan de binnenzijde van de achterklep en motorkap.
Heeft het zin een keer aan te meren bij een dealer?
uiteraard, de punto heeft 7 of 10j garantie op de lak
hooidonk schreef: Verder ook de krakende deuren bij (schuine) drempels.
Het lijkt met name bij de portiersloten weg te komen, of is dat verbeelding?
dat klopt, een stukje tape rond het metalen stuk in je deur waar het slot ingrijpt en het is opgelost :)
hooidonk schreef: En dan zit er nog verschil in de glaasjes van de mistlampjes, aan één zijde lijkt er een soort waas binnen in het glas te zitten?
Kan dit een vochtprobleem zijn?
is idd vocht, moet je een nieuwe voor bestellen!
hooidonk schreef: En als laatste zijn de achterbandjes slecht.
Hier zitten 205/45R17 op.
Is jullie advies deze er weer op terug te zetten?
Ik kreeg een beetje het idee dat de 215/45R17 stuk goedkoper zijn.
je kan 215 steken ja, in belgie mag het niet voor de APK. weet niet hoe dat bij jullie zit?
hooidonk schreef: En als laatste zouden we er graag een keer op termijn een afneembare trekhaak achter willen hebben.
Onder de Leon heb ik een trekhaak van Urbeni, welke helemaal achter de bumper verdwijnt.
Hebben jullie nog goede ervaringen met deze op de Punto of met afneembare trekhaken?
ik heb een bosal afneembare. je ziet de mijne zitten omdat ik nog met een novitec lip zit achteraan.
heb wel al forumleden gezien met een afneembare waar je het amper ziet zitten
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door Odelot »

Mooi! Proficiat met de aankoop! Apart van die koplampsproeiers. Ik heb zelf een bosal afneembare trekhaak. Een verticaal afneembare. Zie je helemaal niets van. Alleen als je eronder gaat liggen. Wel vrij prijzig. Bij de dealer was ik 800 kwijt. Met 7 polige stekker. Wel netjes gedaan maar dat mag dan ook wel.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door RaydeJee »

Fijne aanwinst zo, wel erg apart van die koplampsproeiers. Nog nooit eerder gezien. :D
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Advies gevraagd bij aankoop Punto

Bericht door Thegroov »

Wellicht heeft er xenon in gezeten. Tot 1 april 2012 moest je dan toch sproeiers hebben?
Plaats reactie