De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Jan_Kol »

Gisteren reed ik een vrij kleine rotonde op die in het midden begroeid is. Ik had geen verkeer op die rotonde gezien maar schrok enorm van een hoop getoeter. Het bleek dat er al een auto op die rotonde reed en die was "goed verborgen" achter de dikke en onderaan, bij dat driehoekige ruitje, uitlopende A-stijl. In het vervolg zal ik nog maar wat beter kijken of er niet iets achter zit want dit was geen leuke ervaring.

Op een bepaalde kruising hier ter plaatse, die erg onoverzichtelijk is, heb ik al last van dat dikke ding om te zien wat er van rechts komt; omdat dit vaker voorkomt heb ik mij daar aan gewend. Die linker blijkt nu nog gevaarlijker om te zien wat er schuin voor je gebeurt. En dat had ik nog niet ervaren, vandaar dit berichtje

Jan
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Odelot »

Zo, dat is schrikken dan inderdaad! Heb zelf vaak last van slecht zicht als er iemand naast me op de bijrijdersstoel zit. Dan heb je echt slecht zicht. Als ze dan ook nog de zonneklep naar beneden doen helemaal. Dat is wel een nadeel van een punto. Met voorgaande auto's had ik hier helemaal geen last van.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door efcee »

ik heb juist altijd ruzie met de achteruitkijkspiegel :)
Misschien omdat ik langer ben dat ik geen last heb van de a stijl? (1m99)
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door BramvE »

Odelot schreef:Heb zelf vaak last van slecht zicht als er iemand naast me op de bijrijdersstoel zit. Dan heb je echt slecht zicht.
Of als ze dan de neiging hebben ook een beetje naar voren te leunen en naar rechts te kijken als je een kruising oid op rijdt :roll:

Maar inderdaad, die A stijl (en dat volslagen zinloze ruitje) zijn wat ongelukkig gepositioneerd waardoor het zicht schuin naar voren vrij beperkt is. Kwam ook al naar boven in verschillende reviews, ik meen van AutoWeek oid.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door scoop »

Inderdaad, de A-stijl en achteruitkijkspiegel zijn beiden echte blikvangers, in negatieve zin. Ik moest er in het begin erg aan wennen, na de 1e proefrit in 2006 was het ook mijn grootste bezwaar. Na 7 jaar in de (G)P heb ik er mijn kijkgedrag wel helemaal op aangepast. Als je op het juiste moment door de voorruit of zijruit kijkt, weet je van tevoren of er later iets wel of niet in die dode hoek zit. Maar het blijft behelpen. Dat zijruitje bij de A-stijl heeft ook geen functie, het zit er alleen vanuit esthetisch oogpunt.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Jarnoootje »

Dan moet je eens in een nieuwe Renault Clio gaan rijden, daar passen complete vrachtwagens achter/in de A-stijl!
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door RaydeJee »

Hahaha dat is pas niet best. -] Bij de Punto is het inderdaad een flinke vermindering van zicht. Soms zit ik als een halve acrobaat in de auto om het allemaal te zien.
Giovanni-24V
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mei 21, 2012 23:53

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Giovanni-24V »

Heel herkenbaar. Een knetterharde carosserie kent zijn nadelen in de vorm van veel te dikke raamstijlen. Diverse fietsers zijn de afgelopen jaren behoorlijk geschrokken, (net als ikzelf) als ik er weer eens eentje over het hoofd zag.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Odelot »

En dit vergat ik nog: Verkeerslichten zijn heel moeilijk te zien. De voorste tenminste. Ik moet vaak helemaal voorover buigen om de lampen te kunnen zien!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Sjoerd H. »

Odelot schreef:En dit vergat ik nog: Verkeerslichten zijn heel moeilijk te zien. De voorste tenminste. Ik moet vaak helemaal voorover buigen om de lampen te kunnen zien!
Dit herken ik ja! en zeker als de streep en de stoplichten niet ver van elkaar af staan, en je ook nog eens langer bent!
Misschien zijn die Italianen allemaal niet zo lang :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
aalp
Nuovo Arrivato
Berichten: 33
Lid geworden op: ma apr 28, 2014 4:12
Locatie: vlissingen

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door aalp »

klinkt als een bekend probleem, voor hoge verkeerslichten een paar meter voor de streep stoppen en als ik naar rechts kijk moet ik ook heen en weer bewegen. Zat al eens een motorrijder verstopt wat maar net goed ging. Is trouwens voor mij niet alleen een Punto probleem, maar ik heb het in meer auto's oa ford Focus en een Palio. (misschien gewoon de schuin geplaatste voorruit?)
Grande Punto T-Jet 1.4 Exotica red

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Sjoerd H. »

aalp schreef:klinkt als een bekend probleem, voor hoge verkeerslichten een paar meter voor de streep stoppen en als ik naar rechts kijk moet ik ook heen en weer bewegen. Zat al eens een motorrijder verstopt wat maar net goed ging. Is trouwens voor mij niet alleen een Punto probleem, maar ik heb het in meer auto's oa ford Focus en een Palio. (misschien gewoon de schuin geplaatste voorruit?)
Is alleen balen dat de sensoren dan niet altijd je auto oppikken en je lang staat te wachten :evil:
Het is 't een, óf 't ander. Ik kijk wel even ongemakkelijk, haha. Anders kijkt de vriendin naast me maar eventjes :-]
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Jarnoootje »

Sjoerd H. schreef:
aalp schreef:klinkt als een bekend probleem, voor hoge verkeerslichten een paar meter voor de streep stoppen en als ik naar rechts kijk moet ik ook heen en weer bewegen. Zat al eens een motorrijder verstopt wat maar net goed ging. Is trouwens voor mij niet alleen een Punto probleem, maar ik heb het in meer auto's oa ford Focus en een Palio. (misschien gewoon de schuin geplaatste voorruit?)
Is alleen balen dat de sensoren dan niet altijd je auto oppikken en je lang staat te wachten :evil:
Het is 't een, óf 't ander. Ik kijk wel even ongemakkelijk, haha. Anders kijkt de vriendin naast me maar eventjes :-]
Dat is niet geheel correct :) De Sensoren voor verkeerslichten liggen vanaf 4 meter van de stopstreep. Bij grotere verkeerslichten zijn ze verder van te voren ook nog aangebracht.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door Sjoerd H. »

Jarnoootje schreef: Dat is niet geheel correct :) De Sensoren voor verkeerslichten liggen vanaf 4 meter van de stopstreep. Bij grotere verkeerslichten zijn ze verder van te voren ook nog aangebracht.
Dan is het puur mijn eigen ongeduld.... :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
black_pearl
Nuovo Arrivato
Berichten: 80
Lid geworden op: do feb 07, 2013 11:44

Re: De A-stijl kostte mij bijna een botsing!!

Bericht door black_pearl »

hmm achteruitkijk spiegel is overbodige luxe gebruik dat ding echt nooit en met die a stijl ik heb er nooit last van of zal dat door mijn manier van kijken komen? dagelijks leven vrachtwagen chauffeur dus bij mij verdwijnt een dagelijks een hoop achter me spiegels :P
Plaats reactie