Punto kopen

Plaats reactie
tom1983
Berichten: 2
Lid geworden op: vr sep 05, 2014 22:47

Punto kopen

Bericht door tom1983 »

Hallo,

Ik zal me allereerst even voorstellen. Ik ben Tom en kom uit het prachtige nunspeet op de veluwe en rijdt sinds 9 jaar Volvo (850 , S70 20v) écht superauto's boordevol karakter en verassend goede rijeigenschappen maar helaas ook hoge kosten qua brandstofverbruik en wegenbelasting, Heb dus besloten dat het kleiner moet maar aangezien ik wel iets met karakter wil hebben en het nog leuk moet ogen ook ben ik van plan een grande punto aan te schaffen. Ik bedoel, een polo of fiesta zal heus fijn rijden maar zijn verschrikkelijk saai in mijn ogen. Bij mijn laatste auto's was ik absoluut niet bang voor hoge km-standen (850, 324.000 km op benzine en de huidige s70 heeft er al 394.000 opzitten maar helaas is mijn ervaring met italianen en km standen boven de 2 ton niet heel geweldig... Heb een alfa romeo 33 16 v gehad en een lancia kappa en beiden was drama helaas... Maar goed nu wil ik een punto aanschaffen en heb er diversen zien staan binnen mijn budget á tot 5 duizend euro. Nu was mijn vraag hoe deze auto's zich houden met een km-stand boven 150.000 km (benzine) en zijn ze betrouwbaar... (Motorisch bedoel ik dan) liefst zou ik gaan voor een non turbo 1.4 16v. Een keer een brandend lampje op dashboard houd me niet tegen want dat is karakter toch? Maar betrouwbaar moet ie wel zijn. Dus graag zou ik jullie mening horen over aanschaf van een G.P. en evt zwakke en natuurlijk sterke punten.

Groeten Tom
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Punto kopen

Bericht door BramvE »

Hoi Tom,
een mooie zoektocht voor de boeg dus! Wel echt even iets heel anders dan 'n 20V blok...heb je a een proefgereden in een GP of ander klein autootje met beperkte prestaties?

Wat betreft de GP en hoge kilometerstanden: volgens mij zijn er op dit forum geen benzinerijders met zulke hoge km-standen, maar dat zegt niets. Met je budget snap ik dat je sneller bij wat hogere km-standen zit en ik denk dat de keuze voor een non-turbo dan ook best verstandig is.

Standaard dingen waar ik op zou letten:
-onderhoud (duh), kijk of en waar 'ie z'n beurtjes heeft gehad. Neem evt contact op met de betreffende garages
- (aantal) eigenaren. Bij meer dan 3 zou ik 'm sneller laten staan...

GP-specifieke puntjes:
-roest onderaan de achterklep
-stuurinrichting, moet geen rare geluiden maken (tikken, kloppen, trillen stuur)

anderen kunnen deze lijst wel aanvullen

ik zit nu al zo'n 6 maanden op dit forum en heb nagenoeg nooit vage storingen voorbij heb zien komen. Heb 't idee dat de GP niet zulke storingsgevoelige auto's zijn!

Succes met de zoektocht
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Punto kopen

Bericht door Giordino »

Ik heb met mijn vorige auto (95PK 1.4 Sport) zo'n 134000 op de teller gezet, wat aardig in de buurt komt van de 150K.
Naast regulier onderhoud alleen een keer problemen gehad met de luchtmeter die storing gaf voor de rest eigenlijk nooit echt grote problemen gehad.
Dus denk dat je wel kan stellen dat de motor ook met hogere KM standen betrouwbaar is, maar kan natuurlijk heel erg per auto verschillen.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Punto kopen

Bericht door Odelot »

Hoi Tom,

Welkom en succes met de zoektocht. Dit staat er aan reviews op autoweek: http://www.autoweek.nl/autoreviews?merk ... =1&sort=52" onclick="window.open(this.href);return false;
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Punto kopen

Bericht door Jan_Kol »

BramvE schreef:stuurinrichting, moet geen rare geluiden maken (tikken, kloppen, trillen stuur)
Dat kan, maar het kan ook het rubber van een stabilisator stangetje zijn. Ik heb met beide te maken gehad, de stuurinrichting werd voor garantie vervangen (schijnt nogal prijzig te zijn, maar bij mij was het BOVAG-garantie). Het stabilisatorstangetje was inclusief montage (half uurtje) enige tientallen Euro's.

Jan
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Punto kopen

Bericht door Odelot »

Jan_Kol schreef:
BramvE schreef:stuurinrichting, moet geen rare geluiden maken (tikken, kloppen, trillen stuur)
Dat kan, maar het kan ook het rubber van een stabilisator stangetje zijn. Ik heb met beide te maken gehad, de stuurinrichting werd voor garantie vervangen (schijnt nogal prijzig te zijn, maar bij mij was het BOVAG-garantie). Het stabilisatorstangetje was inclusief montage (half uurtje) enige tientallen Euro's.

Jan
Hoorde jij ook een soort klopgeluiden, bij hobbelig terrein? Dat heb ik al een poosje en ik vraag me af wat dat is. Denk dat ik die dingen ook maar is laat vervangen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
tom1983
Berichten: 2
Lid geworden op: vr sep 05, 2014 22:47

Re: Punto kopen

Bericht door tom1983 »

Bedankt alvast voor de reacties en tips.

Heb nog niet proefgereden met een punto of iets anders kleins en inderdaad zal het qua rijden anders zijn dan een 2,5 liter vijfcilinder hoewel de non turbo motoren van volvo ook niet heel snel zijn hoor, alleen hebben ze wel vrij veel koppel onderin waardoor schakellui rijden mogelijk is en dat is met een punto waarschijnlijk wel anders. Klopt het trouwens dat de 1.4 16v ook geleverd is met 5-bak? Heb een aantal advertenties gezien waarbij stond dat het een 16 klepper is maar op de foto's een 5 bak stond... dacht zelf namelijk dat de 16v altijd een 6-bak was.. Opvallend vind ik trouwens dat ze nog best luxe zijn uitgevoerd met vaak klimaat control aan boord...hoe langer ik er over na denk hoe leuker ik ze vind.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Punto kopen

Bericht door Odelot »

Een 1.4 16V met 5 bak is voor zover ik weet een tjet. Een 6 bak is een starjet. Die hebben 95 pk. Een tjet rijdt veel soepeler. 200 Nm koppel over een heel breed toerenbereik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie