Advies nodig over onderhoud en advies over nieuwe punto

Plaats reactie
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Advies nodig over onderhoud en advies over nieuwe punto

Bericht door marga »

Goedemorgen!

Ik als auto nitwit heb weer eens een berg met vragen. Misschien kan en wil iemand me helpen :-)

Wij hebben nu een fiat grande punto van december 2007. Er staat 116000km op de teller.

Hij doet het nog prima maar heeft afgelopen jaar veel onderhoudskosten gehad.

Vrijdag was ik bij de garage voor de gratis wintercheck en vertelden ze me 3 dingen.

1. De accu is matig en er wordt aangeraden om deze te vervangen. Verwachte kosten 108 euro inclusief.
2. De voorkant van de uitlaat is lek. Vervangen is niet verplicht maar wordt aangeraden voor de APK in augustus. Verwachten kosten 299 euro inclusief
3. Oliepeil was erg laag. Is bijgevuld.

Nu komt vraag 1: deze zomer heb ik voor het eerst de grote beurt van de auto bij een andere garage laten doen. Een kleine zelfstandige, maar de ANWB brengt alle pech auto's er ook dus ik ging er vanuit dat hij redelijk goed was (krijgt ook veel goede recensies op de anwb site). Binnen 2 dagen na de grote beurt ging er een onderdeel kapot wat vrij duur was (weet even niet meer wat). Wij dachten toen gelijk 'dat is stuk gegaan tijdens de beurt' maar de garage zei dat dat niet kon en we hebben hen daarin vertrouwt en dus betaald.
Nu blijkt dus dat de uitlaat lek is en volgens Fiat was dat in juni al wel te zien geweest. Dat hebben ze nooit gezegd bij die andere garage.
Ook zou bij een grote beurt de olie natuurlijk vervangen moeten zijn. Dus hoe kan het dan dat het oliepeil ineens zo laag was? Kan dat tussen juni en nu gebeurd zijn? We rijden niet veel. Misschien 4000km in de tussentijd.
Ik heb zo weinig verstand van auto's dat ik nu niet meer weet wat ik hiervan moet denken. Naait Fiat me een oor aan, de nieuwe garage, geen van beiden of allebei? Graag hierover advies.


Nu punt twee:

Ik wil eigenlijk al een tijdje een nieuwe auto. Niet omdat het nodig is, maar omdat het leuk is. Luxe probleem dus.
In eerste instantie wilden we graag wat groters en hebben proefritten gemaakt in de Fiat Doblo en de Fiat Qubo. De Doblo viel af omdat de kosten toch te hoog zijn voor wat wij gaan gebruiken. We hebben eigenlijk maar een paar keer per jaar een grotere auto nodig. De Qubo was een leuk alternatief maar daar zat totaal geen pit in en viel om die reden af.

Nu kijken we in plaats van ruimte naar hele zuinige auto's.

Nu zag ik vrijdag een hele leuke nieuwe staan in de showroom. Een Fiat Punto Twinair Turbo 100 Racing.
Hij staat schijnbaar al op naam en mag weg voor 14.750 euro (ipv 15.500 geloof ik). Heb me in de prijs nog niet zo verdiept, maar ben dit weekend wel allerlei tests gaan lezen over de Fiat Punto Twinair.
Helaas kon in met name tests vinden uit de introductieperiode in 2012. Een hoop aspecten werden goed getest maar in meerdere tests kwamen de remmen eruit als minpunt. Verder bleek het verbruik tegen te vallen.
Mijn vraag is eigenlijk nu : is de twinair turbo 100 racing uit 2014 dezelfde als die uit 2012. Is er ondertussen iets gedaan aan die remmen? Is dat iets om mee te nemen in de overweging?
Heeft iemand zo'n nieuwe auto uit 2014 en hoe is het verbruik?
Oh ja, en zo'n racing heeft vrij grote bandenmaat zag ik. Is dat beter of juist minder goed? Er stond ook een lounge uit 2014 met 17.000km op de teller, die heeft 'normale' banden.

Bedankt alvast voor de reacties :-)
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Advies nodig over onderhoud en advies over nieuwe punto

Bericht door BramvE »

Hi Marga,

welkom enz :P

Punt één
- Accu vervangen: dat is niet echt een klusje wat per se door een garage gedaan hoeft te worden...je kunt prima zelf een accu aanschaffen en aansluiten. Hoeft mijns inziens geen 108 euro te kosten... en als hij nu 'matig' is, kun je er denk ik nog best een wintertje mee doorrijden.
- Lekke uitlaat: ja, apart dat dat in de zomer niet is geconstateerd. Het is natuurlijk moeilijk om in te schatten of hij toen al (bijna) lek was of niet, maar als dat wel het geval is geweest had de garage daar op z'n minst van de zomer al een opmerking over kunnen maken. Zij hebben mijns inziens echter niet zoveel redenen omdat niet te doen, dus ik vermoed dat het gewoon niet is gezien
- Bij een grote beurt wordt de olie inderdaad vervangen, dat zou ook op de factuur/werkbon zichtbaar moeten zijn. Echter je moet ALTIJD zelf gewoon olie blijven peilen. Je mag er niet vanuit gaan dat wanneer in juni de olie is ververst (en dus tot 't max is bijgevuld), je er tot aan je wintercheck niet naar om hoeft te kijken. Een 'erg laag' peil binnen 4.000 kilometer is wellicht zorgwekkend, maar wat is 'erg laag'? En weet je zeker dat het 4.000 kilometer is, en niet 5 of 6? Het verschil tussen vol en te weinig is ongeveer 1 liter, als er binnen 4.000 kilometer dus een half litertje olie doorheen is gegaan is dat best veel, maar niet heel erg zorgwekkend. Gewoon zelf maandelijks blijven peilen! Tenslotte: wat heeft de garage voorgesteld en gedaan met dit lage oliepeil? Olie bijgevuld?

Ik denk niet dat Fiat/de garage je een oor aannaait. Hoogstens met die accu, omdat je vlak voor de winter snel geneigd bent een nieuwe accu te kopen.

Punt twee
Over je nieuwe auto: als een Qubo afvalt omdat er te weinig pit in zit snap ik niet dat je uberhaupt naar een Punto twinair gaat kijken :mrgreen: Maargoed, de twinair 100 heeft al iets meer pit ja.
De Punto twinair 100 bestond in 2012 nog niet, die is dit jaar geintroduceerd. Maar de tests voor de Punto 2012 kun je prima doortrekken naar de twinair 100 van 2014 (behalve dan de motorische aspecten).
Van slechte remmen in een punto heb ik nog nooit gehoord, zou ik niet meenemen in de overweging. Als je het over slechte rij-eigenschappen hebt in de Punto is juist vaak het gevoelloze stuurgedrag een puntje wat in alle tests naar voren komt. :roll:
Verbruik: ga vooral absoluut niet af op de fabriekopgave, maar zoek even hier op 't forum of op spritmonitor.de dezelfde auto op. Dan zie je 't praktijkverbruik.
Grote banden/wielen hebben een negatieve invloed op het verbruik, maar daar zal je in de praktijk niet zoveel van merken...denk dat het maximaal 10% is.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roelienke
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 13:54

Re: Advies nodig over onderhoud en advies over nieuwe punto

Bericht door Roelienke »

Over auto onderhoud kan ik je weinig meer vertellen dan je al weet, omdat ik dat ook altijd uitbesteed. Over aanschaf van een nieuwe kan ik kort zijn: proefrijden. Ik rijdt zo'n twinair 100 sinds deze zomer en had hiervoor een 1.3 diesel. Persoonlijk vond ik de racing een beetje te stuiterig, vergeleken met de diesel. De lounge zit hier mooi tussenin. Komt waarschijnlijk ook door de 16 inch wielen. En pit zit er in de twinair zeker wel, maar hij moet even "los" komen. Mijn verbruik zit nu op zo'n 5.8 liter per 100 km, hier ben ik wel tevreden mee. Voor de diesel had ik de 1.4 starjet, de twinair is zeker een stuk vlotter.... Maar zo gezegd: proefrijden.... De een vind de twinair fantastisch, de ander vind het vier keer niks...

Succes,

Groet, Roelienke
2014 Grande Punto Lounge Twinair 100 Crossover Black ingeruild
Nu: Fiat Tipo Business Lusso SW 1.4 T-Jet
marga
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: ma aug 01, 2011 9:48

Re: Advies nodig over onderhoud en advies over nieuwe punto

Bericht door marga »

Dank voor de reacties :-)

Ik denk nog even na en ga zeker een proefrit maken.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Advies nodig over onderhoud en advies over nieuwe punto

Bericht door BramvE »

@Roelienke: was dat 't verbruik van de boordcomputer in de auto, of heb je het zelf gemeten?
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roelienke
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 13:54

Re: Advies nodig over onderhoud en advies over nieuwe punto

Bericht door Roelienke »

Ik voer mijn brandstofgegevens altijd in op spritmonitor.de dus dit is redelijk precies. Klik maar op mijn onderschrift voor details.
2014 Grande Punto Lounge Twinair 100 Crossover Black ingeruild
Nu: Fiat Tipo Business Lusso SW 1.4 T-Jet
Plaats reactie