(extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
De banden steken een stuk verder uit. Ook zijn ze een stukje hoger.
In dit geval zal het maar een paar procentjes schelen... maar toch.
Je frontaal oppervlak is groter geworden.
Frontaal oppervlak x CW = luchtweerstand. Deze is nogal belangrijk bij 120km/h.
Bij 120 is de luchtweerstand, bij de punto, al 2,5x groter dan de rolweerstand.
In dit geval zal het maar een procentjes schelen... maar toch.
Ook rij je nu niet meer 120km/h maar 121,6 km/h want: grotere omtrek banden. Dus 118km/h gaan rijden.
In de winter is de rijwind ´dichter´, meer molekulen per vierkante cm. Dus hoger verbruik omdat de luchtweerstand groter is.
Ook is het blok minder snel op temperatuur dus een hoger gemiddeld verbruik.
Dus 118km/h gaan rijden.
Bij 205 banden 2,5bar voor en 2,3 achter.
En wachten op de zomer.
In dit geval zal het maar een paar procentjes schelen... maar toch.
Je frontaal oppervlak is groter geworden.
Frontaal oppervlak x CW = luchtweerstand. Deze is nogal belangrijk bij 120km/h.
Bij 120 is de luchtweerstand, bij de punto, al 2,5x groter dan de rolweerstand.
In dit geval zal het maar een procentjes schelen... maar toch.
Ook rij je nu niet meer 120km/h maar 121,6 km/h want: grotere omtrek banden. Dus 118km/h gaan rijden.
In de winter is de rijwind ´dichter´, meer molekulen per vierkante cm. Dus hoger verbruik omdat de luchtweerstand groter is.
Ook is het blok minder snel op temperatuur dus een hoger gemiddeld verbruik.
Dus 118km/h gaan rijden.
Bij 205 banden 2,5bar voor en 2,3 achter.
En wachten op de zomer.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Dat de BC en het daadwerkelijke verbruik enorm verschillen is niks nieuws...daarom gewoon lekker spritmonitor bijhoudenLiquidNL schreef:Eerste daadwerkelijke verbruiksmeting valt nog slechter uit dan de boordcomputer.
Boordcomputer gaf aan gemiddeld 1 op 14. Was voorheen 1 op 16/17
Daadwerkelijke verbruik, 1 op 13.4...
Pas na enkele maanden / zeg 20 tankbeurten op 17" en 20 tankbeurten op 15" kun je zinvolle conclusies trekken. Wat hierboven ook al werd gezegd; in de winter is je verbruik wat hoger, en dat komt niet alleen door eventuele winterbanden. Misschien ben je mt je 17" stiekem wat sportiever gaan rijden, wie zal het zeggen.
Ik hoor vaak mensen zeggen dat ze met de 1.4 16V 'gemakkelijk 1:17 halen'. Dat lukt mij ook wel, op de BC. Daadwerkelijke verbruik ligt gewoon rond de 1:15 en ik ben er na 30k ervaring van overtuigd dat het niet heel veel beter kan!
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
toch raar merk niks van de velgen wissel van 4.6 gemiddeld over 900km naar 4.7 lijk me niet echt een toename -]
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
http://www.etwaarde.nl/et-waarde-bereke ... eders.html" onclick="window.open(this.href);return false;LiquidNL schreef:Uhmm -] Ik ben je even kwijtKingpin schreef:Breedte van de velg maakt geen fuck uit als de et waarde zelfde is de bbs's van mijn zijn et35 dit past
Je hebt nu dus 7.5 inch nou staat je 6j(inch) velg met zelfde waarde 1.5 inch naar binnen , dat is dus je buiten rand die naar meer(1.5inch naar binnen staat).
Tenzij je auto static is zou ik me wel wat meer zorgen maken wat wel of niet past.
6J en 7,5J maakt toch wel degelijk uit op velgen met dezelfde ET waarde?
Zoals je aangeeft komt de rand van verder naar buiten, dus dan uiteindelijk toch ook verder uit de kas van de auto?
En wat bedoel je precies met je laatste zin?
Wat ik met de laatste zin bedoel is als je auto zo laag is dat je wielkasten op je wielranden staan en je totaal je vering hebt het wel erg nauwkeurig moet , je et waarde dus.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Ben benieuwd wat die van mij gaat doen. Ga van de week een breedsetje kopen.
205-45-17 voor en 205-50-17 achter.
205-45-17 voor en 205-50-17 achter.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Bedankt allen voor de reacties.
Blijf doorrijden op mijn 17 inch tot ik een mooi vervangend setje 15 inch of eventueel 16 inch tegen het lijf loop.
Blijf doorrijden op mijn 17 inch tot ik een mooi vervangend setje 15 inch of eventueel 16 inch tegen het lijf loop.
Ben ik ook erg benieuwd naar of het bij jou het verbruik ook zo ''extreem'' to zal nemen.unstable schreef:Ben benieuwd wat die van mij gaat doen. Ga van de week een breedsetje kopen.
205-45-17 voor en 205-50-17 achter.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Update en wellicht interessant;
Het lijkt er op dat het verbruik per tankbeurt weer de goede richting op gaat.
Hier kan je me volgen.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/682018.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een heel verschil tussen 8,0/100km en 5,7/100km.
Ik blijf het voorlopig even volgen.
Het lijkt er op dat het verbruik per tankbeurt weer de goede richting op gaat.
Hier kan je me volgen.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/682018.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een heel verschil tussen 8,0/100km en 5,7/100km.
Ik blijf het voorlopig even volgen.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Tank je 'm wel helemaal vol? Hoe kan het dat je altijd van die afgeronde hoeveelheden hebt?
Ter vergelijking, dit is mijn lijst:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/622724.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ter vergelijking, dit is mijn lijst:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/622724.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Tank hem altijd vol en netjes rond af op de liter.
Rijdt hem overigens nooit helemaal leeg.
Na mijn weten heb ik ook nooit meer dan 35l hoeven tanken zelfs bij leegrijden.
Rijdt hem overigens nooit helemaal leeg.
Na mijn weten heb ik ook nooit meer dan 35l hoeven tanken zelfs bij leegrijden.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
serieus? Ik tank gemiddeld 46LLiquidNL schreef:Na mijn weten heb ik ook nooit meer dan 35l hoeven tanken zelfs bij leegrijden.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Officieel heeft de tank 45liter capaciteit
Life is better on 2 wheels
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Waarvan dus 5l reserve?
Even mijn gehele historie terug gekeken maar ik ben nooit meer dan 55 Euro kwijt geweest voor een tank.
Rijdt hem meestal leeg tot de reserve gaat branden.
Of soms net daarvoor
Even mijn gehele historie terug gekeken maar ik ben nooit meer dan 55 Euro kwijt geweest voor een tank.
Rijdt hem meestal leeg tot de reserve gaat branden.
Of soms net daarvoor
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Doe ik ook, maar dan zit er volgens mij nog 1/8 deel in plus de reserve.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Het lampje gaat extreem vroeg branden bij de Punto, best irritant.
Zo in m'n geschiedenis kijkend zie ik dat mijn max. een keertje 44,84L is geweest...soms moet je er wat voor over hebben om bij je eigen vertrouwde pomp te komen
Zo in m'n geschiedenis kijkend zie ik dat mijn max. een keertje 44,84L is geweest...soms moet je er wat voor over hebben om bij je eigen vertrouwde pomp te komen
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Ik tank regelmatig 46L, dan zit hij nog echt niet tot aan het einde.. dan zit er nog wel wat in geloof ik.BramvE schreef: 44,84L is geweest..: