GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door Scarrrr »

Hi,

Aangezien mijn huidige auto rijp is voor de sloop ben ik op zoek naar wat nieuwers.
Mijn budget is zo'n 4000,- en de GP is eigenlijk wel wat ik zoek. Mooi gestyled, fris, zuinig... gewoon leuk.

Ik rij zo'n 26.000 per jaar met een 1.6 benzine auto (verbruik 1:12).
Nu heb ik een mooie tabel gemaakt met diverse auto's en regelmatig is een diesel (verzekering en wegenbelasting meegenomen) zo'n duizend euro goedkoper per jaar. Maar toch raden diverse kennissen mij af om een diesel te kopen.

Qua prijs zijn alleen een beetje de 2006/2007 GP te betalen, maar naar welke moet ik nu kijken?

De 1.9jtd schijnt een beter blok te zijn dan de 1.3jtd. Is dat daadwerkelijk zo?
Is de 1.3jtd (geloof 90pk) ook veel trager dan de 1.9jtd?

Of zeggen jullie ook; beter koop je een benzine? En zo ja, naar welk type moet ik dan op zoek?

Graag jullie advies,

Oscar
Afbeelding
ARJFP
Junior Stato
Berichten: 214
Lid geworden op: di mar 31, 2015 15:25

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door ARJFP »

Met 26.000 km per jaar zou ik persoonlijk zeker voor een diesel gaan.
Als je budget iets hoger was kon je voor een nieuwere zuinigere punto gaan 1.3.


Ik weet niet hoe zuinig de oudere types zijn... dus moeilijk
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door Sjoerd H. »

De 1.9 is een oersterk blok en je kunt er ook veel harder mee rijden.
EBoonstra heeft hier veel ervaring mee en is er erg over te spreken.

Als je de keuze hebt en je kunt een erg nette 1.9mjd kopen, zou ik altijd voor die gaan. Lekkere 6bak, verbruik rond de 1 op 18 geloof ik in de realiteit..

De 1.3mjd is ook een prima blok, ietsje zuiniger maar dat merk je ook in de prestaties.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door Rudabroda »

Welkom op het forum, Oscar.
Vraag me af waarom je kennissen en "vage "vrienden :mrgreen: je afraden om een diesel te kopen.

Ik heb geen ervaring met het 1.9 blok hoewel de club/forum leden die zo'n ding hebben wel tevreden zijn.
Zelf heb ik ik de 1.3 en hoewel ik nooit doortrap om dat ik graag zo zuinig mogelijk rij ben ik nog iedere keer gecharmeerd van het karakter en verbruik.
Als ik een beetje oplet haal ik makkelijk 4ltr/100km gemiddeld.

Kortom, zeker met die kilometers wat je rijdt zo ik zeker een diesel nemen.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door Scarrrr »

Bedankt!

1.
Ze raden het af omdat ze zelf mindere ervaringen er mee hebben. Hun functies zijn zowel autoverkoper als monteur, dus ja ik neem aan dat ze er meer verstand van hebben dan ik. Onderhoud is een stuk duurder en met een diesel kan meer fout gaan. Ik zou minstens 30.000 per jaar moeten rijden al zeggen mijn berekeningen totaal iets anders.

Naar mijn idee scheelt een diesel gewoon veel geld per gereden kilometer en ik geloof eerlijk gezegd niet dat ik 1000,- per jaar EXTRA aan onderhoud kwijt zal zijn.

2.
Dat de 1.9 qua vermogen sterker is, dat is erg gaaf. Heb er in eentje gereden (130 versie) en die ging erg knap van z'n plek. Helaas was die verder niet netjes. De 1.3 wordt veel vaker aangeboden en ik heb er eentje gevonden bij een liefhebber. De auto staat er goed bij en heeft al veel kwaaltjes verholpen.
Is de 1.3 qua robuustheid en/of storingen minder goed dan de 1.9? Dat is ook een veelvoorkomend gerucht.

3.
Een van de kwaaltjes die is verholpen is het vervangen van de stuur-as. Als dit door de fiat dealer is vervangen, plaatsen ze dan een verbeterd model van die stuur-as? Of zal dat probleem (a 700,-) zich over xxxx kilometer alsnog een keer voordoen?

Sorry voor de lap tekst :roll:
Afbeelding
ARJFP
Junior Stato
Berichten: 214
Lid geworden op: di mar 31, 2015 15:25

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door ARJFP »

ik heb zelf een nieuwere 1.3
en hier ben ik heel tevreden over. (tot nu toe nog geen problemen gehad) .. afkloppen.

Misschien is dit een leuke diesel?

1: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... 6-bak.html" onclick="window.open(this.href);return false; (import. 3 deurs .. mooie velgjes.. leuke km stand... )

2: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... deurs.html" onclick="window.open(this.href);return false; (2 eigenaren, ziet er netjes uit van buiten en binnen en 5 deurs)
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door Scarrrr »

De eerste ben ik voor gaan kijken. Is niks. Had hagelschade, proberen op te lappen met een 2e hands motorkap, maar daardoor kleurverschil. Buts in de achtervelg. Schade aan de voorbumper. Nog wat deukjes hier en daar. Werd allemaal opgelost voor dat ik de auto zou aankopen, maar even een snelle rekensom zou betekenen dat deze handelaar er nog zeker 1200,- in moet stoppen om het echt netjes te maken.. Dus mijn verwachting is beunwerk.

De tweede heb ik ook zien staan. Ziet er goed uit al is de km-stand voor mijn gevoel iets aan de hoge kant voor het geld wat ze er voor vragen. Aan de andere kant, misschien moet ik me daar niet te veel door laten leiden. Een bijkomstigheid; Ik moet twee uur rijden (enkele reis).

De 1.3jtd waarbij ik evt wil kijken heeft nog een distributie-ketting. Geloof dat de latere modellen weer een riem hebben.
Afbeelding
ARJFP
Junior Stato
Berichten: 214
Lid geworden op: di mar 31, 2015 15:25

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door ARJFP »

welke 1.3 heb je op het oog dan?

ik weet wel dat de 1.3 evo een ketting enz hebben


en de kmstand van de 1.9 vind ik nog wel meevallen... het is wel een diesel he ;) geen benzine.
zo'n auto komt uit 2006/2007 dus reken maar uit ... ong 8a9 jaar... x 30.000 per jaar

ik vind hem er wel nejtes uitzien.. zoals van binnen en van buiten

-edit-

http://www.autowereld.nl/fiat/grande-pu ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door Scarrrr »

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... -mooi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan met gerepareerde/vervangen klep.


Die 5drs is trouwens geen sport editie. Ook al staat het wel in de titel.
Afbeelding
ARJFP
Junior Stato
Berichten: 214
Lid geworden op: di mar 31, 2015 15:25

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door ARJFP »

ik vind het altijd zo vreemd dat er geen kenteken bij staat.. heb je die wel gekregen?

en als je budget iets omhoog kan .. http://voorraad.vakgarage.nl/vakgarage/ ... rt/1798286" onclick="window.open(this.href);return false; :P
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door Scarrrr »

Die ziet er ook goed uit. Wellicht dat ik dat er ook nog wel uit kan persen ja!

Kenteken heb ik. En het contact loopt ook gewoon erg eerlijk en soepel.
Ik denk dat ik eerdaags wel even langs ga.
Afbeelding
ARJFP
Junior Stato
Berichten: 214
Lid geworden op: di mar 31, 2015 15:25

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door ARJFP »

kan je het kenteken niet eens door sturen via PB ?
misschien kan je van mijn laatste link nog wat afkrijgen omdat je geen inruil hebt.. en komt uit 2008 ... mooi velgjes ook
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door BramvE »

Da's wel een 1.6 jtd, zeldzaam blokje in de GP. Volgens mij rijdt niemand er hier mee?
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: GP 1.3 jtd sport vs 1.9jtd sport of toch een benzine?

Bericht door Scarrrr »

Ik heb gister de 1.3jtd met schade aan de klep aangeschaft.

Auto was in erg nette staat met een paar kleine gebruikersplekjes. Technisch leek alles goed, al zit er wel een trilling waar zowel ik als de jongen die mee was geen vinger op kon leggen. Wordt nog onderzocht.
Uiteindelijk voor 3700 incl nieuwe achterklep meegenomen .)

Anyway, vandaag even de klep vervangen (bij de deal in) en dan moet ie weer helemaal gaaf zijn.

Ik weet niet of ik van fb kan linken..
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie