Wel of niet kopen?!

Plaats reactie
maurits
Berichten: 1
Lid geworden op: do nov 19, 2015 20:24

Wel of niet kopen?!

Bericht door maurits »

Goedenavond,

Ik ben Maurits en ik woon in de buurt van den bosch. Ik heb een vraag die misschien niet op de juiste plek wordt gesteld vanwege de voorkeur van jullie voor punto's en fiat. Toch stel ik hem:

Is het verstandig om een Fiat grande punto te kopen?!

Denk aan het bouwjaar 2007.

Ik heb maximaal 5000 te besteden. Geen cent meer. Ik wil gewoon een degelijke auto hebben die niet snel kapot gaat, waar veel km's mee gereden kunnen worden en waar geen gezeur mee is. Denk bijvoorbeeld aan roest. Ik rij nu een suzuki swift uit 96, dat ding roest onder je reet vandaan. Dat moet ik dus niet.

Een Fiat Grande Punto is moet ik zeggen erg goedkoop in aanschaf vergeleken met concurrenten (Opel Corsa, Volkswagen Polo). Dit terwijl hij toch zeer rijk uitgerust is met opties. Dit moet bijna wel ergens aan liggen...

Zo zeiden mijn ouders (Net zoals ik leken op dit gebied) dat Fiat kut auto's zijn. Dat ze erg snel roesten en veel problemen geven. Nu kan ik alleen maar positieve reviews vinden.. Ook de plaatselijke dealer (bovag, geen merkdealer) zegt dat Fiat tot slechte kwaliteit behoort en zeer tot erg snel roest. Hij noemde het ook wel 'pisbakken staal'..

Nu is mijn vraag heel simpel: Geef mij alsjeblieft een betrouwbaar oordeel over deze auto's, laat je mogelijke voorliefde voor Fiat of de Grande Punto achterwege. Heb je problemen gehad met de auto? Kostte hij veel? Ik ben namelijk een student die niet heel veel geld te besteden heb na deze aankoop. (Moet hem hebben voor stage, dus leen er zelfs geld voor bij mijn ouders). Ik wil dus geen miskoop doen en een ontzettende klote auto in huis halen.
Onderhoud kan en zal gepleegd worden, maar wil gewoon niet heel veel geld kwijt zijn aan storingen of weet ik het wat.

Ik wil een auto met max 150k op de teller. Maar deze heb ik nu op het oog:
http://www.autotrader.nl/auto/fiat-punt ... 000km-nap/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop van jullie te horen en alvast bedankt!

Maurits
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Wel of niet kopen?!

Bericht door Odelot »

Hoi Maurits,

Welkom en succes met je zoektocht.
Rare vooroordelen lees ik trouwens. Over dat pisbakkenstaal en roesten enzo. Degene die dat beweert leeft al 25 jaar onder een steen.

Ik zou hem bij dat bedrijf zeker niet in onderhoudt doen ook want komt. Niet echt deskundig over. Verder kun je het beste op autoweek ofzo zoekennaar reviews van mensen met een punto.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Wel of niet kopen?!

Bericht door walllie »

er zijn ook al punto evo's te koop voor rond die prijs en met wat afdingen kom je prima onder de 5k uit
en venlo staat een redelijke met in dacht 133.k op de klok met wat kleine gebruiks sporen

rij zelf ook een pevo 1.3 mjet diesel en de eerste 5k zitten er al op zonder noemenswaardige gekke dingen
tja het is idd geen dure duitser en dat merk je soms in afwerking of hoe er spullen ontwikkeld zijn
mja elke auto heeft z.n voor maar ook nadelen (een duitser ook)
en zo ook een fiat punto (evo)
ik zou een op zoek gaan naar een bevriende auto kenner en die mee nemen op auto jacht
een grande punto voor die prijs is makkelijk te vinden
en een punto evo zijn er ook zat voor rond de 5k succes
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Wel of niet kopen?!

Bericht door Rudabroda »

Hi Maurits, welkom op het forum.

Zoals Voltaire schreef: Les préjugés sont la raison des sots. - Vooroordelen zijn de argumenten van dwazen.

Laat je niets wijs maken over Fiat, pisbakkenstaal en dergelijke.

Immers, als dat zo zou zijn zou een dergelijk merk niet van de markt verdwenen zijn?
Maar, zoals met alles in het leven heb je wel een portie mazzel en geluk nodig.
Neem iemand mee die er wél verstand van heeft op je speurtocht en koop iets waar je voor je gevoel goed aan doet.

Fiat of geen Fiat is om het even, echter je bij dit merk wel een bepaald temperament koopt waar je voor moet vallen.
Succes.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: Wel of niet kopen?!

Bericht door Milo-vs »

Ik heb juist de overstap gemaakt van de VAG groep naar Fiat.

Prijzen liggen stuk lager, zien er modieuzer uit en ik vond alles degelijk aanvoelen.
Volkswagen heeft absoluut mooie auto's ertussen zitten, maar dat is wel laatste jaren werk. Wat natuurlijk een prijskaartje meebrengt. Logisch..
Fiat is inmiddels ook gewoon een doorgewinterd automerk wat zeker niet onder doet voor zijn gelijke.

Bij de Punto is er 1 plek waar je echt even op letten moet en dat is de kofferbak. Daar wil zich wel een roest vormen. Ben je er optijd bij, dan kun je dat heel makkelijk zelf even bijwerken en zul je er geen last van ondervinden. Dit kun je gemakkelijk bij de koop bekijken.
Ik wil je een Punto graag aanbevelen, maar doe vooral wat jij denkt dat goed is voor jezelf. Blijf alleen wel realistisch.. Dus geen nieuwe golf met veel hogere nieuwprijs vergelijken met een Punto in een ander prijssegment.

Hopelijk kun je hier wat mee.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Wel of niet kopen?!

Bericht door Skrymger »

Ben het eens met hetgeen hierboven geschreven.

Ik rij 3/4 jaar een Punto 1.3mjet uit 2010 met nu 112k op de teller. Heb er zelf in die tijd ca 31k bij gereden en moest dus voor mn werk echt een degelijke auto hebben (100km per dag w-w verkeer).

Heb nog geen tegenvallers of grote problemen ondervonden naast regulier onderhoudt.

Ook het bodywerk is nog prima, geen roest e.d. Op wat steenslagjes na dan, maar dat heeft elke auto die 100+k gelopen heeft.

Doe vooral waar je je goed bij voelt en doe vooral proefritjes ter vergelijking en neem sowieso iemand die er echt verstand van heeft.
1.3 Mjet Punto Evo '10
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Wel of niet kopen?!

Bericht door damted »

Ik weet niet hoeveel km TS gaat rijden.
Maakt nogal uit en kan het verschil maken tussen diesel / benzine.

Ik heb een aantal jaar geleden een GP uit 2006 gekocht en toen zat ik net boven de 5k met 90000 km erop.
Was wel particulier gekocht.

Je moet met auto's ook een beetje mazzel hebben en noem het Italiaans temperament, er gaat wel eens wat stuk.
Lekker koppakking was hier de grootste kostenpost.

Daarnaast blijft een Punto gewoon een leuke auto in zijn segment en ook nog redelijk betaalbaar.

Succes met je zoektocht en met een beetje geluk vind je iets jongs met weinig kilometers voor onder de 5k!
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: Wel of niet kopen?!

Bericht door Blu Magnetico »

Iets wat altijd geldt als je een auto koopt: ga na wanneer de distributieriem (en waterpomp) vervangen is, danwel vervangen moet gaan worden. Bij mijn GP (1.4 T-jet) is dat bij elke 120.000 km of 5 jaar.
Is de km-stand nabij, probeer dan te onderhandelen dat de verkoper voor vervanging zorgt of compenseert in de prijs.
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Wel of niet kopen?!

Bericht door evospark »

Maurits, in het verleden heb ik vele dure Duitsers gereden van Audi tot VW en niet de minste. Ben jaren een fanaat van sirocco' s geweest maar één punt wat de Fiat heeft en de Duitser is verloren is het gevoel van de auto. Rijd nu 16 jaar Italiaans en het is top. Een bravo tot 3 ton gereden, 1 mankement van 326 gulden, nu mijn tweede punto diesel....onkosten € 0 ....alleen 2 maal bij me ingebroken....wellicht een afgunstige Duitse auto rijder die de verleiding te groot vond !!

Succes met je keuze, wat deze ook mag zijn !!!
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Plaats reactie