Lucht uit motor icm zoemend geluid

Plaats reactie
TnG
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 18, 2016 3:56

Lucht uit motor icm zoemend geluid

Bericht door TnG »

Hallo,

Zoals jullie waarschijnlijk kunnen zien ben ik nieuw hier op het forum. Ik heb heel het internet af afgezocht naar een soortgelijk probleem, maar helaas niets kunnen vinden. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.

Het gaat om:

Punto Evo M-jet 2012 1.3 Diesel met een turbo, 85 paardjes. (95K op de teller)
Vorige week APK geweest (probleem was daarvoor ook al), Motorolie&Oliefilter vervangen 15K geleden.

De laatste tijd heb ik af en toe last van een raar/zoemend geluid welke niet in verhouding staat met het toerental. Zodra ik de motor uitzet, dan hoor ik de motor/fan of wat dan ook nog even nazoemen totdat deze dus is uitgedraaid, althans daar lijkt het op. Meestal gebeurt dit als ik even lekker doortrek na bv. een lange rit. Er komt ook lucht uit de motor op het moment dat dit geluid zich voordoet. Hoor ik dit geluid dus niet, komt er ook geen lucht uit de motor. De lucht voelt lauw aan en wel met enige druk. Het gekke is dat dit geluid stationair blijft ongeacht het toerental/snelheid, wel loopt hij soort van mee tijdens het afzetten van de motor. Airco staat in sommige gevallen uit en in sommige gevallen aan. Geprobeerd de airco aan/uit te zetten tijdens het probleem maar geen effect. Meestal als ik dit geluid hoor dan zet ik de auto even uit, en na een paar minuutjes loopt hij weer zoals het hoort.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Lucht uit motor icm zoemend geluid

Bericht door Odelot »

Waar komt die lucht uit de motor dan?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Ron66
Nuovo Arrivato
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 24, 2015 9:30

Re: Lucht uit motor icm zoemend geluid

Bericht door Ron66 »

Hallo als ik met airco aan rijd en trek vlot op dan hoor ik ook gezoem dan gaat koel ventilator harder draaien en hoor je dat zoem geluid
En je hoort meschien de pomp in je tank
Valt me op dat als je stapvoets file rijd koelvin rustig draait maar zodra je boven 1500 toeren komt koelfin pas harder gaat draaien bij mij teminste
savali tuning jtd 100pk best lekker
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Lucht uit motor icm zoemend geluid

Bericht door Sjoerd H. »

Hmm..
Toerental onafhankelijk, blijven er maar een paar dingen over natuurlijk. Turbo, waterpomp, dynamo etcetera is allemaal toerental afhankelijk daar ze aan je riem hangen... (denk ik)

Enige wat ik zou kunnen bedenken is iets met de ventilator van je radiator.. deze springt af en toe aan of niet, afhankelijk van de temperatuur in het blok... misschien zit er iets tussen wat het gezem veroorzaakt.

Ehm. Anders kan het ook iets kleins zijn... Merk je dat je minder kracht hebt? wellicht een gaatje ergens in je turbo slang ofso? dan zou bij hogere turbodruk (meer dan 2000 toeren) er namelijk meer druk achter de wind moeten zitten...

Het is een beetje gissen. Wellicht kun je een filmpje maken waar we iets meer kunnen zien voor de technische experts hier?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
TnG
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 18, 2016 3:56

Re: Lucht uit motor icm zoemend geluid

Bericht door TnG »

Bedankt voor alle reacties tot zo ver!

De lucht komt aan de rechterkant uit de motor. Dus als je met je neus richting je voorruit kijkt, dan rechts onder die zwarte kap die je motor ''beschermt'' zeg maar.

Wellicht wat Sjoerd zegt kan kloppen, de ventilator draait dan ook nog even mee. En meestal komt dit na een lange rit/even door trappen :shock: Dus wellicht dat het blok dan te warm wordt. Zodra ik de motor afzet en 5 minuten wacht dan is het ook weer weg. (in hoe verre de motor afkoelt in 5 minuten). Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken en proberen te voelen waar de lucht precies vandaan komt.

Tevens heb ik niet het idee dat ik motorvermogen verlies.

Nog iets wat ik vergeten was: Zodra dit zich voor doet dan doet het start stop systeem het ook niet meer. Deze doet het wel altijd als dit zich dus niet voordoet. Wellicht dat iemand daar een reden van weet?

@Ron66, die pomp in m'n tank hoor ik inderdaad ook. Was in het begin echt even wennen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Groet
Plaats reactie