Jvle99 November 2018

DAB+ signaal weg door versterker?

DAB+ signaal weg door versterker?

Berichtdoor Crizz322 » ma sep 12, 2016 16:09

Mede GPC'ers,

Sinds enkele dagen een plug 'n play versterker geïnstalleerd, de Pioneer GM-D1004.
Wanneer ik deze via de hulpstekkers aansluit op mijn Pioneer DEH-X6800DAB valt af en toe het signaal van de DAB+ radio volledig weg tot grote ergernis inmiddels.
Als ik de versterker loskoppel, is het signaal weer terug.

Initieel had ik de versterker liggen onder de radio zelf, wat erg veel storing gaf.
Inmiddels de versterker liggen onder het middenconsole ter hoogte van de bijrijders voeten.
Nog steeds valt af en toe het signaal weg of word het signaal verminderd.

Iemand ideeën of oplossingen voor dit probleem?
Crizz322
VIP Membro
VIP Membro

Topic starter

Re: DAB+ signaal weg door versterker?

Berichtdoor Crizz322 » za jul 08, 2017 17:18

Inmiddels meerdere probleemoplossingen gedaan... en de fout zit hem in de autoaansteker...
Als ik hier mijn TomTom USB lader in steek stoort onmiddellijk het DAB+ ontvangst. Echter, is dit alleen bij de commerciële zenders (SlamFM/538) de NPO zenders hebben nergens last van.

Maar, ik rij 4x per week van Apeldoorn naar Tilburg, en nabij Arnhem, Nijmegen en Vucht valt het ontvangst helemaal weg.. mijn vermoeden is de dekking op die gebieden.
Crizz322
VIP Membro
VIP Membro

Topic starter

Berichtdoor BiGRoN » zo jul 09, 2017 10:54

Mijn vrouw rijdt een fiat 500 met dab+ radio en ik vind het helemaal niets. Wij rijden in den bosch en omgeving en hebben hier regelmatig dat 538 en slam fm wegvallen. Op de snelweg ook telkens wanneer we een vrachtwagen of viaduct passeren... werkt niet optimaal... :lol:
Vorige:
- 147 1.9 jtd ed. lim 2003, Nero Fuoco
- 156 1.6 16v ts sw 2001, Cosmo Blu
- 156 2.4 20v jtd Ti sw Squadra Tuned 2005, Grigio Lipari
- Pevo 1.3 jtd Racing 2011, Nero Mille Miglia
Huidige:
- Pevo 1.3jtd Dynamic 2011 leder+panorama, Nero Rubacuori
BiGRoN
Junior Stato

Berichtdoor ing_BRW » zo jul 09, 2017 12:33

Ik dacht dat DAB+ met zijn bandbreedte dicht op andere signalen zit, dat verklaart natuurlijk de storing.
Met DVB (KPN Digitenne) merkte ik altijd dat wanneer je te dichtbij de antenne kwam met een actief 3G/4G signaal dat daarvan het beeld ook werd verstoord.

Thuis heb ik een DAB+ radio in de vensterbank staan. En daarmee merk ik hetzelfde als toen met KPN Digitenne, hoe verder je weg blijft van andere signalen en gebouwen hoe beter je ontvangt is.

Je zou voor elk apparaat dat verstorende signalen uitzend die niet het signaal vereist om te functioneren een Kooi van Faraday maken. Maar dat is eigenlijk meer een wanhoop oplossing.

Voor nu is het grootse probleem de dekking, die varieert in Nederland nog tussen de 50% tot 80% (per regio afhankelijk).
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
ing_BRW
Senior Stato

Keer terug naar Algemeen