Thanx voor de input Rudabroda, ook voor de Savali website/tip!
Vandaag weer in de carpool met een collega welke een Fiat 500 jtd heeft, dezelfde 1.3 als de Punto volgens mij. Heb er nu opgelet, en met 130km/uur draait deze 3000rpm. Het motorgeluid is aanwezig, en wordt (denk ik) mede veroorzaakt dat het een kleinere auto en er minder isolatie aanwezig is.
Eigenlijk is in deze auto niet het motorgeluid een heel (wel een beetje....) storende factor, maar meer het afrol geluid van de banden (eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat er nu winterbanden onder zitten = (kan)meer herrie)
Mijn eigen Arosa TDI doet bij 3000rpm een 140 km/uur en het is niet leuk maar; deze is dan al stiller dan de 500 JTD, welke ik toch beschouw als een "modernere auto", en ik rij op 4 seizoenen banden.....
Overigens is een vaak geziene modificatie bij oude VAG generatie 3 cil. 1.4 tdi'tjes het monteren van een langere 5de tandwielen set; trekt geen laken meer van de tafel in 5, maar een pak zuiniger en stiller.......
Er is dus een verschil in bakverhoudingen in de verschillende Fiats met een multijet motor, wat ook logisch is natuurlijk.
M'n collega zet de 500 in z'n 5, en daar komt 'ie de hele rit op de snelweg eigenlijk niet meer uit; er is genoeg trekkracht om in te halen.
Liever zie ik het inderdaad zoals bij de Punto; een iets langere 5, en dan maar eventueel een bakkie terug bij snel willen inhalen, maar wel comfort en lagere toerentallen op cruise snelheden.
Kom op guys and dolls, bring 'm on, (tha info that is) benzine, diesel, twinair, dualogic, whatever je rijdt! Trouwens, jtd icm dualogic ben ik heel benieuwd naar.... dit is dan toch een 6 bak als ik het goed heb?
Cheers, Menno.