Turbo defect?

Ingrid
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 23, 2017 19:05

Turbo defect?

Bericht door Ingrid »

Ik heb even een vraagde.
Zaterdag 11 maart heb ik een Fiat Punto diesel gekocht met 240... op de teller, bouwjaar 2010. Nou ging op de dinsdag erna al het motorstoringslampje branden. Ik heb die dag alleen in de stad gereden en niks gevoeld van vermogenverlies. Nu was het lampje op woensdag ook alweer uit. Toch heb ik hem donderdag maar laten uitlezen om te kijken wat het was. Iets met de turbo, de code weet ik niet precies meer. Vandaag begon 's ochtends al het lampje te branden en voelde ik wel vermogenverlies. Ben toch via de snelweg naar werk gegaan, 80 km verderop. Op de terugweg voelde hij al wel weer wat beter aan, dus weer via de snelweg terug gegaan. Vermogen was nog wel iets minder als normaal en het lampje brandt nog wel.
Is het nu zo dat de hele turbo vervangen moet worden? Of zijn er iets van onderdelen los te bestellen? En is het erg schadelijk om zo door te rijden?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Turbo defect?

Bericht door J.V. »

Welkom op het forum.

Wat was het advies van de garage? Ben benieuwd naar de daadwerkelijke code, misschien dat er dan hier op het forum meer mensen zijn die je kunnen helpen. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Ingrid
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 23, 2017 19:05

Re: Turbo defect?

Bericht door Ingrid »

Ik heb hem door mijn zwager laten uitlezen. Er was iets met de sensor turboverstelling.
Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht, wil niks voor me doen. Gekocht zonder garantie..
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Turbo defect?

Bericht door J.V. »

Dan zou ik toch aanraden om advies te vragen bij een garage die vaker dit soort problemen ziet.
Overigens mag je verwachten dat je een deugdelijk product koopt. Als er al vanaf het begin problemen waren, zou ik daar toch verder mee gaan (desnoods rechtsbijstand inschakelen). Overigens is het dan waarschijnlijk wel verstandig om terug te gaan naar de verkopende garage.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Turbo defect?

Bericht door scoop »

Als je een contract hebt getekend waarin je afziet van garantie, dan sta je zwak en is je kans om dit te kunnen verhalen op de verkoper klein. Tenzij je kunt aantonen dat de verkoper een totaal ander beeld / verwachtingspatroon geschetst heeft, maar dat is moeilijk.

Toch lijkt het me nu niet direct een probleem dat erg hoog in de papieren gaat lopen. Het lijkt erop dat er ergens een sensor vervangen moet worden of misschien een slang los zit? Op afstand is hier moeilijk iets van te zeggen natuurlijk.

Wel zou ik er niet mee doorrijden, om eventuele vervolgschade te voorkomen. Ik zou in jouw geval mijn verlies nemen en naar een andere garage gaan om het (z.s.m.) te laten herstellen.
Ingrid
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 23, 2017 19:05

Re: Turbo defect?

Bericht door Ingrid »

Ik kan er verder vrij weinig tegen die garage doen inderdaad.
Mijn zwager gaat morgen even kijken of hij wat kan vinden.
Tot de 80/90 km/h rijdt hij best goed. Wel iets minder vermogen, maar kan wel met de rest meekomen.
Daarboven, op de snelweg, houdt hij erg in.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Turbo defect?

Bericht door Sjoerd H. »

Wat voor motor is het?
een 1.3MJD met een kapotte turbo loopt uberhaupt niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ingrid
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 23, 2017 19:05

Re: Turbo defect?

Bericht door Ingrid »

Het is een 1.3 multijet inderdaad. Mijn zwager had wat gereinigd bij de turbo. En bij een stekkertje leken de pinnetjes een beetje naar buiten gebogen te zijn, dit is weer recht geduwd. Een week reed de auto weer zoals het hoorde, maar vanochtend begonnen de lampjes weer te branden.. Heb weer minder vermogen. Maar opzich kan ik in de 4e versnelling wel een vrachtwagen inhalen op de snelweg. Vorige keer gaf hij de codes P2563 (turbolader drukregeling positie?) en P238 (turbolader druk) aan. Iemand doe hier verstand van heeft?
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Turbo defect?

Bericht door meloenie »

De turbo wordt elektronisch aangestuurd, waarschijnlijk zit of de verstelling vast of is deze stuk.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Ingrid
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 23, 2017 19:05

Re: Turbo defect?

Bericht door Ingrid »

Ik heb net met een Fiat garage gebeld. Hij dacht aan een wastegate die vast zit. Hopelijk hoeft er geen nieuwe turbo in..
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Turbo defect?

Bericht door meloenie »

Ja dat is hetzelfde (niet helemaal maar vooruit:))
Gebeurd vaker dat de wastegate actuator/potje wat onder de turbo zit met een armpje :)
kapot gaat. Mocht dat zo zijn dan zal t nieuwe turbo moeten worden vrees ik.
Ik adviseer je dan eentje te laten monteren van de th-group (google ff) dat scheelt enorm in kosten.
Maar dat hoeft niet. Je kan m soms nog los maken door het armpje zelf te bewegen.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Ingrid
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 23, 2017 19:05

Re: Turbo defect?

Bericht door Ingrid »

Bedankt! Ik weet alleen niet of een nieuwe turbo het wel waard is voor een GP die 242xxx heeft gelopen..
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Turbo defect?

Bericht door meloenie »

Dat bedrijf levert ook zgn gereviseerde turbo's of je haalt een gebruikte via onderdelenlijn ofzo. Maar is misschien niet nodig, keep the faith :)
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Ingrid
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 23, 2017 19:05

Re: Turbo defect?

Bericht door Ingrid »

Volgens mijn zwager is trouwens dat armpje verder goed, zoals hij had gezien. Net op de terug weg reed hij weer goed. Hoe kan dat zo wisselen?
Ingrid
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 23, 2017 19:05

Re: Turbo defect?

Bericht door Ingrid »

Nou de garage heeft naar de klep gekeken en deze leek goed. De storing is gewist en de auto rijdt weer goed. Dus eigenlijk niet veel opgeschoten omdat mijn zwager ook al had gezien dat deze klep goed was. Ik heb bang dat het lampje zo weer gaat branden.. Ik lees wel vaak dat de turbo druk sensor nog wel eens kapot gaat. Hoe kan ik testen of het eventueel hier aan ligt?
Plaats reactie