overstappen naar een twinair?

johaar
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 13:48

overstappen naar een twinair?

Bericht door johaar »

Heeft iemand ervaring met de punto twinair, ik rijd nl zelf in een 1.4 multiair {rijd geweldig} van 2011 en ben aan het rondkijken naar iets anders.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door J.V. »

Welkom op het forum!
Waarom ben je aan het kijken naar iets anders, terwijl je in een geweldig rijdende 1.4 Multi-Air rijdt? Volgens mij is het verschil in benzineverbruik niet eens zo heel groot.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door DPhilippi »

Ik kan je vertellen dat de 1.4 Multi-air iéts meer vermogen heeft. Anderzijds heeft de TwinAir standaard een 6-bak, waar de Multi-Air 5 versnellingen heeft. Het verschil qua verbruik is zuiniger met een TwinAir, maar je rechtervoet heeft hier natuurlijk het meeste invloed op :lol: . Een Multi-air valt meer vermogen voor minder geld uit te halen, betreft tuning. En wat ik als laatste kan aanhalen heeft een Multi-air een distributieriem, waar de TwinAir een ketting heeft die om 10 jaar vervangen moet worden. Aangezien de TwinAir pas in beeld is sinds 2012, zit je hier dus altijd goed bij en heb je ook geen dure kosten omtrend distributie.

Mocht je voor een TwinAir gaan, kies dan zeker voor de TwinAir 100 en niet de TwinAir 85. Het verschil in vermogen is aanzienlijk merkbaar, en daarnaast zijn alle kleine kinderziektes van de 85 er bij de 100 uitgehaald.
johaar
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 13:48

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door johaar »

mijn multiair heeft ook 6 versnellingen.
johaar
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 13:48

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door johaar »

Ik ben aan het rondkijken voor iets anders omdat ik deze auto nu 4 jaar heb en deze 105000 km gelopen heeft en ik toe ben aan iets anders.
Verder heeft de gemonteerde trekhaak een kogeldruk van 60 kilo en zit ik daar met onze elec. fietsen net met 2 kilo overheen.
Op zich is dit laatste niet het grootste obstakel maar een beetje over is nooit weg.
Daarom ben ik mij ook aan het orienteren op een ander merk maar als ex fiat monteur en liefhebber kan ik haast niet anders dan fiat rijden.
De punto is gewoon een geweldige auto maar om nu over te stappen van 4 naar2 cil.
johaar
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 13:48

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door johaar »

Wat betreft dure kosten, ik doe alles zelf.
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door DPhilippi »

Als je van plan bent de auto extra te gaan belasten, moge dit een fietsen zijn of een aanhangwagen.. Dan lijkt een TwinAir me niet de beste oplossing, ook al zijn ze wel met een trekhaak te krijgen (volgens mij)
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door DPhilippi »

Waarom ga je niet zoeken naar een 1.9 JTD? Weliswaar diesel, maar dat zijn wel Punto's waar je serieus plezier uit kunt halen met het aantal koppel :lol:
johaar
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 13:48

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door johaar »

Ik wil zeker niet dieselen (slecht woord) maar ik moet wel genoeg vermogen hebben om een heuveltje te beklimmen in duitsland :lol:
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door Odelot »

Denk dat van een multiair naar een twinair wel een flinke stap terug zal zijn. Heb zelf ervaring met twinair en tjet. Een multiair rijdt volgens mij nog soepeler dan een tjet, en een twinair kan al niet op tegen een tjet in mijn beleving. Laat staan tegen een multiair! Zal wel verschil maken of je een 105 of 135 pk multiair hebt trouwens... 105k km is weinig trouwens. Die is net ingereden bij wijze van spreken.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
johaar
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 13:48

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door johaar »

ik heb dus een ongeblazen versie van 105 pk,en hiervoor had ik een GP starjet.
Weet bijna wel zeker dat ik niet een fijnere auto weer zal krijgen wat ik ook beslis.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door J.V. »

Ik denk dat overstappen op een TwinAir inderdaad een stap terug zal zijn.
Misschien een T-JET zoeken of evt. een MultiAir mét turbo?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
nuvolari
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: do feb 09, 2012 20:21

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door nuvolari »

Verschil tussen T-Jet en TwinAir m.b.t. het vermogen en koppel is inderdaad best groot, maar als je je rijstijl aanpast valt dat best mee. Ben een jaar geleden overgestapt van een T-Jet Sport naar de 85 pk TwinAir. Je moet iets meer schakelen en meer anticiperen op het verkeer want een TwinAir wil graag toeren maken. Afgelopen zomer met de TwinAir naar het Ertsgebergte in Duitsland geweest incl. mountainbike op het dak en een volle kofferbak. Het houdt niet over, maar valt te doen en het verbruik valt ook nog best mee. Miste alleen het sportonderstel van de T-Jet. Ik heb er tot nu toe geen spijt van.

Nuvolari
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door J.V. »

Ik denk dat dat een mooie samenvatting is, Nuvolari!
Persoonlijk vind ik - los van de al dan niet redelijke prestaties - het motorgeluid van een TwinAir maar niets. :lol:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: overstappen naar een twinair?

Bericht door Odelot »

Mijn ervaring met de twinair is dat je helemaal niet in de gaten hebt hoeveel toeren de motor maakt. Het lijkt wel op een viertakt motor in dat opzicht. Het geluid matcht voor je gevoel niet met het aantal toeren. Net of ie voor je gehoor maar de helft van de toeren maakt die hij daadwerkelijk draait.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie