Jvle99 November 2018


Slangkoppeling naar kachelradiateur

Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Puntoman » di feb 13, 2018 2:42

Hallo iedereen,

ik heb een verstopte kachelradiateur en wil die doorspoelen , nu zitten die op het koelsysteem gekoppeld met een soort koppelstuk . (zie https://www.ebay.ie/itm/New-Genuine-Hea ... SwFe5X1FIg) . Hoe krijg je die dingen los?
Draaien en trekken? linksom rechtsom? of zit er een snaplockje op oid?
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 149
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Christ » zo feb 18, 2018 16:40

Ha Puntoman,

Als je zeker weet dat-ie verstopt zit, ik heb er nog nooit van gehoord/gezien eerlijk gezegd, en je moet deze klem lossen, moet je dat "gespje" losdrukken en een nieuwe, geschroefde, erop zetten. Heb het toevallig ook net meegemaakt met een radiatorslang.

Hoi,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Avatar gebruiker
Christ
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 505
Geregistreerd: vr jun 22, 2012 23:26
Woonplaats: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Puntoman » zo feb 18, 2018 18:52

Buis die erin gaat is heet, de uitgang is koud. verstopt dus. De druk op de kachel is minimaal want het is een zijtak van de bovenste radiatorslang.
Je bedoelt dat metalen gespje? Ik had eerder in gedachten als ik de plastic koppeling zie, drukken, draaien tot een zeker punt waarop ie dan loskomt. soort banjonetsluiting lijkt het.
Nieuwe koppelingen worden ook hiermee verkocht.
Afin, maakt eigenlijk niet uit hoe hij loskomt, maar vanwege het "definitieve" karakter van die metalen klem voor de koppeling leek dat anders te werken. Goed ik ga ze eraf knippen en vervangen met een reguliere slangklem.
Is ook veel minder gedoe, want die koppeling zit half in de firewall en is al moeilijk bereikbaar.

Thanks.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 149
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Puntoman » vr feb 23, 2018 6:18

Even een update; kachelradiator flink doorgespoeld met kokend water, en omdat ik toch bezig was gelijk maar nieuwe thermostaat geplaatst en alle koelvloeistof vervangen.
Kachel wordt weer warm !
ik zie nog wel een lekje links onderin , links van het oliefilter. ongeveer 1 druppel per 2-3 seconden.Wat zit daar? de waterpomp?
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 149
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Christ » za feb 24, 2018 23:27

Ha Puntoman,

Uit mijn hoofd gezegd zit je waterpomp onder je oliefilter op de kopse kant van het blok.
Kijk hier 'es:
https://fiat.7zap.com/en/fpun/4c/199438 ... 02s20+1-0/

Oh, oh wat kaht, wat kaht in 't Haagje.

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Avatar gebruiker
Christ
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 505
Geregistreerd: vr jun 22, 2012 23:26
Woonplaats: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor damted » zo feb 25, 2018 12:45

Grote kans dat alleen je thermostaat defect was.
Je hebt nu 2 dingen tegelijk gedaan, dus dan blijft het een gok of spoelen wel zin had.
Het eindresultaat is in ieder geval ok.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
 
Berichten: 550
Geregistreerd: zo jun 17, 2012 17:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Puntoman » ma feb 26, 2018 21:51

Wat denken jullie? Waterpomp op z'n einde?

(Overigens dank voor de link !)
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 149
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Christ » ma feb 26, 2018 23:25

Ha Puntoman,

Heb je een 1.4 8v? Dan kan het toevoerbuisje naar je waterpomp ook lekken. Ervaring.

Zet 'm in ieder geval maar eens op de brug.

Succezzzz hè?

Oh, oh wat is 't kaht
wat is 't kaht
hieah agtah de dùne.

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Avatar gebruiker
Christ
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 505
Geregistreerd: vr jun 22, 2012 23:26
Woonplaats: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Puntoman » di feb 27, 2018 0:49

Yep, 1400 / 8v
waar koppelt die toevoerbuis aan? (locatie)
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 149
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Christ » di feb 27, 2018 23:48

Puntoman,

Zo lang geleden dat ik er ook zo één had...........................

De waterpomp zit onderop de kopse kant van het blok. Op een flens. Als ik het me goed herinner zit het bewuste buisje aan de andere kant van de flens en loopt in de lengterichting van het blok.

Dus pomp flens buisje.

De mijne lekte toen op het punt waar het buisje (€15,--) de flens ingaat en leek het in eerste instantie of de pomp het begeven had.

Succes!!
Vanuit een Vorstelijk Den Haag,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Avatar gebruiker
Christ
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 505
Geregistreerd: vr jun 22, 2012 23:26
Woonplaats: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Puntoman » wo feb 28, 2018 3:51

OK, nogmaals dank.
Ik heb even gekeken aan de voorkant van het blok , maar zie daar geen buizen de kopse kant ingaan, wel de onderste radiator slang , maar die zit nog net op de voorkant van het blok. Ik neem aan dat je die niet bedoeld.
Dan loopt ie waarschijnlijk ergens anders naar toe.

Je hebt het over een buis OP de waterpomp? Of moet ik zoeken naar een buis die uit de ruimte van de distributiesnaar komt?

Groet vanuit bevriezend limburg ;)
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 149
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Christ » do maart 01, 2018 13:14

Puntoman,

Kan ik je ècht niet meer vertellen. Ik weet nog dat het een ijzeren pijpje is. Het beste is het van onderen te bekijken.

Good luck vanuit een steen- en steenkaht De Haag.


Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Avatar gebruiker
Christ
VIP Membro
VIP Membro
 
Berichten: 505
Geregistreerd: vr jun 22, 2012 23:26
Woonplaats: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Puntoman » do maart 01, 2018 23:05

ik geloof dat ik dat buisje gevonden heb. En nah , lekt niet daaro.
ik zie de druppels verdampen op het blok direct naast het oliefilter.
Die slang loopt van achter het blok tot ergens onderin bij de radiator, en die blijft droog.

vandeweek die onderste kap bij de distributieriem er maar eens aftrekken, dan zie ik misschien meer.

Groet vanuit minder vriezend limboland.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 149
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor damted » za maart 03, 2018 11:40

Als je dan toch bezig bent, heb je al bijna de waterpomp eruit.
Om de waterpomp te vervangen moet waarschijnlijk ook de motorsteun los om bij de distributie en de spanner te kunnen.
Ook de multiriem moet dan los (je kunt de spanner met een 4mm pin in de losse stand vastzetten)
Als je de distributieriem niet gaat vervangen, zou je met wat lappen de riem op de krukas op positie kunnen houden en aan de bovenkant op de nokkenas met een beugeltje.
Wel eerst de boel qua timing markeren (Tip-ex werkt goed) en eerst een paar keer krukas ronddraaien om deze timing zeker te weten goed te hebben, daarna kan de waterpomp er uit als de spanning van de riem is gehaald.
Waterpomp zelf zit met 3 boutjes en vloeibare pakking vast.

Of je laat het doen en dan gelijk distributieriem en spanner vervangen.
Bij mij was alleen de waterpomp aan vervanging toe, die had het voortijdig begeven na een lekke koppakking.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
 
Berichten: 550
Geregistreerd: zo jun 17, 2012 17:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Berichtdoor Puntoman » vr maart 30, 2018 0:55

Ik ga hier http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtopic.php?f=84&t=15166 even verder.

Alles zover gelukt, echter kon de nokkenas niet op hetzelfde punt laten staan.
Overigens Waterpomp al vervangen , die bleek niet lekker meer: https://imgur.com/a/XKWzU
Koppakking ook vervangen, die was verbrand tussen cilinder 1 en 2. Dat verklaard ook het koelvloeistof verbruik en het wegpersen van koelvloeistof via bijv de waterpomp.

vandaar de vraag in het bovenstaande nieuwe topic.
Avatar gebruiker
Puntoman
Nuovo Arrivato
 
Topic starter
Berichten: 149
Geregistreerd: di okt 25, 2016 3:39


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten