Punto kopen?

Plaats reactie
Leandro
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mei 14, 2018 21:05

Punto kopen?

Bericht door Leandro »

Hi Punto Rijders,

Op dit moment heb ik geen eigen auto en ga ik op de fiets naar stage. Echter gaat het waarschijnlijk vanaf de zomer iets anders eruit zien en moet ik iets verder reizen voor werk. Bijna 100 km per dag, 5 dagen in de week. Dit zit met wat privé kilometers op het omslag punt van benzine/diesel.

Nu wil het toeval dat mijn beste vriend zijn Fiat Punto weg wil doen van de zomer. Hij heeft zelf een Lease auto gekregen en als tweede auto is een benzine de betere optie. Nu kan ik hem voor een vriendenprijsje overnemen maar zijn er dingen waar ik op moet letten?

Ik lees horror verhalen over distributie kettingen... Kan ik de ketting duidelijk aan horen komen dat deze kapot gaat?

Wat gegevens over de auto;

Fiat Punto uit 2012
Km stand tussen de 170 en 180.
1.3 Diesel
5-deurs
De auto heeft altijd tijdig onderhoud gehad bij een Bosch Car service.
Set winterbanden op stalen velgen (handig voor wintersport)
Op parkeersensoren en navigatie na alle opties geloof ik.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Punto kopen?

Bericht door Scarrrr »

Met een getraind oor is het wel mogelijk om onregelmatigheden te horen wat betreft de distributie, maar het blijft lastig. Beste optie is een visuele inspectie. De auto zit (gezien de andere gevallen) wel in het risico-gebied wat betreft de distributieketting problemen. Uiteraard verkoopt jouw beste vriend de auto ter goeder trouw, maar wat als de auto wel stuk loopt binnen 5000km? Ik vind dat zelf altijd lastig wanneer je van/aan vrienden (ver)koopt.

Wat betreft het omslagpunt; Weet je zeker dat je net op het randje zit? Ik gebruik de Punto ongeveer evenveel en kom toch een stuk voordeliger uit tov het gros aan vergelijkbare benzineauto's.
Afbeelding
Leandro
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mei 14, 2018 21:05

Re: Punto kopen?

Bericht door Leandro »

Mijn beste vriend heeft totaal geen verstand van auto's en andere technische dingen. Ik help hem dan ook regelmatig.. Voordat ik tot aankoop over ga laat ik hem nakijken bij een garage (aankoop keuring). Ook gedaan bij de auto van mijn ex vriendin, toen zelf meegelopen met de monteur (was ook een auto van een vriend).

Ik spreek altijd wel af met vrienden dat ik niks kom "verhalen" het is immers het risico van een tweede hands auto. Maar ik denk dat ik niet veel beters ga krijgen voor dit geld. We hebben het nu over 3.750 gehad. De auto heeft echter wel echt alle opties, lederen bekleding, panorama dak, climate control, spoiler, sport uitlaat, mee gespoten bumpers, lichtmetalen velgen etc. Nu ben ik wel een liefhebben en hou wel van een goed aangekleden auto.

Een getraind oor heb ik wel, ik hoor zelfs bij de ford galaxy diesel van mijn vader wanneer de olie aan de lage kant staat. Alleen weet ik niet hoe een "versleten" ketting klinkt. Is het een idee om die preventief te laten vervangen bij een grote beurt? zo ja wat zouden dan ongeveer de kosten kunnen zijn?

Nu heb ik 30 mei een gevolg gesprek bij mijn potentiële nieuwe werkgever dus ben benieuwd wat daar uit komt.
Laatst gewijzigd door J.V. op do mei 17, 2018 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd; zie forumvoorwaarden s.v.p.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Punto kopen?

Bericht door Scarrrr »

Ik was zo'n 800,- kwijt voor het vervangen van de ketting en toebehoren. Daar zat ook de waterpomp bij.
Dus ik zou zeggen, reken op 1000,- als je het wil laten doen. Het materiaal kost max 300-400 euro. Dus als je er verstand van hebt is dat ook een optie. Maar wellicht is het niet eens nodig.
Afbeelding
Plaats reactie