Accu continue leeg :(

Plaats reactie
dja94
Berichten: 3
Lid geworden op: do jul 04, 2019 20:28

Accu continue leeg :(

Bericht door dja94 »

Hallo allen,

Ten eerste mijn verontschuldigingen als ik niet op de juiste plek ben met mijn probleempje,

Mijn naam is Dominique & ben sinds april eigenaar van een prachte witte EVO uit 2011 met panoramadak etc.
Echter heb ik zo'n week of 5 geleden mijn standaard radio vervangen voor 1 met een scherm.
Zoals beschreven makkelijk plug & play, stuurbediening etc werken ook en de achteruitkijk camera geinstalleerd.
Alles werkt naar behoren. Na een weekje kreeg ik iets raars, bij het uitzetten van de auto bleef de radio dus aanstaan en wanneer ik mijn versnelling in zijn achteruit zette schakelde die niet naar de camera. Heel vreemd.
Heb natuurlijk de radio daarna zelf uit gezet maar echter na 2 a 3 dagen de auto niet te hebben gebruikt was de accu dus leeg.

Na 2x dit probleem te hebben gehad een nieuwe accu gekocht, dacht dat het daar aan lag. Begon vorige week het probleem wederom weer. Na een week perfect gedraaid te hebben ging wederom de radio niet meer uit vanzelf. Zoals je kan raden... Vandaag na 2 dagen de auto niet te hebben gebruikt kon ik weer de startkabels tevoorschijn halen. Opgeladen en mee gereden natuurlijk.. werkt de radio en de camera ook ineens gewoon weer.

Nu vraag ik me dus af waar het probleem zit?
Het probleem zit hem dus niet in de accu zelf.
Ergens misschien een lekstroom of iets?

Mvg, Dominique
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door Cobus »

Ik denk dat je het probleem bij de radio moet zoeken.
In sommige gevallen moeten de gele en de rode draad van de radio omgedraaid worden.
Als deze inderdaad verkeerd zitten verklaart dit jou probleem.
De gele moet continu + hebben en de rode draad is de geschakelde +
dja94
Berichten: 3
Lid geworden op: do jul 04, 2019 20:28

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door dja94 »

Daar dacht ik zelf eerst ook al aan, maar dan blijft het toch vreemd dat die de ene keer wel gewoon uit gaat en de andere keer niet? Of is dat gewoon mogelijk?
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door Cobus »

Dat hangt er vanaf wat voor radio je er in hebt zitten.
Ik heb zelf een Chinese Android radio in mijn auto zitten.
Maar in combinatie met een half lege, lege of slechte accu kun je hele rare dingen verwachten.
PuntigRapido
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 01, 2019 22:45

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door PuntigRapido »

Dag Dominique,

Bij de installatie heb je waarschijnlijk de gele en rode draad (continue stroom en geschakelde stroom) van de radio op dezelfde aansluiting (gele draad) van de auto gezet...
Dit heb je ws. gedaan omdat je merkte dat je anders je radio niet aan kreeg..
Dat klopt namelijk omdat er in je Punto geen geschakelde voeding in je ISO-stekker zit...
Maar je radio trekt nu met zo'n 1 a 2 ampere/uur je accu langzaam leeg.

Oplossing: even een geschakelde draad trekken vanuit je zekeringkast onder het dashboard.
Bij de autoshop hebben ze een handig kabeltje dat je kan gebruiken om een zekeringplek 'zeg maar te splitsen'.
Kies een zekeringslocatie die geschakeld is (zie boekje auto), verwijder op die plek de zekering prik het kabeltje
in op die plek,plaats uitgenomen zekering in het schoentje van de geplaatste stekker, Neem een 10a zekering
voor de draad die je gebruikt naar de radio.
'
Linkje voorbeeld kabel: (Kabeltje is van TOMA Carparts en kost iets van €5,-)
(geen reclame!! Voorbeeld!!) https://www.123carcam.nl/accessoires/ze ... r-mini-15a" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje auto/carhifi-shop heeft dit op voorraad.

Handige is dat je niets hoeft te solderen, verknippen of wat ook.

Succes!
PuntigRapido
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 01, 2019 22:45

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door PuntigRapido »

Toevoeging:
Als je stuurwielbediening hebt en je wilt die blijven gebruiken bij een aftermarket radio dan heb je een CanBus-adapter nodig.
Let op!: als je deze plaatst dan wordt er een geschakelde plus gecreëerd op het ISO blok!
Je moet dan niet zelf ook nog een geschakelde plus ergens vandaan halen!!

##
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door Cobus »

Een canbus stalker zou je er ook tussen kunnen zetten.
Dan heb je wel een geschakelde +.
Tevens heb je dan ook je gala signaal, geschakelde verlichtings draad, geschakelde plus voor je achteruitrij camera, handrem signaal.
Dan hoef je ook niet in de bedrading te knippen.
Echter deze dingen kosten ongeveer € 80,-
En voor zover ik weet alleen via eBay te bestellen bij een bedrijf in Engeland.
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door Cobus »

Canbus stalker is net weer even iets anders dan een canbus adapter waar puntige rapido het over heeft overigens
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door Cobus »

Hier een link naar de stalker.
Wat voor radio heb je er overigens in hemoneerd.

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... spheader=1" onclick="window.open(this.href);return false;
PuntigRapido
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 01, 2019 22:45

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door PuntigRapido »

Cobus:

Wat jij een CanbusStalker noemt, heet vaak in Nederland een canbus-adapter of ook wel stuurwielinterface
Alle functies die jij omschrijft zitten op elke canbus-adapter/sw-interface.
Inderdaad te koop vanaf zo'n €80,- met wat zoekwerk.
Let wel!!: Deze zijn echt voertuigspecifiek!

Plak de volgende zoekterm gerust in G**Gle o.i.d:

stuurwiel interface fiat grande punto
canbus adapter fiat grande punto

TCP (TomaCarParts (ws. een rebrand uit de UK van 2Connect) en ACV zijn de meest makkelijk verkrijgbare in Nederland.
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door Cobus »

PuntigeRapido,

Dus stalker en adapter toch het zelfde.
Ik was twee jaar geleden opzoek naar zo'n ding voor mijn Chinese Android radio.
Na diverse auto hifi shops contact te hebben gehad hadden ze mij verteld dat een stalker net even weer anders was.
De interface/stalker die ik zocht konden ze ook niet leveren en hebben me naar de UK verwezen.
Maar dat kwam misschien omdat het hier een Chinese Android radio betrof.
dja94
Berichten: 3
Lid geworden op: do jul 04, 2019 20:28

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door dja94 »

Het heeft even een tijdje geduurd, maar ben er weer mee aan de slag geweest.
Ten eerste waren het een gele en zwarte stekker. Heb geprobeerd deze om te draaien. Dit was geen succes, kreeg hier de radio al helemaal niet eens mee aan dus daar lag het dus niet aan.

Om terug te komen op PuntigRapido. De mogelijkheid is dus groot dat ik in dit geval dus een kabel moet doortrekken. Echter is mijn kennis op dit punt nihil en zou ik niet 1,2,3 weten waar ik moet beginnen.

Over die canbus adapter.. dat was allemaal meegeleverd met de radio.
https://xtrons.co.uk/fiat-grande-punto- ... 1-pc68gpfl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is hem.
PuntigRapido
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 01, 2019 22:45

Re: Accu continue leeg :(

Bericht door PuntigRapido »

Dag Dominique,

Even wat resumerend: voor de Grande Punto geldt (en ik weet niet of dat ook voor Punto Evo geldt...) dat
op het ISO-blok achter de radio géén 'geschakelde plus' zit. Op het blok zit wel de gele draad = continue stroom en de zwarte draad = min/aarde/massa, maar op de kabelboom van je autoradio vind je ook nog een rode kabel = stroom na contact. Deze zorgt ervoor dat je radio ook daadwerkelijk aan gaat. Intern in je radio zit een geheugenfunctiecircuitje die zich voedt via de gele = constante stroom, zodat je niet steeds alles opnieuw hoeft in te stellen.

Wil je in je Punto dus een aftermarketradio knuppen dan heb je het probleem van de missende geschakelde +, de rode kabel. Nu kun je die rode kabel op de gele prikken, maar dan blijft je radio altijd extra stroom gebruiken buiten het geheugencircuit om! Genoeg om in een dag of twee een 40Ah accu te verzwakken.
Controleer even of je iso-stekker in de auto nog intact is. Dus dat er niet al aan geprutst is.
Zo ja dit ongedaan maken.

De canbus-adapters die je kan kopen via de car-audio-shops zorgen zelf voor de geschakelde plus!
Dus dan hoef je niets te veranderen! Alleen maar inprikken en klaar.
De meegeleverde adapter bij je autoradio kan ik niet beoordelen op functie. Maar hij lijkt behoorlijk doordacht.
Helaas kan ik op een afstandje niet bepalen hoe en wat iets functioneert.

Als je radio afkoppelt en eens twee dagen ofzo niet gebruikt. Hou je dan het probleem van de lege accu?


Mocht je in de praktijk wat hulp kunnen gebruiken dan moet je maar ff een PB'tje sturen ofzo.
Mits niet half Nederland doorkruist moet worden..

Groet Roland
Plaats reactie