heeft iemand HBA op zijn auto.

Plaats reactie
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

heeft iemand HBA op zijn auto.

Bericht door hannes »

dit stukje kwam ik in een rij impressie op de site van de auto- kampioen tegen.
heeft iemand dit op zijn GP zitten?

Ook handig is de optionele heuvelrem (HBA). Die houdt de auto op een helling nog 1,5 seconde op de rem als je het rempedaal loslaat. Zo rolt de Punto niet vooruit of achteruit voordat je de koppeling laat opkomen. Het is een prima hulpje voor de bij de rijles altijd zo gewraakte hellingproef, dat mogelijk is dankzij de zege van moderne auto-elektronica.
joedelta

Bericht door joedelta »

Ja, heb ik. Het artikel is trouwens niet echt nauwkeurig, want de HBA is de brake-assist. De heuvelrem is een extra toepassing van de brake-assist.

Over de heuvelrem niets dan lof...ik verwachte er veel van en het blijkt ook echt handig te zijn. Natuurlijk kan ik best hellinkje trekken, maar het niet hoeven te doen is echt super relaxed.
Sta je in de rij in een parkeergarage tegen de helling op, dan houd je gewoon je koppeling en je voetrem in. Zodra je wilt gaan rijden, dan laat je gewoon je voetrem los en koppel je alsof je op een recht stuk staat...niks koppeling vantevoren op laten komen....de heuvelrem houdt de voetrem gewoon even langer voor je vast...ideaal!!!! :D :D :D
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

zat hij dan standaard op de Emotion :?:
joedelta

Bericht door joedelta »

hannes schreef:zat hij dan standaard op de Emotion :?:
Wel als je een Multijet Emotion hebt, maar niet als je een 1.4 16V Emotion hebt, zoals ik.

De HBA met Hill Holder maakt deel uit van het ESP pakket. Dat is dan weer wel verplicht op de 1.4 16V als je 17"velgen af fabriek neemt, zoals ik, maar anders had ik het ESP pakket ook wel genomen, want dat had ik ook al op mijn Stilo.
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

dan toch knap dat ze je 17 inch velgen vergeten hadden, toch :?:
joedelta

Bericht door joedelta »

dan toch knap dat ze je 17 inch velgen vergeten hadden, toch :?:
inderdaad!!!, maar aan de andere kant (oei dit zeg ik iets te vaak) als ik gewoon 15" had besteld had ik ook de ESP er bij kunnen nemen...dus ja.... :wink:
Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Bericht door DR_DRE »

joedelta,

werkt dit HBA ook als je de handrem hebt aangetrokken en dan van een helling wilt wegrijden? Dus als je de fout maakt om de handrem te vroeg te ontgrendelen, rolt ie dan achteruit?

En kun je het HBA uitschakelen? Soms is het bij parkeren wel handig dat de auto terugrolt :P
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
joedelta

Bericht door joedelta »

joedelta,

werkt dit HBA ook als je de handrem hebt aangetrokken en dan van een helling wilt wegrijden? Dus als je de fout maakt om de handrem te vroeg te ontgrendelen, rolt ie dan achteruit?

En kun je het HBA uitschakelen? Soms is het bij parkeren wel handig dat de auto terugrolt :P
HBA en de handrem? Goede vraag......ga het binnenkort even uitproberen, maar ik weet bijna zeker dat de HBA niet in combinatie met de handrem werkt, alleen de voetrem. Als je gewend bent om helling te trekken met de handrem, dan is het even een omschakeling naar de voetrem, maar dat went snel, want echt helling trekken is gewoon niet meer nodig.

De HBA kun je niet uitschakelen, maar de HBA schakelt zichzelf na 1 1/2 seconde uit, dus als je wilt rollen dan is het gewoon 1 1/2 seconde wachten tot de HBA de rem los laat.
Plaats reactie