1.4 16v B label met milieukorting ook voor de punto?

joedelta

Bericht door joedelta »

OK, post 1001 dan. Jullie hebben me dan toch zover gekregen :wink: .

Even vooropgesteld dat ik iedereen de maximale BPM-bonus (lees vermindering te betalen bedrag bij aankoop van de GP) gun, wil ik de mensen die hopen minder te betalen op grond van de nieuwe BPM bonus/malusregeling voor energiezuinige auto's, toch even de volgende punten in overweging geven:

1. de prijsverhoging door FIAT per 1 juli 2006 is een logisch gevolg van de marktwerking. De vraag naar GP's is in verhouding groot, dus als er één FIAT in aanmerking komt (wat dat betreft) voor een prijsverhoging, dan is het de GP.
2. de BPM wordt (door de overheid) geacht in de consumentenprijs te zijn begrepen. De aankoopprijs die je bij het sluiten van de koopovereenkomst bent overeengekomen staat vast. De BPM (ongeacht hoe veel het is) zit er al in. Dit heeft voor- en nadelen, maar stel dat je bijvoorbeeld een GP 1.9 Multijet Sport had besteld, dan geldt er een verhoging van de BPM wegens het energie/milieulabel E. Als je die GP echter vóór 1 juli 2006 hebt besteld, dan hoef je die hogere BPM niet te betalen.
3. voor zover ik tot nu toe heb kunnen vaststellen, publiceerd (en hanteerd) de overheid voor (onder meer) de BPM-regeling ééns per jaar (op 1 januari) een overzicht met de energielabels van de verschillende auto's. De GP met 1.4 16V motor staat niet op de lijst voor 2006, aangezien die op 1 januari 2006 nog niet leverbaar was. Ik vermoed dat op grond hiervan de vermindering van de BPM niet op deze GP van toepassing is.

Mijn voorlopige conclusie: ik denk niet dat de korting er in zit, en ik betwijfel of FIAT er wel beter van wordt.
joedelta

Bericht door joedelta »

Dat energielabelsysteem (dat eigenlijk meer een milieulabel dan energielabel is) werkt trouwens wel erg vreemd. Je zou denken dat er gewoon gekeken wordt hoe schoon/zuinig de motor van de auto is, maar om de één of andere reden wordt het vergeleken met wat gemiddeld is bij auto's van vergelijkbaar formaat/type. Zo krijg je dus in in principe in ieder segment van de automarkt auto's met een A label.
Zo kan bijvoorbeeld een PC Hoofd Tractor die voor dat soort auto's in verhouding schoon/zuinig is een A-label krijgen en dus een BPM korting, terwijl bijvoorbeeld een GP met een veel schonere en zuiniger 1.2 of 1.4 8V dat niet krijgt omdat die wat betreft het schoon/zuinig zijn net boven het gemiddelde van het segment zit.
En zo is het dus dat de FIAT Stilo 1.4 16V met 3-deuren en de 1.4 16V Multiwagon wel een B-label krijgen en de 1.4 16V 5-deurs een C-label.

Belachelijk systeem, want zo krijgen bepaalde auto's die dus helemaal niet schoon/zuinig zijn een premie, terwijl andere veel schonere/zuinigere auto's dat wel krijgen.....goed, het idee zal wel zijn dat de overheid in ieder segment van de automarkt de aankoop van "milieuvriendelijker auto's" wil stimuleren, maar het blijft krom. :?
julesvdven
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo apr 02, 2006 16:28
Locatie: utrecht

Premie

Bericht door julesvdven »

Joedelta! Super...berichtje 1001.

Voor een deel heb je gelijk...de prijs van de auto staat vast. Echter dit klopt niet helemaal.

Het is namelijk zo dat er onderscheid wordt gemaakt in het bedrag de je voor de auto betaald en het bedrag dat je het rijk betaald aan belasting, dus ook de BPM (zie bovag voorwaarden). Deze kan nameijk wel aangepast worden na het sluiten van de koop. De dealer vertelde mij ook dat ze diverse mensen hebben moeten bellen om te vertellen dat hun auto duurder was geworden naar aanleiding van de energietoeslag in dat geval!
De GP heeft wel degelijk een erkend B-energielabel!

Heb vandaag mijn auto bekeken bij de dealer en er zit een eenvoudige radio in!
joedelta

Re: Premie

Bericht door joedelta »

julesvdven schreef:Joedelta! Super...berichtje 1001.

Voor een deel heb je gelijk...de prijs van de auto staat vast. Echter dit klopt niet helemaal.

Het is namelijk zo dat er onderscheid wordt gemaakt in het bedrag de je voor de auto betaald en het bedrag dat je het rijk betaald aan belasting, dus ook de BPM (zie bovag voorwaarden). Deze kan nameijk wel aangepast worden na het sluiten van de koop. De dealer vertelde mij ook dat ze diverse mensen hebben moeten bellen om te vertellen dat hun auto duurder was geworden naar aanleiding van de energietoeslag in dat geval!
De GP heeft wel degelijk een erkend B-energielabel!

Heb vandaag mijn auto bekeken bij de dealer en er zit een eenvoudige radio in!
Ja, maar volgens de website overheid.nl, wordt de BPM teruggerekend vanuit de bruto catalogusprijs. Dus de prijs die je overeenkomt als uiteindelijk te betalen bedrag. Als er iets in de BPM veranderd, dan heeft dit uitsluitend invloed op de nettoprijs, en daar merk je als consument niet direct iets van. Natuurlijk kunnen fabrikanten/dealers dit soort dingen wel gebruiken als marketinginstrument, maar de afgesproken brutoprijs verhogen wegens een hogere BPM is dus volgens mij niet toegestaan (zonder instemming van de consument).

Het energielabel B van de GP is inderdaad wel erkend, maar ik vraag me af of de GP in de verlaging van de BPM meedeelt, aangezien hij niet in de jaarlijst van de overheid staat; ik vermoed dat de BPM op basis van die lijst vastgesteld wordt; staat de auto niet op de lijst, dan heb je te maken met de standaard BPM.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Premie

Bericht door Señor Sjon »

joedelta schreef:
julesvdven schreef:Joedelta! Super...berichtje 1001.

Voor een deel heb je gelijk...de prijs van de auto staat vast. Echter dit klopt niet helemaal.

Het is namelijk zo dat er onderscheid wordt gemaakt in het bedrag de je voor de auto betaald en het bedrag dat je het rijk betaald aan belasting, dus ook de BPM (zie bovag voorwaarden). Deze kan nameijk wel aangepast worden na het sluiten van de koop. De dealer vertelde mij ook dat ze diverse mensen hebben moeten bellen om te vertellen dat hun auto duurder was geworden naar aanleiding van de energietoeslag in dat geval!
De GP heeft wel degelijk een erkend B-energielabel!

Heb vandaag mijn auto bekeken bij de dealer en er zit een eenvoudige radio in!
Ja, maar volgens de website overheid.nl, wordt de BPM teruggerekend vanuit de bruto catalogusprijs. Dus de prijs die je overeenkomt als uiteindelijk te betalen bedrag. Als er iets in de BPM veranderd, dan heeft dit uitsluitend invloed op de nettoprijs, en daar merk je als consument niet direct iets van. Natuurlijk kunnen fabrikanten/dealers dit soort dingen wel gebruiken als marketinginstrument, maar de afgesproken brutoprijs verhogen wegens een hogere BPM is dus volgens mij niet toegestaan (zonder instemming van de consument).

Het energielabel B van de GP is inderdaad wel erkend, maar ik vraag me af of de GP in de verlaging van de BPM meedeelt, aangezien hij niet in de jaarlijst van de overheid staat; ik vermoed dat de BPM op basis van die lijst vastgesteld wordt; staat de auto niet op de lijst, dan heb je te maken met de standaard BPM.
Behalve als je bv de MultiJet Sport neemt. Dan zullen ze er weer zo'n mouw aan passen dat je wel die BPM boete moet betalen...
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
joedelta

Re: Premie

Bericht door joedelta »

Señor Sjon schreef:
Behalve als je bv de MultiJet Sport neemt. Dan zullen ze er weer zo'n mouw aan passen dat je wel die BPM boete moet betalen...
Hoewel de opzet van het BPM-systeem andersom is, zou dat wel kunnen op basis van een in de koopovereenkomst gemaakt voorbehoud aangaande wijzigingen in externe kosten en belastingen.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Premie

Bericht door Señor Sjon »

joedelta schreef:
Señor Sjon schreef:
Behalve als je bv de MultiJet Sport neemt. Dan zullen ze er weer zo'n mouw aan passen dat je wel die BPM boete moet betalen...
Hoewel de opzet van het BPM-systeem andersom is, zou dat wel kunnen op basis van een in de koopovereenkomst gemaakt voorbehoud aangaande wijzigingen in externe kosten en belastingen.
Dus, dat moet ook andersom werken. ;)
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
joedelta

Re: Premie

Bericht door joedelta »

Señor Sjon schreef:
joedelta schreef:
Señor Sjon schreef:
Behalve als je bv de MultiJet Sport neemt. Dan zullen ze er weer zo'n mouw aan passen dat je wel die BPM boete moet betalen...
Hoewel de opzet van het BPM-systeem andersom is, zou dat wel kunnen op basis van een in de koopovereenkomst gemaakt voorbehoud aangaande wijzigingen in externe kosten en belastingen.
Dus, dat moet ook andersom werken. ;)
Ja, als de BPM kortingsregeling daadwerkelijk op de GP van toepassing is, en het staat in de koopovereenkomst, dan wel....vooral dat eerste is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, maar ik zoek gewoon nog even door.
Farbe
Berichten: 7
Lid geworden op: ma mei 22, 2006 15:32

Bericht door Farbe »

Joe Delta heeft helemaal gelijk. De klasse (A,B,C,D etc.) war zo'n ding in valt, gaat overigens ook samen met de oppervlakte van de auto. Nederland is het enige land in de EU waar ze dat zo raar toepassen. Een Maybach 62 , verbruik 1 op 6,3 valt in klasse D. Net als een Suzuki Alto 1.1 aut verbruik 1 op 16,1!!! Waanzin dus.

Als je een bepaald type GP JTD hebt besteld, zit er afhankelijk van je bestelmoment, prijsprotectie op, omdat die in een klasse gaat vallen waarvan de BPM omhoog gaat! Een Alfa 159 jts gaat ook ong. 150 Euro omhoog omdat ie in een hogere klasse als C valt.
Plaats reactie