Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Incure
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: di aug 10, 2010 18:30

Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Incure »

Ik heb al een aantal keer geprobeerd om de tank van mijn Punto Evo Multijet 85 zo leeg te rijden. Vandaag was het naaldje van de tankindicator zelfs bijna beneden. En toch tankte ik nog maar zo'n 39 liter. Ik heb zo'n vermoeden dat als het naaldje echt beneden is en de tank volgens de indicator leeg is er nog zo'n 5 liter in zit, omdat de tank van de Punto Evo volgens de specificaties 45 liter is. Weet iemand dit, of heeft hier iemand ervaring mee?

Wat me ook opvalt is dat als het lampje brandt, je nog zeker zo'n 150km kan doorrijden. Het lijkt wel of Fiat geen rekening heeft gehouden met de zuinige diesel en erg optimistisch is met aan te geven dat de tank bijna leeg is.
Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet 85 Dynamic - 5 deurs
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Evo-Erik »

Volgens het boekje is de reserve 5 tot 7 liter, die 150km zou dus best eens kunnen kloppen
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Bennink »

Ik plaats direct mijn scangauge in mijn Evo zodra ik de auto heb. Dan kan ik het aantal liters aflezen. En na een paar keer weet ik precies hoe betrouwbaar die voor de Evo is :-)
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Giovanni Tutore »

Incure schreef:Het lijkt wel of Fiat geen rekening heeft gehouden met de zuinige diesel en erg optimistisch is met aan te geven dat de tank bijna leeg is.
Ik denk juist dat FIAT reserve heeft ingebouwd zodat je niet de tank leeg rijdt, da's nl. problematisch bij diesels... :idea:
bramvanderlinden
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo nov 10, 2010 22:50

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door bramvanderlinden »

Giovanni Tutore schreef:
Incure schreef:Het lijkt wel of Fiat geen rekening heeft gehouden met de zuinige diesel en erg optimistisch is met aan te geven dat de tank bijna leeg is.
Ik denk juist dat FIAT reserve heeft ingebouwd zodat je niet de tank leeg rijdt, da's nl. problematisch bij diesels... :idea:
Aangezien ik het niet zelf wil proberen...wat is het probleem van je tank totaal leeg rijden?
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door scoop »

Het hele brandstofsysteem moet weer ontlucht worden voordat je weer kunt rijden.
DaDragon

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door DaDragon »

Incure schreef:Ik heb al een aantal keer geprobeerd om de tank van mijn Punto Evo Multijet 85 zo leeg te rijden. Vandaag was het naaldje van de tankindicator zelfs bijna beneden. En toch tankte ik nog maar zo'n 39 liter. Ik heb zo'n vermoeden dat als het naaldje echt beneden is en de tank volgens de indicator leeg is er nog zo'n 5 liter in zit, omdat de tank van de Punto Evo volgens de specificaties 45 liter is. Weet iemand dit, of heeft hier iemand ervaring mee?

Wat me ook opvalt is dat als het lampje brandt, je nog zeker zo'n 150km kan doorrijden. Het lijkt wel of Fiat geen rekening heeft gehouden met de zuinige diesel en erg optimistisch is met aan te geven dat de tank bijna leeg is.
Waarom zou je elke keer zo ver mogelijk willen leegrijden?
Dat is ten eerste omdat je bij leeg het hele systeem weer moet vullen en ontluchten.
Ten tweede is dat de goden verzoeken.

Ga gewoon tanken als het lampje brand. Of eerder uiteraard.
Incure
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: di aug 10, 2010 18:30

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Incure »

DaDragon schreef:
Waarom zou je elke keer zo ver mogelijk willen leegrijden?
Dat is ten eerste omdat je bij leeg het hele systeem weer moet vullen en ontluchten.
Ten tweede is dat de goden verzoeken.

Ga gewoon tanken als het lampje brand. Of eerder uiteraard.
Met name voor 2 redenen.

1. Ik ga binnenkort met de auto naar Parijs en zou het fijn vinden om lekker door te kunnen rijden.
2. De "sport" om zo lang mogelijk door te kunnen rijden op 1 tank.

Daarbij vindt ik het ook gewoon interessant om te weten en bijzonder dat je met een geel lampje zonder problemen meer dan 100 kilometer kan door rijden.
Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet 85 Dynamic - 5 deurs
DaDragon

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door DaDragon »

Incure schreef:
DaDragon schreef:
Waarom zou je elke keer zo ver mogelijk willen leegrijden?
Dat is ten eerste omdat je bij leeg het hele systeem weer moet vullen en ontluchten.
Ten tweede is dat de goden verzoeken.

Ga gewoon tanken als het lampje brand. Of eerder uiteraard.
Met name voor 2 redenen.

1. Ik ga binnenkort met de auto naar Parijs en zou het fijn vinden om lekker door te kunnen rijden.
2. De "sport" om zo lang mogelijk door te kunnen rijden op 1 tank.

Daarbij vindt ik het ook gewoon interessant om te weten en bijzonder dat je met een geel lampje zonder problemen meer dan 100 kilometer kan door rijden.
Ik kan je uit de droom helpen want ben ook naar parijs geweest met de evo een maandje terug:

1) Naar parijs zonder tanken kan je in 1 keer doen. Natuurlijk moet je wel gewoon de normale snelheden blijven rijden. Dus bij 140 / 150 weet ik niet of je het redden gaat.
Maar bij 120 / 130 ga je dat zeker weten redden.

2) Ieder zijn sport. Maar er zijn betere mogelijkheden om zo lang mogelijk te kunnen rijden op 1 tank:
- Ga naar Parijs met 90 km/h constante snelheid.
- Plak zoveel mogelijk achter vrachtwagens.
- Geef gematigd gas bij optrekken en schakel zo snel mogelijk door naar een hogere versnelling.
- Zorg dat je niet teveel bagage meeneemt. Bagage kost je brandstof extra.
- Hou je lichten overdags zoveel mogelijk uit.
- Rij binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk 45 - 50 in de vierde versnelling.

Dan zul je een hoop kilometers extra kunnen rijden.

Wil je toch tot het uiterste gaan.... succes met de wegenwacht als je langs de weg komt stil te staan met lucht in de leiding.
Nimbus
Junior Stato
Berichten: 494
Lid geworden op: di mar 13, 2007 22:49

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Nimbus »

Mijn record is 48 liter in mijn GP.
"Shaven, not furred"
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door tonyvandenbroek »

Nimbus schreef:Mijn record is 48 liter in mijn GP.

Ik gooi er met regelmaat meer dan 45 liter in. Zelf wel eens 52 liter...toen lag het naaldje wel erg lang plat.
Meestal ga ik tanken als de boordcomputer begint te miepen, Tanken A.U.B
Afbeelding
DaDragon

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door DaDragon »

tonyvandenbroek schreef:
Nimbus schreef:Mijn record is 48 liter in mijn GP.

Ik gooi er met regelmaat meer dan 45 liter in. Zelf wel eens 52 liter...toen lag het naaldje wel erg lang plat.
Meestal ga ik tanken als de boordcomputer begint te miepen, Tanken A.U.B
52 liter????
zo'n grote tank zit er toch niet in? :D
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Martijn007 »

Gister 38.07 liter getankt en toen stond het metertje op een kwart. De meeste nieuwe wagens zoals de Punto kun je gewoon leeg rijden, tanken.. starten.. pruttel pruttl... doorstarten en tadaa!! zelfontluchters!

Tipje, neem 5 liter mee achterin de koffer als je jou 'sport' gaat uitproberen! :wink:

Begint de boordcomputer van de Evo te miepen als je moet tanken?
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door tonyvandenbroek »

Martijn007 schreef:Gister 38.07 liter getankt en toen stond het metertje op een kwart. De meeste nieuwe wagens zoals de Punto kun je gewoon leeg rijden, tanken.. starten.. pruttel pruttl... doorstarten en tadaa!! zelfontluchters!

Tipje, neem 5 liter mee achterin de koffer als je jou 'sport' gaat uitproberen! :wink:

Begint de boordcomputer van de Evo te miepen als je moet tanken?
De GP wel, of de EVO ook een melding geeft op de BC weet ik niet. Er komt netjes in het display te staan: "Tanken A.U.B." Maar dan heb je al een heel eind foorgereden met een actiradius van -----.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Speedy »

Tanken AUB komt ook in de EVO, maar al vrij snel nadat het lampje is aangegaan. Heb nu ook 2x getankt een klein stuk nadat het lampje aan is gegaan, maar meer dan 37 liter wou er niet in terwijl ik in de GP de 45 wel is heb gehaald. Kan me niet voorstellen dat de tank in de EVO kleiner is, maar dan zou het laatste stuk dus 8 liter moeten zijn. Nu nog weinig zin om daar op een vervelende manier achter te komen ;)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Plaats reactie