Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Gebruikersavatar
gogo
Junior Stato
Berichten: 201
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 22:29

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door gogo »

Er zit toch een 45 liter tank in, dan had je echt niet veel meer over denk ik.

gr
Jelle S schreef:Het lampje gaat inderdaad wel erg snel branden.. ik let ook meer op de positie van het metertje, dan het lampje. Zo ook gisteren, ik reed naar Heerlen en net voor Heerlen ging het lampje branden. Op de weg terug naar Amsterdam bij de Lucht (net voor Zaltbommel, zo'n 130-140km) toch maar eens gaan tanken hoewel het metertje nog niet 'plat' lag... Heb uiteindelijk 45,22 liter getankt! Ben dus benieuwd hoe lang ik nog had kunnen doorrijden voordat ie begint te sputteren.
Besteld Punto Evo MultiJet 85 Underground Grey Cool Dynamic plus pakket middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook, parkeersensoren,Stoelverwarming. lederenstoelen, electrische lendesteun,bijverwarming, achterspoiler, getinte ramen, TomTom,
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door tonyvandenbroek »

heb er wel eens 51 liter in gepompt. Zonder knoeien, maar wel knatsleeg. Auto stond ook een beetje scheef.
Afbeelding
Jelle S
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 17:26
Locatie: Amsterdam

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Jelle S »

Ja, tank is echt groter dan 45 liter. Afgelopen 2 weken rondreis gemaakt door Scandinavië. Op terugreis vanaf noord Denemarken plankgas richting NL. Net na Hamburg was de tank echt leeg en 45.98 liter getankt... Wel absurd om het verschil in verbruik te zien. In Noorwegen, waar je doorgaans maximaal 80 en in uitzonderlijke gevallen 100 km/u mag rijden, een kleine 1:24 gehaald en tijdens bovenstaande plankgas rit bijna de helft (1:12), zie ook:

http://www.autoweek.nl/verbruik/2094/fi ... namic-2010
Wouter1985
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: za mar 26, 2011 15:43

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Wouter1985 »

Bij mij ging het tanklampje ook branden en ik heb er uiteindelijk maar 33 liter ingegooid. Slaat ook echt nergens op natuurlijk. Vind het alleen eng om door te rijden als er staat dat je moet tanken ;).
waldo79
Nuovo Arrivato
Berichten: 122
Lid geworden op: za jan 22, 2011 21:28
Locatie: Tiel

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door waldo79 »

Die waarschuwing om te tanken komt erg vroeg. Heb nu al 50 km gereden sinds die waarschuwing en ik kan zeker nogmaals die afstand afleggen :mrgreen:
Punto Evo 85 MJ, Brit Pop Blue, Bordeaux-rood interieur, Cool en Blue, Dynamic Plus en regensensor, dimmende binnenspiegel.
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door ed.de.vries »

Nadat er al tsig keren over is gesproken/geschreven op ons aller forum, en mijn tekst / uitleg hoe ik probeerde
te achterhalen hoeveel gaat er in een leeg gereden tank eigenlijk/werkelijk in! (leeg rijden niet doen SVP!!)
een keer bijna 48 liter, de tweede proef 46,9 liters, wel met jobs/engelen geduld overigens,het geheel tot de
nok vullen is met veel gepriegel haalbaar,vanwege de lucht uitlaat door de vul opening.
Wáár! zit nu dé cloe van deze aantallen???.
Wie het weet mag het zeggen, maar het waarschuwings systeem over tanken,lijkt mij erg ONBETROUWBAAR!
Dus ga tijdig tanken luidt mijn advies.
:der ALTE:
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Maarten »

Ik heb nu ook de 45+ gehaald, 45,52 liter. Verbruik 1:22.5 met 191 km rijden nadat het lampje aanging. De wijzer stond ook weer goed vlak.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Dixie »

Mijn ervaring is dat de Fiat metertjes (Motometer etc.) niet zo nauwkeurig zijn ! (blijkt maar weer uit deze topic bevindingen), dit geld ook voor de boordcomputer. Ik neem het allemaal maar aan als "ongeveer".
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Dixie »

zeefdrukker schreef:Kan je zeggen dat ik zelf uit rome kom,en wat betreft zuinig rijden is daar met het verkeer
(files,files,files) onmogelijk,maar ja daar hebben ze gelukkig bij fiat over nagedacht(start&stop)
Wat betreft het tanken,zijn er net zoveel tankstations als apotheken daar.Dus snap niet
in welke godverlaten streek van italie je terecht bent gekomen :lol:
Toscane misschien, mijn ervaring was dat daar wel veel tankstations waren, maar een deel daarvan waren gesloten of defect...
Pienvana
Berichten: 8
Lid geworden op: do mar 30, 2017 8:02

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Pienvana »

Dit is misschien al een oud onderwerp maar toch wil ik reageren. Ik rijd iedere dag totaal zo'n 110 km op werkdagen. Dit bevat snelweg, file, 80- en 50km wegen. Ik heb een Punto Multijet 1.3 en hij haalt meestal 1:21 / 1:22.

De tankstations waar ik langs kom onderweg zijn veel duurder dan het tankstation bij mij in het dorp of degene halverwege de rit naar het werk toe. Maar sinds kort is die laatste alleen vanaf de terugweg te bereiken door aanpassingen aan de weg.

Maar goed. Ik tank dus meestal ruim op tijd, zelfs voordat het lichtje begint te branden, dit is meestal rond de 36 liter. De meterwijzer staat dan nog net boven het rode gedeelte. Ik heb nog maar enkele keren gehad dat ik de melding kreeg van 'nu tanken a.u.b.' Daar wordt ik al helemaal zenuwachtig van als die melding in beeld komt en de resterende kilometers niet meer zichtbaar zijn. Vandaar dat ik liever op tijd tank.

Wat mij erg opvalt is dat ik het aantal resterende km niet goed kan vertrouwen en ook de meter niet.

Bijvoorbeeld: Op de terugweg naar huis, actieradius nog zo'n 98km. Ik moest er nog 55 maken, dus dat red ik dan makkelijk. Flink in de file gestaan en halverwege de rit begint ie te piepen en geeft ie geen actieradius meer. Na enige tijd op de snelweg doorrijden krijg ik ineens weer actieradius in beeld.. 100km. Maar met de seconde telt hij af naar beneden. Ik moest nog een paar km tot aan een tankstation en heb daar 39,4 liter getankt. Hetgeen wat me opviel is dat de meterwijzer nog maar net in het rood stond.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ie helemaal plat staat of halverwege in het rood. Het lijkt alsof hij daar blijft hangen. En daarom weet ik ook niet goed hoe lang ik er nog mee kan rijden.

Nog een voorbeeld: Gisteren was ik bijna thuis, begon het lampje te branden. Ik dacht, dit red ik morgen nog wel en tank ik onderweg naar huis wel, dit zou zo'n 70km zijn. Auto gestart vanochtend en gaf actieradius 89km. Na ong. 25 km gaf hij 66 km aan. Dit klopt zo ongeveer. Maar de laatste 30 km blijft ie 66 km aangeven. Hier let ik wel eens vaker op, ook als ik nog voldoende in de tank heb zitten. Hij schommelt enorm in actieradius en blijft heel lang op dezelfde waarde hangen. Nu begint de meterwijzer net iets in het rood te staan. Een melding van 'nu tanken a.u.b.' heb ik nog niet gehad, maar toch vertrouw ik het niet helemaal. Vooral omdat ik de meter aanwijzer nog nooit verder heb zien zakken dan dat ie nu staat. (net in het rood)

Mijn vorige auto gaf redelijk nauwkeurig het aantal km aan en kon daar goed op vertrouwen. Bij deze auto kan ik het echt niet inschatten. En zo aan de verhalen te lezen is het ook bij iedereen weer anders. Maar de foto's met de wijzer op nul, dat heb ik nog nooit in het echt gezien. Maar dat komt omdat ik dat niet durf en er te zenuwachtig van wordt haha. Ik twijfel nu of ik nog 15km ga rijden om te tanken bij het goedkope tankstation, of 3km rijden en zeker te zijn dat het goed gaat.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door Scarrrr »

Volgens mij is je actieradius het aantal gemeten liters x het gemiddelde verbruik van de afgelopen 'x' km..

Dus als je nog 5L in de reserve hebt en je rijdt steeds 1:20 op de snelweg dan zul je een actieradius van ~100km te zien krijgen. Maar wanneer je de file in rijdt met 5L en je gemiddeld verbruik per tijdseenheid/afstand zakt terug naar bijv 1:10 dan zal hij 50km aangeven.

Dat is mijn ervaring althans.

Mijn woon-werk is 80km en als het lampje gaat branden red ik dat makkelijk. Echter knijp ik hem ook wel wanneer "nu tanken aub" in beeld komt. Vervolgens gaat er nooit meer in de tank dan 42L.. 8-|
Afbeelding
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Hoeveel liter nog over als het tanklampje brandt?

Bericht door tonyvandenbroek »

Met een gemiddelde van 1 op 20-22, kun je als het lampje gaat branden nog een dikke 100km rijden. Dat deed onze Evo ook. Bij de melding "Tanken A.U.B." zit de actieradius onder dee 50km. Maar op het moment dat je wee zuinig aan het rijden bent, kan deze melding ook weer verdwijnen en kunnen er misschien wel 90km gereden worden.
Punto heeft een 45L, maar dan is ook knats-leeg. Als de auto wat schijn staat, kan er soms wel 50L in.
Dus tel je 40L maal 1 op 20, dan haal je al gauw 800km op een tankje. Rij je zuiniger dan zul je de 1000 aan kunnen tikken.

Met 80km/u is de Punto ook een bak zuiniger als Files en snelweg kilometers, maar dat is bij alle auto's.
Afbeelding
Plaats reactie