Standkachel Punto Evo

CarMechanic
Nuovo Arrivato
Berichten: 111
Lid geworden op: do okt 14, 2010 12:50

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door CarMechanic »

Het is toch duidelijk dat dit 1800/1900 euro zal kosten?...

Ik bedoel je kan nooit een vaste prijs neerzetten, elke auto is anders, (denk aan extra of minder ruimte ivm opties e.d.)

Zoals hij zelf al verteld dat hij niet namens het bedrijf de exacte prijs verteld..
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door buxol »

Okeey! flink pak sneeuw is gevallen. Standkachel demo! Maak ons jaloers! .)
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door RaydeJee »

Hahaha ja inderdaad! :-]
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Martijn007 »

Vanmorgen was ik in Eindhoven en na 20 min. wachten was de auto bijna sneeuwvrij, op het helft van het voorraam lag nog een beetje sneeuw. De standkachel had ik op 20 minuten ingesteld, maar dat heb ik direct naar 30 minuten verhoogd! Als er weer sneeuw valt zal ik wel even een paar foto's schieten, geen probleem. ~]
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door buxol »

Haha, tof!
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Xander »

Martijn007 schreef: Zojuist voor de eerste keer de ingebouwde Webasto Thermo Top Evo met de afstandsbediening (Telestart T91) gestart en enkele foto's gemaakt. Het duurde acht minuten toen de kachel in de wagen ingeschakeld werd. Deze had ik op 26 graden op het voorraam gezet en de ventilator op ongeveer de helft, dit is even uitproberen wat het beste is.
Hoe werkt dat eigenlijk? Hoe schakelt de standkachel de ventilator in?

Wordt dan als het ware het contact aangezet? Waardoor ook de dashboardverlichting enzo inschakelt? Of wordt enkel de climate control van stroom voorzien? Of zelfs alleen de ventilator? (Dat laatste lijkt me niet handig, want volgens mij zet de Climate Control alle kleppen enzo dicht als je het contact afzet?)
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Martijn007 »

De ventilator wordt door de standkachel ingeschakeld hoe je hem zelf handmatig in stelt. Dus je zet drukt op het bovenste lampje zodat alleen de lucht uit het rooster bij het voorraam komt, de snelheid op 5 streepjes en de temparatuur op 26 graden.

Als de standkachel het koelwater dan boven de 50 graden heeft gaat binnen de ventilator op die stand aan hoe jij hem hem ingesteld. Verder gaat er niets aan, alleen het display van je kachel en/of climatecontrol of hoe dat ding ook maar heet. In deze topic heb ik ook een foto geplaatst van hoe ik hem ingesteld heb, moet je even terug bladeren en weet je precies wat er aan gaat.

Je moet voordat je de wagen verlaat wel je ventilator instellen, als je dat niet doet is je motor wel warm maar gebeurd er niets en is de sneeuw nog niet gesmolten. Eerst dacht ik, "dat is ook niet handig", maar dat je vergeet je maar een paar keer... :wink:
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door keizerh »

Momenteel bij Webasto aan het informeren of ze ook een bijverwarmingsversie hebben die op de Uno PTC past.
Geen idee hoe en of het werkt, maar niet geschoten is altijd mis.


Hendrik
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door keizerh »

Antwoord terug.

De PTC verwarming werkt elektrisch en wordt gebruikt als bijverwarming tijdens het rijden omdat de 1.3 diesel niet veel warmte produceert.
De standkachel werkt op dieselbrandstof en wordt gebruikt als voorverwarming van de auto voordat u instapt.(niet tijdens rijden).
Of er nu wel of niet PTC verwarming op zit een standkachel kan er altijd bij geplaatst worden.

Er is geen goedkopere standkachel versie die gebruik kan maken van de PTC verwarming. Bij VW etc werkt de bijverwarming dus schijnbaar nog weer ander.

hendrik
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Martijn007 »

keizerh schreef:Antwoord terug.

De PTC verwarming werkt elektrisch en wordt gebruikt als bijverwarming tijdens het rijden omdat de 1.3 diesel niet veel warmte produceert.
De standkachel werkt op dieselbrandstof en wordt gebruikt als voorverwarming van de auto voordat u instapt.(niet tijdens rijden).
Of er nu wel of niet PTC verwarming op zit een standkachel kan er altijd bij geplaatst worden.

Er is geen goedkopere standkachel versie die gebruik kan maken van de PTC verwarming. Bij VW etc werkt de bijverwarming dus schijnbaar nog weer ander.

hendrik
Duidelijk verhaal. Zo hebben sommige Mercedesk, Volkswagen en Audi's bijververwarmers die werken op diesel/benzine. In de meeste gevallen kan zo'n bijverwarmer omgebouwd worden worden tot standkachel. Een Punto heeft een elektrische bijververwarmer en kan dus niet omgebouwd worden.

Zou je die PTC niet kunnen aansluiten op een andere accu zodat het wel werkt? Hier moet toch iets voor te bedenken zijn? Misschien moet je dan wel een hele dikke accu hebben want dat ding zal wel stroom vreten als een gek!
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Evo-Erik »

Ik ben benieuwd of al eze voorzieningen uiteindelijk een lager brandstofverbruik tot gevolg hebben. Een standkachel verbuikt ook diesel en de PTC vraagt zoveel van de accu dat hierdoor ook het brandstofverbruik stijgt.

En gezien het verbruik van Martijn007 denk ik wel eens gelijk te kunnen hebben. :wink:
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Martijn007 »

Evo-Erik schreef:Ik ben benieuwd of al eze voorzieningen uiteindelijk een lager brandstofverbruik tot gevolg hebben. Een standkachel verbuikt ook diesel en de PTC vraagt zoveel van de accu dat hierdoor ook het brandstofverbruik stijgt.

En gezien het verbruik van Martijn007 denk ik wel eens gelijk te kunnen hebben. :wink:
Zou het niet komen doordat ik nagenoeg altijd korte stukken rij en de auto niet heb gekocht om zuinig te rijden? De Webasto verbruikt maar 0,17 liter bij 20 minuten, en da's niet veel.

De kachel zelf is geen grote stroomverbruiker, de ventilator in de auto is de stroomvreter. Als het straks warmer weer wordt zullen ze zien, maar als ik nu weg rij en hij staat op huidig verbruik, dan is het niet meer als met een warme motor. Voorheen als ik met een koude motor weg reed zei het huidige verbruik extreem veel. :-]
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Evo-Erik »

Vooral op korte stukken is die 0,17l best veel, als je bijvoorbeeld 20km rijdt en daarvoor 1l verbruikt, verbruik je dus 17% meer brandstof.

Neemt natuurlijk niet weg dat instappen in een warme auto, niet te hoeven krabben en het starten met warme motor op zijn zachts gezegd wel errug lekker is. :-] Maar voor het besparen van brandstof moet je het denk ik niet doen.
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Odelot »

Even een hele grote schop. Afgelopen dag is er bij mij een eberspächer standkachel ingebouwd. Ik heb ook climatronic en heb vanavond het één en ander uitgetest. Hoe ik de ventilatorstand instel maakt niets uit. De climatronic blijft gewoon werken, dwz als hij bijvoorbeeld op 25 graden staat gaat hij harder blazen als hij warmer wordt. Wordt het warmer dan 25 graden dan gaat de ventilatie weer zachter draaien. Als je de temperatuur de 25 graden bereikt heeft, en je stelt hem dan in op een lagere temperatuur, 20 graden bijvoorbeeld, gaat de ventilatie weer harder draaien. Alleen dan met koudere lucht. Uiteraard blijft de airco altijd uitgeschakeld als de motor niet draait.
De climatronic functie blijft bij deze standkachel dus gewoon werken. Er zit wel 1 of ander module in die speciaal voor climatronics is. Daardoor was het geheel wat duurder. Hoeveel duurder weet ik niet. Kan het geheel op afstand bedienen met een app. In principe werkt de app dmv smsjes. De app genereert sms commando's, die je vervolgens gewoon per sms moet versturen. Als je feedback aan hebt staan stuurt de standkachel een sms terug naar je telefoon. Die kopieer je dan weer in de app van de standkachel en die 'vertaalt' hem automatisch weer naar makkelijk leesbare data. Begrijpelijkerwijs zit er in de aansturing van de standkachel ook een sim kaart. Dit is gewoon een standaard prepaid kaart van kpn. Maar dat kan ook een andere provider zijn uiteraard. Sms en met een prepaid kaart van kpn kost 16 cent per sms. Heb er 50 euro tegoed opgezet, dus kan wel ff vooruit nu. Waar de simkaart zit weet ik niet. Iemand misschien enig idee hoe ik het btg kan checken zonder dat de sim in een telefoon zit? Account aanmaken bij kpn lukt niet helaas. Dacht dat je het online ook zou kunnen zien.

De app van eberspächer is gratis. Webasto heeft een soortgelijke app, alleen heeft de eberspächer iets meer opties. Dit zou overigens ook aan de standkachel zelf kunnen liggen, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Standkachel Punto Evo

Bericht door Martijn007 »

Vreemd. Want ik heb mijn kachel altijd op handmatig staan, airco staat ook altijd ingeschakeld. Dus als ik hem op vier blokjes instel, blijf hij op vier blokjes staan als de standkachel de ventilator inschakeld.

Het is echter wel zo; als ik thuis kom met een warme motor. De temparatuur op 24 graden zet en ventilator op vier blokjes. De auto uit zet, de volgende morgen weer kom. (motor dus koud). Hem op contact zet, dan staat hij nog wel op 24 graden maar dan zet hij de ventilator zelf op minimaal.

MAAR! Als ik de standkachel de volgende morgen wél had ingeschakeld, dan was de temperatuur hoog genoeg geweest en wordt de ventilator wél ingeschakeld op vier blokjes. Het ligt dus aan de watertemparatuur.

DUS:
Motor koud, op contact = ventilator automatisch naar minimaal
Motor koud -> bibber dus standkachel aan -> 10~15 min later, kom bij auto -> ventilator is reeds ingeschakeld op vier blokjes.

En ja, ik heb er eens op gewacht, de ventilator wordt echt ingeschakeld en staat dan direct op vier blokjes te blazen. :roll:

Hoe vaak gebruik je de standkachel als ik vragen mag? Er zijn dagen bij, dan gebruik ik hem wel vier keer. Dat beetje brandstof zie ik nooit weer terug. Het is gewoon heerlijk, vriend kachel!! :-]

Ps; edit; goede kleurkeuze trouwens!! En als de punto een keer buiten slaapt, en het vriest, dan zet ik de ventilator alleen op het voorraam. Dan is hij sneller schoon, en in de wintermaand, als er echt sneeuw ligt verhoog ik de tijd ook naar 30 minuten ipv de standaard ingestelde 20 minuten. En soms, heel soms, als het koud is, of zoals nu rond de 7 graden. En de Punto staat ergens geparkeerd waar ik de standkachel niet vooraf kan starten, dan schakel ik hem ook wel eens in bij het instappen. Dan heb ik binnen een paar minuten al warme lucht! Yeah. een auto zonder standkachel? Nooit meer! #verwend

Heb niet als jou een App op de telefoon. Eigenlijk ben ik altijd wel in de buurt van de auto wanneer ik weg moet, of ik maak de planning even anders dat ik nog even tien minuten wat anders kan doen voordat ik weg ga. Vorige week moest ik eens met spoed weg, toen ik de Punto starte leek het wel een tractor. Nee, dat soort rauwe motorgeluiden ben ik niet meer gewend van dat blauwe beestje. :mrgreen:
Plaats reactie