Extra garantie

Plaats reactie
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Extra garantie

Bericht door Bruijst »

Momenteel ga ik met mijn Evo (10-2010) richting de 60.000km. Gezien de 'problematieken' (die ook hier op het forum naar voren komen) met o.a. de achterlichtunits, lekkage rubber achterwisser, probleem carterventilatie (met alle motorische gevolgen van dien), het regenereren (idem?) etc, ben ik benieuwd of er mensen zijn die serieus nadenken over het bijkopen van extra garantie of die dat wellicht al (weloverwogen) gedaan hebben?

Hoe kan ik Extra Garantie Afsluiten?
U kunt Fiat Extra Garantie aanvragen bij alle officiële Fiat-dealers binnen 2 jaar na de registratiedatum van uw auto voordat deze 60.000 km heeft gereden. De enige voorwaarde is dat het onderhoud aan de auto is uitgevoerd volgens de richtlijnen van het onderhoudsschema zoals vermeld in het Fiat instructieboek. Je kunt Fiat Extra garantie ook afsluiten direct bij de aankoop van je Fiat.

Dekking
De dekking van Extra Garantie omvat onder meer reparaties aan motor en versnellingsbak, aandrijfassen, stuurinrichting, remsysteem, elektrische installatie, verwarming en airbags. Uitgesloten zijn de normaal aan slijtage onderhevige delen, zoals remblokken, banden, koppeling, schokdempers, bougies, filters etc. alsmede smeermiddelen en vloeistoffen, regulier onderhoud en glasschade.

Mobiliteitshulp
Extra Garantie is inclusief mobiliteitshulp waardoor je net als tijdens de fabrieksgarantie, ook in het derde en eventueel vierde en vijfde jaar verzekerd bent van mobiliteit op ieder moment in heel Europa.

Tarieven Extra garantie (na 2 jaar fabrieksgarantie)
Looptijd in maanden (= Looptijd Extra Garantie)
+12mnd +24mnd +36mnd +48mnd +60mnd
Punto Evo € 255 € 493 € 758 € 1.056 € 1.391


Wanneer ik hier een ANWB pechhulp (126/jaar) van af zou halen, dan zou ik dus o.b.v. 24 maanden extra garantie voor €240 'extra' t.o.v. een pechhulp kunnen bijkopen. Dat lijkt op het eerste oog niet al te veel, maar misschien schijn bedriegt?

Is FIAT een merk waarbij het begrip 'coulance' nog bestaat? Hoe gaat FIAT om met problemen in de toekomst, welke worden veroorzaakt door euvels die vandaag de dag al bekend zijn? (gezien de 'snelheid' waarmee modificaties worden doorgevoerd heb ik zo mijn twijfels; zo ben ik ook nog nooit benaderd voor een evt. modificatie).

Bruijst
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Extra garantie

Bericht door alfawiel »

Met belangstelling ook even gekeken naar de voorwaarden.

Aangezien ik een van de vele dieselrijders ben, me even gefocust op de diesel variant.
Het blijkt dat net de dure storingsgevoelige zaken zoals het DPF filter en de EGR klep zijn uitgesloten van de garantie.

Nadeel vind ik ook dat je alleen het bedrag contant kunt afrekenen als je de verlengde garantie afsluit bij aankoop.
Doe je dit tijdens de 2 jaar fabrieksgarantie kun je alleen in maandelijkse termijnen betalen, waardoor je dus een stuk duurder uit bent (zie brochure op fiat site)

Overdraagbaar, alleen bij verkoop aan een particulier.Anders eindigt het contract(hoe zit dit bij inruil, dealer is geen particulier)
Restitutie bij diefstal of total loss. echter alleen als er in de loop van verzekering geen schade is vergoed,
Bij vergoede schade tijdens de looptijd geen restitutie.

Ik heb besloten geen extra garantie bij te kopen.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Extra garantie

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik heb wederom extra garantie.

De GP 95pk Sport, had ik 2 jaar bij gekocht. Niet echt nodig gehad, maar gaf me een veilig gevoel. Ook als ik naar het buitenland was.
De GP 145PK Sport, is door de vorige eigenaar 2 jaar bijgekocht, en dus overdraagbaar naar mij. Ondanks dat er een dealer tussen heeft gezeten.

Ook nog iet nodig gehad, maar het heeft me ook al jaren ANWB wegenwacht-service bespaard. Dus dan zijn de kosten een stuk lager als je deze eraf telt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Extra garantie

Bericht door Dino »

alfawiel schreef: Nadeel vind ik ook dat je alleen het bedrag contant kunt afrekenen als je de verlengde garantie afsluit bij aankoop.
Doe je dit tijdens de 2 jaar fabrieksgarantie kun je alleen in maandelijkse termijnen betalen, waardoor je dus een stuk duurder uit bent (zie brochure op fiat site)
Waar lees je dat? Ik heb op de Fiat site gekeken en, zoals ik het lees, kun je of in één keer betalen of het "financieren" waarbij je in maandelijkse termijnen betaalt. Met daaronder de waarschuwing "Lenen kost Geld".
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Extra garantie

Bericht door alfawiel »

In de Brochure extra garantie (staat op de website van FIAT)

DIT ZIJN DE VOORDELEN VAN FIAT extra GARANTIE:
• Bij de vervanging van defecte onderdelen worden uitsluitend
Originele Fiat Onderdelen gebruikt.
• Kostenloze reparatie van defecten of gebreken in heel Europa. De
dekking van Extra Garantie omvat onder meer reparaties aan motor
en versnellingsbak, aandrijfassen, stuurinrichting, remsysteem, elektrische
installatie, airco-installatie, verwarming en airbags.
Uitgesloten zijn de normaal aan slijtage onderhevige delen, zoals remblokken,
banden , koppeling, schokdempers, bougies, filters, enz.,
alsmede smeermiddelen en vloeistoffen, regulier onderhoud en glasschade.
• Overdraagbaar bij verkoop: Fiat Extra Garantie verhoogt de waarde
van uw Fiat bij inruil of verkoop voordat de garantietermijn is verstreken.
• Drie betalingsmethoden om de kosten van de garantie te voldoen:
• Ineens, bij aankoop van de auto.
• In maandelijkse termijnen indien het contract bij aankoop van uw Fiat
wordt afgesloten; in dat geval kunnen de kosten worden inbegrepen
in uw autofinanciering door Fiat Financial Solutions*.
• In maandelijkse termijnen indien het contract later maar binnen 24
maanden na de registratiedatum van uw Fiat wordt afgesloten.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Extra garantie

Bericht door Dino »

Vreemd,
dan zadelen ze je op met een financiering die je misschien helemaal niet wilt...
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
DaDragon

Re: Extra garantie

Bericht door DaDragon »

Ik zou zeker weten extra garantie afsluiten. Ik sta gemiddeld elke 3 maand bij de garage omdat er motorisch of electrisch weer wat naar de klote is.
Na mijn garantie termijn gaat mijn auto ook direct weg.

Dus ik zou iedereen aanraden om extra garantie te nemen.
soloist
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: di jun 22, 2010 7:34

Re: Extra garantie

Bericht door soloist »

Had een nieuw topic aangemaakt omdat ik dit bestaande over het hoofd had gezien. Daarin schreef ik:
Vorige week kreeg ik een mailtje van mijn dealer dat ik mijn garantie kan verlengen. Deze verloopt ergens in oktober. Nu had ik, toen ik mijn Punto kocht (oktober 2010) begrepen dat ik binnen 2 jaar extra garantie kon bijkopen. Echter, nu blijkt dat dit alleen kan binnen 2 jaar OF voordat de 60.000 km is overschreden.
Nu had ik inmiddels al ruim 72.000 km gereden toen ik dat mailtje ontving... Ik kan me ook niet herinneren dat deze afstands-restrictie genoemd werd (ook niet op de Fiat-site) toen ik mijn Punto kocht.
Mijn dealer vertelde dat deze extra bepaling begin 2012 ingevoerd is.
Klopt dit?

Het lijkt me een vreemde zaak als de voorwaarden voor verlenging van garantie zonder bericht
worden gewijzigd, want dat zou tot gevolg hebben dat ik nu mijn garantie niet kan verlengen (even daargelaten of ik dat daadwerkelijk ook wil doen).
Kan dat zomaar?
Daarop reageerde Alfawiel met de opmerking:
Aanpassen van voorwaarden voor verzekeringen die nog niet zijn afgesloten zijn volgens mij probleemloos door te voeren,
Dus ook het stellen van aanvullende voorwaarden voor acceptatie.
Zit op zich wel wat in, maar doordat Fiat zonder waarschuwing die voorwaarden wijzigt zit ik nu met het probleem dat ik mijn garantie niet kan verlengen.
Fiat Punto 1.3 MultiJet 85 Actual Tango Red
Afbeelding / Afbeelding
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: Extra garantie

Bericht door Foppe de Vries »

Heb bijna 60.000 km op de teller staan.
Nu kan ik nog extra garantie bij kopen
Als is zie wat allemaal wordt uitgesloten, dan vraag ik me af wat wordt er wel vergoed als er iets kapot gaat?

2.4 - Uitsluitingen
- Alle onderhoudswerkzaamheden waaronder: Oliewissels en bijvullen,
smeer/koelmiddelen, filters waaronder olie-, lucht-, brandstof-, pollen-,
interieur-filter, airco onderhoud en afvullen.
- Componenten die onderhevig zijn aan slijtage en componenten die
periodiek vervangen of gereinigd dienen te worden zoals: Banden en
velgen, naafdoppen, bougies / gloeibougies, remschijven, remblokken,
remschoenen, remtrommels, batterij(en), wisserbladen,
koplampwissers, riemen(uitgezonderd distributieriem), schokdempers,
lampen (binnen en buiten), zekeringen, het gehele uitlaatsysteem
(uitgezonderd katalysator, DPF die wel is gedekt), koppelingsplaat,
drukplaat en druklager.
- Carrosserie waaronder: Afdichtstroken, dichtingen, wielen, sloten,
sleutels, deurgrepen, scharnieren, deurstop, lenzenvan glas en
kunststof, beschermingsstrips, bumpers, lak, bekledingen, ruiten,
ruitlijsten, deur- en raamrubbers (uitgezonderd schuifdak),
interieurbekledingen en textiel, deuren, stoelen, tapijten, kofferbak en
motorcompartiment bekledingen.
- Schade als gevolg van externe invloeden waaronder: aanrijding,
brand, diefstal, krassen, deuken, ongeval, chemische beschadiging,
water insijpeling.
- Componenten of onderdelen die niet af fabriek gemonteerd zijn, zijn
van dekking uitgesloten, evenals de gevolgschades die ontstaan door
storingen aan of van niet conforme accessoires en door componenten
die zijn uitgesloten van dekking.
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Extra garantie

Bericht door Jarre »

ik had het niet zozeer omwille van de onderdelen maar wel omwille van de werkuren.
lopen al snel erg hoog op en dit is volledig gedekt door de extra garantie
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Extra garantie

Bericht door Odelot »

@Foppe de Vries,

De zaken die je noemt zijn normale slijtagedelen. Logisch dat die niet onder de garantie vallen...

DPF, turbo, versnellingsbak, motor, distributieketting etc. vallen er allemaal onder. Voordat ik de extra garantie afsloot heb ik hem vergeleken met garantie van andere merken. Die van fiat is 1 van de beste.
O.a. de enigste met onbeperkte km's. Bij kia heb je zgn. 7 jaar garantie, maar elk jaar dat je kia ouder valt er minder onder de garantie. En ook beperkte km's. De meeste garanties gaan maar tot 100 of 120.000 km.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jan_Kol
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 16:53
Locatie: Meppel

Re: Extra garantie

Bericht door Jan_Kol »

Ik vraag mij af of voor autofabrikanten andere regels gelden m.b.t. garantie. Normaal is het zo dat je op duurzame goederen volgens Europese regels tenminste 2 jaren garantie moet ontvangen en in Nederland is die termijn in sommige gevallen nog langer ook. Lees dit artikel van "ConsuWijzer" er maar eens op na. Daar staat ook in dat bijkopen van garantie heel vaak niet nodig is tenzij bijkopen extra voordelen heeft.

Mijn ervaring hiermee: ik had een laptop gekocht, een vrij prijzig ding (toen € 1.150 incl. BTW adviesprijs) en na ca 19 maanden gaf die de geest. De leverancier (dus winkel) stelde dat de reparatiekosten voor mijn rekening waren omdat ik geen garantie had bijgekocht. Dreigen met een proces, omdat dit niet conform de Europese èn Nederlandse wetgeving op dit gebied was, heeft geholpen en het (dure) moederbord is toen voor garantie vervangen. Overigens heeft de winkelier de zaak door de fabrikant in orde laten maken en op zijn beurt daar denk ik deze garantie geclaimd; ik had de fabrikant trouwens zelf ook geschreven dat ik geen genoegen zou nemen met betaling voor die reparatie onder het verwijzen naar de Europese en Nederlandse wetgeving op dit gebied. Een hint dat ik negatieve reviews en Radar en Kassa zou benaderen zou gaan schrijven heeft denk ik wel wat geholpen; chantage, wellicht een beetje maar alle beetjes hielpen.

Bij een auto ligt dat wellicht wat lastiger omdat je voor de service toch weer van die "winkelier"(dealer) afhankelijk bent en een computer eigenlijk geen onderhoud van de winkelier nodig heeft. Maar de "winkelier" moet wel repareren onder garantie ook al is de auto ouder dan een jaar. En wat hij dan later met nota's doet om zijn garantiekosten toch op je te verhalen moet je maar afwachten.

Kortom: als je geen garantie hebt bijgekocht en er gaat iets mis binnen de 2 à 3 jaren na de aanschaf sta je in principe niet met lege handen al kost het wel wat tijd en druk uitoefenen om je recht te halen.

En ja, die Kia garantie.... Ik heb het eens bekeken voordat ik mij oriënteerde op een Punto. Zelfs op een gebruikte Kia kun je de garantie overnemen als die nog niet qua termijn is verstreken en dat vond ik aanlokkelijk. Er is echter één beperking: de auto moet op precies tijd (geen km qua interval te veel of geen dag te laat als het in de tijd wordt gemeten) zijn onderhoud hebben gehad op straffe van vervallen van de garantie. En.... als je dan de prijzen voor het onderhoud eens bekijkt ga je snel elders kijken want je betaalt zo ongeveer een halve auto extra in die 7 jaren en dan wordt die garantie toch erg prijzig. Maar ja, de marketeers van Kia adverteren het slim en de gemiddelde consument heeft een wel erg korte neus.....

Jan
Plaats reactie