Welke remblokken en -schijven?

noname87
Junior Stato
Berichten: 369
Lid geworden op: do jul 03, 2008 11:09

Welke remblokken en -schijven?

Bericht door noname87 »

Op winparts.nl kan ik, een stuk goedkoper, remschijven en remblokken bestellenl. Als ik mijn kenteken intyp (1.4 tjet o.a.) dan krijg ik meerdere remblokken en schijven te zien.

Iemand enig idee waar ik op moet letten? Als ik namelijk de duurste van die site neem van de schijven en blokken, ben ik meer dan 130 euro goedkoper uit dan wanneer ik ze laat bestellen... Scheelt mij te veel.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door damted »

Wellicht een wat late reactie.

Ik ben vandaag ook op zoek geweest naar nieuwe remschijven en blokken voor mijn GP 1.4 8v (77pk)
Er staat 93k op de teller en de schijven zitten nu op 20,0mm wat de minimale dikte is (was dus 22).
Ik ben uitgekomen op http://www.mister-auto.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en daar gewoon op kenteken mijn autogegevens opgezocht.
Vervolgens naar remschijven voor en deze spullen besteld.
Remblokkenset, schijfrem BOLK BOL-C021677 € 27.17 1 € 27.17
Set van 2 remschijven BREMBO 09.5843.34 € 69.29 1 € 69.29

Ik heb ook nog op winparts gekeken, maar die was een stuk duurder.
daar kost 1 schijf al bijna 52 Euro.

Ik verwacht ze maandag al in huis te hebben en dan als ik een keer zin heb even monteren.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door JasperB »

Ik blijf het ook lastig dilemma vinden. Nu las ik laatst een reactie van iemand op het PSC forum die veel in de racerij doet. Hij geeft aan voor weg en bv af en toe circuit gebruik, je al een heel eind opschiet door je standaard blokken te vervangen voor een setje van Ferodo. Zij hadden het over type ds2500, die is geschikt voor gecombineerd gebruik.

Op zich logische verklaring, het zijn vooral de blokken die de grote hitte moeten kunnen verwerken en niet zo zeer de schijven, om fading te voorkomen. Wil je dan nog een stap verder gaan zou je stalen remleidingen kunnen monteren, dit voorkomt dat je remleiding bij grote hitte uit gaat zetten waardoor je een zogenoemd zompig rempedaal krijgt.

Wat betreft de schijven gaf hij aan gewoon origineel te houden ipv geboord of gegroefd. De gaten kunnen de sterkte van je schrijf beinvloeden (dan heb ik het natuurlijk wel over de wat goedkopere versies), de gegroefde schrapen als een kaasschaaf je blokken kaal. Met massieve schijven heb je uiteindelijk het meeste contact met je blok, klinkt ook weer erg logisch vind ik.

Heel verhaal, hoop dat je er iets mee kunt.

PS. ik lees je bericht nogmaals..... zou zeker bij standaard onderdelen voor originele onderdelen gaan!!! Het zijn toch je remmen!! Je kan eens bij Tuynder informeren wat de prijzen zijn.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door ed.de.vries »

Ex racertje in Limburg. *Besten! Denk wel er aan dat als je remblocks vernieuw, en je wil wat andere\betere rem mogelijkheden hebben, dat...
remblocks die wat meer hitte kunnen verdragen alvorens deze beter gaan remmen ivm,deze blocks eerst wat warmer geremd moeten worden,
eer dat deze daadwerkelijk ook goed/harder gaan remmen.Kan soms lastig zijn (in file bijv:)
t,is maar wat je wenst natuurlijk.
:der ALTE:
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door damted »

Ik heb aan de standaard specificaties echt meer dan genoeg.
De huidige remmen zijn al echte bijtertjes, maar die zijn gewoon aan vervanging toe.
Ik geloof niet altijd in originele onderdelen, het is toch vaak al OEM spul.
Brembo en Bosch zijn bv toch wel heel grote fabrikanten van allerlei remmerij spullen.
Voor mijn Toyota Avensis heb ik een vergelijkbare actie gedaan, zowel voor als achterremschijven (nu al weer 2 jaar geleden).
Daarmee bespaarde ik naast arbeidsloon toch ook aardig wat op de onderdelen.
Als je bij de dealer alleen voor de voorremschijven al 450 moet aftikken voor zo iets en je kunt het zelf (uren niet meegerekend) voor 110 doen dan is voor mij de keuze snel gemaakt.

Als je niet zo'n sleutelaar bent, of remmen niet aandurft, laat het dan aub wel door de professional doen, die wel zijn showroom, werkplaats, gereedschap, personeel etc. moet betalen.

Als ik zover ben, komen hier wel wat pics van de actie.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
noname87
Junior Stato
Berichten: 369
Lid geworden op: do jul 03, 2008 11:09

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door noname87 »

Zo'n 2000km geleden zijn er al nieuwe schijven en blokken onder gegaan. Ben er tevreden over. Misschien is winparts wel iets duurder, geen idee. Maar bij de dealer was ik een dikke 400 euro kwijt, nu nog geen 200... Scheelt mij teveel.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door damted »

Dank voor je reactie.

Welke schijven en blokken heb je gekozen?
Ook zelf gemonteerd neem ik aan?

Waar ik ook wel benieuwd naar ben:
Wat was de dikte van de oude schijven en hoeveel km stonden erop?
Bij mij staan er 93000 op alleen daar heb ik er zelf niet zoveel van gereden.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door swans »

ik snap niet waarom je andere schijven en blokken zou kiezen ipv de standaard schijven/blokken, de gp remt als een tierelier!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door Jarre »

vind de punto's niet zo geweldig remmen. heb nu al meerdere auto's gehad op korte tijd... peugeots zijn de toppertjes :mrgreen:
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door swans »

heb de remmerij op de gp altijd zeer goed gevonden, vanaf het begin al! en met 100.000km (nog steeds op originele schijven en blokken) remt hij nog steeds als nieuw!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Sweetnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za sep 04, 2010 14:18

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door Sweetnl »

Originele schijven en blokken zijn fantastisch goed.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door damted »

Ik heb ook geen problemen met de originele schijven en blokken die Fiat standaard gebruikt,
alleen heb ik wat meer moeite met de prijs die je voor die onderdelen betaald.

Ik heb het niet nagevraagd, maar ik verwacht dat je dan al gauw richting de 200 Euro gaat voor alleen de voorkant.
Is er eigenlijk online ergens een site waar je van de originele Fiat onderdelen prijzen kunt opvragen?

Belangrijker voor mij is om te weten welk merk schijven en blokken er als eerste montage op een GP gaan?
Ik heb nu gekozen voor Brembo, toch ook niet een onbekende in remmenland.
Bovendien ook nog van goede kwaliteit vaak.
Op de motorfietsen is Brembo toch een soort synoniem voor goede remspulletjes.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door JasperB »

Zoals eerder aangegeven informeren bij Tyunder. Deze leveren originele onderdelen tegen voordeligere prijzen. Wanneer je VIP member bent krijg je nog extra korting ook :-]
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door damted »

Vandaag de spulletjes binnen gekregen.
Schijven zijn van Brembo.
Blokken zijn van het merk ABE
Op het doosje staat Fiat Stilo 1.2 , 1.6 10/01
Wat me wel opviel dat er maar 1 blok is met een draadje eruit en een stekker eraan.
Ik had verwacht dat zowel links als rechts wel een verklikker draad zou zitten.
Even op de GP zelf gekeken en daar zit die alleen links voor, dus toch qua onderdelen goed.

Vanavond de nieuwe schijven helemaal ontvet en zowel het hart, als de kopse randen met hittebestendige lak zwart gespoten.
Daarvoor moest wel de hele schijf aan een kant even afgeplakt worden, maar het resultaat mag er zijn.
Zo wordt het tenminste geen roestige bende als het er een tijdje op zit.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Welke remblokken en -schijven?

Bericht door damted »

Nooit verwacht dat het zo lang zou duren.
Ik wilde eerst de winter met alle pekel etc afwachten en daarna pas de nieuwe remschijven monteren.

Vandaag moest het er toch maar van komen ondanks de regenbuien die het klussen op de oprit toch wel wat vertraagden. Gelukkig tussen de buien door aan de slag gegaan.
Eerst rechts voor. Na iets losdraaien wielmoeren de Punto opgekrikt en daarna remklauw losmaken.
De 2 Torx 30 boutjes met een slagschroevendraaier los getikt en nadat de remtang (zo heet die beugel toch) is losgemaakt, kon ik met een paar tikken tegen de schijf deze verwijderen.
Pasvlakken gereinigd en daarna alles in omgekeerde volgorde gemonteerd.
Ook nog wat loctite gebruikt om de remtang weer vast te zetten.
Bij het terugdrukken van de zuigers zo'n speciale tool gebruikt, waarbij ik de ontluchtingsnippel ook had losgedraaid en met een slangetje de remvloeistof af liet lopen in een potje.
Omdat ik ook nieuwe remvloeistof had gekocht heb ik eerst het reservoir bijna leeggepompt (via de ontluchtingsnippel van de schijfrem)
Daarna weer stukje bijvullen en weer doorpompen net zolang totdat de kleur weer licht wordt.
Daarna hetzelfde herhaalt voor de linkerkant.
Ook de achterwielen (wintervelgen) eraf gehaald en ook daar via de ontluchting er wat verse vloeistof doorheen gepompt.
Dus na 101000 km nieuwe schijven en remblokken en ook weer de zomer velgen met zomerbanden gemonteerd.
Kort proefritje gemaakt en wat rustig ingeremd.
Zeker de komende 200 km niet te lang en te heftig remmen (indien mogelijk natuurlijk) en dan zijn de remmetjes ook weer in orde.
De oude schijven waren dunner dan de slijtage limiet.
Ik moet ze alleen nog even opmeten voordat ze naar het oud ijzer gaan.
Ik heb ook nog wat foto's gemaakt. misschien plaats ik die hier ook nog wel een keertje als daar belangstelling voor is.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Plaats reactie